باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

امیدی که با پزشکیان جان گرفته ، ناامید نکنیم

يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۰۸:۵۳ ق.ظ

 

 

 

ولی‌ا… حسین‌زاده

با حضور نزدیک به 50 درصدی مردم در دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، در نهایت این ماراتن سخت و نفس‌گیر با رای بیش از شانزده میلیونی مردم به مسعود پزشکیان به پایان رسید و ساختمان ریاست جمهوری در خیابان پاستور مهمان جدید خود را شناخت.

واقعیت این است اگر بالگرد شهید رئیسی سقوط نمی‌کرد و رئیس دولت سیزدهم فرصت پیدا می‌کرد که خود را در دومین دوره ریاست جمهوری در معرض قضاوت و انتخاب مردم قرار دهد، مشخص نبود آن انتخابات چنین مورد استقبال قرار می‌گرفت و یا اصلا نامزد جدی برای رقابت با رئیس دولت سیزدهم  به میدان می‌آمد یا خیر؟

قبل از شهادت سیدابراهیم رئیسی آنچنان که می‌بایست فضای سیاسی و اجتماعی کشور به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی، انفعال احزاب سیاسی، از شور و نشاط برخورد نبود و باوجود تلاش صادقانه رئیس‌جمهور هر روز سفره مردم کوچک و کوچک‌تر شد و امید به آینده کم‌فروغ‌تر از گذشته می‌شد.

در چنین شرایطی رقابت‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باوجود تمام بداخلاقی‌ها فرصت مناسبی را در اختیار دو جریان عمده سیاسی و فکری کشور یعنی  اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قرار داد که خود را مجدد در معرض قضاوت و رای مردم قرار دهند.

باوجود اینکه اردوگاه اصولگرایان از حداقل چهار نامزد در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برخوردار بودند و فرصت و زمان بیشتری برای تشریح دیدگاه‌های خود داشتند؛ و اتفاقا دو نامزد پوششی نیز بیشتر توان و ظرفیت خود را در  تخریب تنها نامزد جریان اصلاح‌طلب به کار گرفتند؛ اما شاهد کاهش رای ۵ میلیونی این جریان که در دوره گذشته به شهید رئیسی داده بودند بودیم و این ریزش رای نشان از عدم رضایت مردم از عملکرد و شرایط فعلی دارد و حتی این جریان دارای قدرت و ثروت با استفاده بی‌سابقه از تمام ظرفیت‌های مادی و معنوی نیز نتوانست سبد رای قبلی خود را تکرار کند.

در نهایت مردم ایران که از شرایط و وضع موجود ناراضی بودند با عدم مشارکت 60 درصدی در دور اول و مشارکت 50 درصدی در دور دوم، پیام اعتراض خود را به حاکمیت رساندند و در دور دوم سکان هدایت و مسیر چهارساله قوه مجریه‌ها را در اختیار پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان که صادقانه، نجیبانه، مظلومانه و راست‌گویانه سخن مردم را بیان کرد، سپردند.

هواداران پزشکیان با توجه به ناامیدی و یاس که در اقشار مختلف مردم نسبت به آینده کشور وجود داشت برای جلب مشارکت و اقناع مردم برای حضور و نقش‌آفرینی در انتخابات، نامهربانی و کنایه‌های زیادی را متحمل شدند.

به هر حال با توجه به راهیابی دو تفکر کاملا متفاوت به دور دوم و همچنین صداقت گفتاری که پزشکیان از خود نشان داد و باوجود یاس و ناامیدی و تمام مشکلات بخشی از هواداران که در دور اول انتخابات حضور پیدا نکردند با غلبه بر تردید و یاس‌ها برای ایران و زنده نگه داشتن روزنه‌های امید، در انتخابات حضور پیدا کردند تا شرایط کشور در ابعاد مختلف از شرایط فعلی سخت‌تر نشود.

امید به آینده بزرگترین سرمایه برای هر جامعه‌ای است چرا که جامعه‌ای بدون امید انگیزه‌ای برای تلاش و توسعه ندارد و همواره در معرض انواع چالش و بحران و در نهایت فروپاشی اجتماعی قرار دارد؛ لذا شانزده میلیون رای که به نام دکتر پزشکیان به صندوق‌های رای ریخته شد علاوه بر اینکه رای به صداقت و راستگویی بود رای به امید و آینده است و این آراء حداقل سال‌ها جامعه‌ای ایران را از بن بست و ناامیدی رهانیده است.

پزشکیان با انتخاب تیم قوی و عملکرد موفق و ادامه صداقت و راستگویی می‌تواند امیدهای زنده شده را امیدوارتر کند و حتی نگاه بخشی از مردم که باوجود تمام درخواست‌ها و التماس‌ها در انتخابات شرکت نکردند را به سوی خود جلب و آنها را نیز امیدوار و همراه خود کند .

50 درصد مردم منتظر عملکرد پزشکیان هستند. که رئیس‌جمهور منتخب تا چه میزان می‌تواند به وعده‌های داده شده عمل کند؛ اگر عملکرد پزشکیان موفق باشد بدون هیچگونه تردیدی در چهارسال آینده در دوره دوم شاهد افزایش مشارکت مردم در پانزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود همانگونه که سیدمحمد خاتمی با عملکرد موفق خود در دور دوم، آرای بیشتری از مردم کسب کرد و اگر خدای نکرده به هر دلیل پزشکیان در عمل به وعده‌های داد شده موفق نباشد، بی‌شک شاهد کاهش مشارکت و در نتیجه فراگیر شدن یاس و ناامیدی بیشتر مردم خواهیم بود.

سخن پایانی اینکه؛ با چشم‌پوشی بر تمام تخریب‌ها و بی‌مهری‌هایی که به پزشکیان در انتخابات صورت گرفت،  انتظار می‌رود که دلسوزان واقعی کشور به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنند تا نهال امیدی که 15 تیرماه در کشور کاشته شده است فرصت شکوفایی و ثمره‌دهی پیدا کند تا همه مردم چه آنان که به پزشکیان رای داده‌اند و چه مردمی که به پزشکیان رای نداده‌اند و چه بخش زیادی از مردم که در انتخابات حضور پیدا نکردند از میوه شیرین این انتخاب بهره‌مند شوند و در نهایت یاس و ناامیدی مردم ایران به شور، نشاط و در نهایت امید تبدیل شود.

یقین دارم به هر دلیل اگر نهال امیدی که با انتخاب پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور جان گرفته است پژمرده، خشک و بی‌ثمر شود همه زیان خواهیم دید و سال‌ها زمان خواهد برد که مجدد چنین فرصتی برای همدلی، همبستگی و امیدآفرینی شکل بگیرد. پس اینبار فرصت ذیقیمت به دست آمده را در جهت منافع و نگاه‌های سیاسی و گروهی و کینه‌ورزی و تصفیه حساب‌های سیاسی هدر ندهیم و حداقل یک بار منافع مردم، کشور و نظام را در اولویت قرار دهیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۴/۲۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی