باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

مکانیسم انتخاب وزیران برای تعیین استانداران و مدیران کل استفاده شود

ولی‌ا… حسین‌زاده

در جمهوری اسلامی بر اساس تصریح اصل ۱۱۰ قانون ‌اساسی پس از اینکه مقام رهبری رای مردم را تنفیذ می‌کنند، رئیس‌جمهور منتخب مردم به عنوان رئیس‌جمهور، فعالیت رسمی خود را شروع می‌کند؛ لذا می‌توان گفت مسعود پزشکیان از 7 مردادماه به عنوان نهمین رئیس‌جمهور فعالیت خود را رسما آغاز کرد و سکان هدایت امور اجرایی کشور به وی سپرده شد.

پزشکیان پس از تنفیذ، از اختیارات یک رئیس‌جمهور برخوردار شده است و در اولین اقدام طی حکمی معاون اول و رئیس دفتر خود را انتخاب کرد تا فرایند انتقال مسئولیت اجرایی کشور از تیم دولت سیزدهم به تیم دولت چهاردهم آغاز شود .

البته رئیس‌جمهور بعد از مراسم تنفیذ در مراسم تحلیف مجلس شورای اسلامی حاضر ‌شد و پس از آن طبق ماده ۲۰۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس،  دو هفته فرصت دارد تا فهرست وزرای پیشنهادی خود را اعلام و به مجلس ارائه کند و مجلس نیز بنا بر ماده ۲۰۳ همین قانون ملزم است که طی یک هفته پس از دریافت فهرست، جلسات رأی اعتماد را به صورت علنی برگزار و تکلیف کابینه را روشن کند و بعد از تشکیل کابینه عملا فعالیت کاری دولت شروع خواهد شد.

باوجود اینکه مدیریت کشور بعد از جایگاه رهبری در اختیار قوه قضائیه، مجریه و مقننه قرار دارد؛ اما میزان تاثیرگذاری قوه مجریه در امور اجرایی کشور و زندگی مردم بسیار گسترده و مستقیم است و بر کسی پوشیده نیست که با جابجایی رئیس‌جمهور، حداقل تاکنون چنین بوده است و شاهد خانه‌تکانی و تحول اساسی در بدنه مدیریت اجرایی کشور در سطح ملی و محلی بوده‌ایم.

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با اعضای دولت سیزدهم تاکید کردند «طبعا تشکیلات دولت، تغییراتی خواهد کرد» لذا طبیعی است که مسعود پزشکیان برای پیاده‌سازی و پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت مدیرانی همراه، همسو و معتقد به مبانی فکری دولت انتخاب کند تا آن مدیران با اعتقاد و باور قلبی نسبت به اجرای برنامه‌های رئیس‌جمهور، متعهدانه عمل کنند و تلاش صادقانه داشته باشند.

اما آنچه که می‌تواند مسیر انتخاب مدیران را در دولت چهاردهم نسبت به بسیاری از دولت‌های گذشته متمایز کند، تاکید بر انتخاب مدیران متخصص، باتجربه، توانمند و کارآمد در حوزه مسئولیت است؛ چراکه پزشکیان در شعارها و  تمام برنامه‌های تبلیغاتی و مناظرات بر استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان در بدنه دولت تاکید داشت.

انتخاب شورای راهبری که ابتکاری جدید در انتخاب وزیران در جمهوری اسلامی است نشان داد که پزشکیان بر آنچه که وعده داده پایبند است و شورای راهبری با انتخاب کمیته‌های کاملا تخصصی مسیر انتخاب وزیران را در مسیری درست، هدایت و قرار داده است؛ هرچند این شورا به عنوان یک بازوی مشورتی برای انتخاب وزیران مطرح شده است اما با توجه به آنچه که محمد جواد ظریف در خصوص انتخاب وزیران بیان کرده است صرفا شاخص و معیارهای تخصص، تجربه، توانمندی در انتخاب وزیران دولت چهاردهم در آن شورا مورد توجه قرار می‌گیرد.

به هرحال در روزهای آینده با انتشار اسامی وزیران پیشنهادی می‌توان در خصوص عملکرد موفق و یا خدای‌ناکرده عملکرد ناموفق این شورا قضاوت کرد؛ اما همانگونه که بیان شد مسیر انتخاب شده برای انتخاب وزیران و مدیران آینده دولت، روش درستی است که می‌تواند در ادامه نقاط ضعف و اشکالات آن را برطرف و مزیت‌ها را تقویت کرد.

بی‌شک پس از اینکه وزیران جدید در وزارتخانه‌های مربوطه مستقر شدند یکی از دغدغه‌ها و ماموریت‌های اصلی آنها انتخاب مدیران استانی است که بعضا این انتخاب با توجه به حساسیت‌های محلی، فشارها، سفارش‌ها و سهم‌خواهی‌ها سخت و چالش‌برانگیز است لذا شایسته است که مکانیسم انتخاب وزیران در مقیاس کوچکتر در انتخاب استانداران و مدیران کل پیاده شود تا در سطح استان‌ها هم شاهد انتخاب مدیران شایسته، توانمند، متخصص، با انگیزه و همراه و همسوی دولت مردمی دکتر پزشکیان باشیم.

این روزها برخی مجاهدان و مدیرانی که عملکرد ناموفق گذشته آنان برای جریان حامی دولت پزشکیان هزینه‌های سنگین به وجود آورد و افرادی که در حوزه‌های مدیریت از توان و تخصص لازم برخوردار نیستند تلاش می‌کنند با خودنمایی و یا نزدیک کردن خود به چهره‌های تاثیرگذار برای خود جایگاه و پستی دست و پا کنند اما غافل از این هستند که دکتر پزشکیان بر استفاده از افراد متخصص و با تجربه و کارآمد در دولت چهاردهم تاکید دارند و امید می‌رود در این دوره شاخص‌های شایسته‌سالاری بر برخی از لابی‌های پشت پرده، بده‌بستان‌های سیاسی، محلی، قومی، ارتباطات وغلبه پیدا کند و مدیرانی در تراز دولت مردم برای خدمتگزاری صادقانه و بی‌منت به مردم انتخاب شوند.

البته مظلومیت دولت پزشکیان این است برخی افراد و جریانات و حتی شخصیت‌های حقوقی که تا لحظه آخر نیز از هرگونه اقدامی برای تخریب و شکست وی فروگذاری نکردند امروز مدعی سهم برای اطرافیان خود هستند که امید می‌رود همگان صدای رسای مردم را برای تغییر شنیده باشند و بنابر توصیه‌ای صریح مقام معظم رهبری، در کنار دولت قرار  بگیرند که موفقیت دولت موفقیت همگان است.

سخن پایانی اینکه روز 7 مردادماه 1403 پایان ماموریت و مسئولیت دولت شهید آیت‌ا… رئیسی بود که در خصوص عملکرد موفق و یا ناموفق آن باید مردم قضاوت و اظهارنظر کنند. هرچند مردم با انتخاب پزشکیان که از سوی حامیان دولت سیزدهم و نامزدهای مطرح جریان اصول‌گرا به عنوان مخالف دولت سیزدهم معرفی می‌شد سخن و قضاوت خود را بیان کردند اما با همه گله و شکایت‌هایی که نسبت به وضع موجود وجود دارد، به دور از انصاف و اخلاق است که تلاش‌های شبانه‌روزی و صادقانه دولت سیزدهم نادیده گرفته شود و از آنها قدردانی نشود؛ به هر حال ضمن خداحافظی با دولت سیزدهم باید به دولت مردمی رئیس‌جمهور فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند دکتر پزشکیان سلام کرد و امیدواریم که برای این دولت امیدآفرین عاقبتی خوش همراه با رضایتمندی مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشور هستند، رقم بخورد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۱۳
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی