باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

اما و اگرهای  انتخاب برخی مدیران برتر در جشنواره شهید رجایی

 

ولی‌ا… حسین‌زاده

جشنواره شهیدرجایی استان قزوین با هدف تقدیر از دستگاه‌های برتر در ارزیابی عملکرد سال 1402 برگزار شد و بنا بر گفته مسئولین برگزارکننده بر اساس بخشنامه سازمان اداری استخدامی کشور 15 دستگاه استان که بالاترین امتیاز را در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی در ۶ گروه کسب کرده‌اند به عنوان دستگاه برتر انتخاب شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.

بدون تردید تقدیر و تجلیل از مدیران موفق و پرتلاش مورد تائید همگان است اما سخن این است که آیا 15مدیر و دستگاه برتر که در جشنواره شهیدرجایی استان انتخاب شده‌اند از نگاه افکار عمومی و کارشناسان شرایط و لیاقت این عنوان را داشته‌اند یا خیر؟

افکار عمومی استان قزوین انتظار داشتند برگزارکنندگان جشنواره شهیدرجایی، دستگاه‌هایی را به عنوان دستگاه  برتر انتخاب کنند که عملکرد، فعالیت و خدمات  آنها  برای مردم ملموس بوده است.

زمانی می‌توان از یک دستگاه و مدیر به عنوان مدیر برتر و موفق نام برد که توانسته باشد با استفاده از ظرفیت‌های مادی و معنوی که در اختیار داشته است با عملکرد موفق، تحول‌آفرین و خلاقانه رضایت اکثریت مردم و جامعه هدف دستگاه خود را کسب کرده باشند.

به نظر می‌رسد انتخاب و معرفی برخی از دستگاه‌ها و مدیران  در جشنواره شهیدرجایی به عنوان مدیر و دستگاه  برتر، ابهامات و سوالات زیادی را در افکار عمومی و کارشناسان به وجود آورده است؛ که این مدیران با چه عملکرد، خلاقیت، نوآوری و خدمت‌رسانی به عنوان مدیر برتر انتخاب و معرفی شده‌اند؟!

انتخاب تعدادی از دستگاه‌ها به عنوان دستگاه برتر در حالی که نارضایتی مردم از مدیران آن دستگاه‌ها در بالاترین وضعیت قرار دارد شگفتی و حیرت مردم، اهالی رسانه، کارشناسان و شاید حتی خود کارکنان آن مجموعه را به همراه داشته است!

انتخاب دستگاه برتر در جشنواره شهیدرجایی بدون در نظر گرفتن شایستگی و کسب شاخص‌های تعریف شده، انگیزه مدیران پرتلاش و موفق را برای ادامه تلاش کاهش می‌دهد ضمن اینکه موفقیت یک مدیر حاصل تلاش یک تیم و گروه در مجموعه است؛ لذا اگر به هر دلیل مدیران ارشد از مدیری گلایه و نارضایتی دارند نباید جشنواره شهیدرجایی محل تصفیه‌حساب گلایه‌ها باشد؛ چراکه اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد حق کارکنان حق‌الناس است که در یک مجموعه موفق نادیده و ضایع می‌گردد.

نباید چنین تصوری در افکار عمومی شکل بگیرید که انتخاب برخی از مدیران برتر و نمونه در جشنواره‌‌ای که مزین به نام شهیدرجایی است صرفا به جهت برخی از ارتباطات و نزدیکی با مدیران ارشد باشد.

به راستی اگر بنا بر این است هفته‌ها کار کارشناسی و هزینه بیت‌الملل مورد توجه قرار نگیرد و اسامی دستگاه‌های برتر باید با نظر موافق مدیران بلندپایه انتخاب و تائید شود؛ چه ضرورتی به هزینه کردن بیت‌المال و وقت گذاشتن کارشناسان و جمع‌آوری اسناد است بلکه از همان ابتدا مدیران ارشد لیست مورد نظر خود را در اختیار برگزارکنندگان جشنواره قرار دهند.

جشنواره‌ای که یکی از اهدافش الگوسازی از تلاش‌های برتر و تکریم خدمت صادقانه، انقلابی و موثر به مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است باید آنچنان در انتخاب مدیران برتر دقت کند که کمترین ابهام در خصوص آن وجود نداشته باشد و یقینا اگر دستگاه و مدیری به ناحق و به دلیل برخی از ارتباطات و دوستی‌ها عنوانی را کسب کند بعد از پایان دوران مدیریت پشتیبانان، ضعف، ناتوانی و ناکارآمدی او برای همگان آشکارتر می‌شود و از چرخه مدیریت حذف خواهد شد.

بدون تردید دادن عنوان‌های برتر به دستگاه‌ها و مدیرانی که شایستگی این جایگاه را نداشته‌اند به حراج گذاشتن اعتبار و شأن جشنواره و بی اعتبار کردن مدیران پر تلاش، صادق و کارآمد است و قطعا با ادامه این روند هر سال اعتبار و جایگاه جشنواره شهیدرجایی تنزل پیدا می‌کند و انگیزه حضور در چنین جشنواره‌هایی برای مدیران شایسته کاهش پیدا می‌کند.

ضرورت دارد در زمینه رویه‌های انتخاب دستگاه‌های برتر شاخص و ارزیابی‌ها بین مدیران اجرایی و ستادی متفاوت باشد و سنجش‌گران با حضور در دستگاه‌های مختلف مستندات را جمع‌آوری و راستی‌آزمایی کنند؛ چرا که امکان دارد مدیر اجرایی به هر دلیل باوجود تلاش‌های تحول‌آفرین و موفق در جمع‌آوری و یا ارسال مستندات کوتاهی و غفلت کرده باشد لذا نباید حق چنین مدیرانی که تمام توان و ظرفیت خود را در ارتقاء خدمات‌رسانی و فعالیت میدانی صرف کرده‌اند؛ نادیده انگاشته شود.

واقعا مدیری که مسئولیت یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل مهم استان را بر عهده دارد و در سال‌های اخیر عملکردی ناموفق، حاشیه‌ساز و سابقه کم‌توجهی به ظرفیت‌های شهرستان‌ها را داشته است و در جذب سرمایه‌گذاران در این بخش ناموفق بوده است چگونه می‌تواند به عنوان مدیر برتر و دستگاه موفق انتخاب شود؟ آیا صرفا اگر مدیری روحیه بله‌قربان‌گویی داشت باید مورد تقدیر قرار بگیرد و اگر مدیری با جسارت، شهامت، دلسوزی و نگاه کارشناسی از منافع دستگاه خود دفاع کرد و باوجود کسب امتیازات بیشتر در شاخص‌های تعریف شده باید مورد بی‌مهری و تصفیه‌حساب در جشنواره شهیدرجایی قرار بگیرد؟

البته در میان 15 دستگاه برتر انتخاب شده تعدادی از آنها شایستگی این عنوان را داشته‌اند لذا امیدواریم که در دولت دکتر پزشکیان که بر شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی تاکید دارد در انتخاب دستگاه و مدیران برتر به معنای واقعی شایسته‌سالاری و شاخص‌های تعریف شده مورد توجه قرار بگیرد تا انتخاب مدیران برتر و موفق مورد پذیرش و قبول مردم و کارشناسان قرار بگیرد و جایگاه و شأن جشنواره شهیدرجایی در استان قزوین احیاء و بازیابی شود.

و سخن پایانی اینکه برگزارکنندگان جشنواره شهیدرجایی برای رفع برخی از ابهامات و سوالاتی که در ذهن مردم و کارشناسان و اهالی رسانه شکل گرفته است می‌توانند لیست امتیازات دستگاه‌های برتر را با توجه به شاخص‌های اعلام شده منتشر کنند تا اگر ابهاماتی در این زمینه وجود دارد برطرف شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۷/۰۳
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی