باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

تالار شهر» قزوین، پروژه‌ای که آب رفت

سه شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۰۸:۲۴ ق.ظ

 

تالار شهر» قزوین، پروژه‌ای که آب رفت!

ولی‌ا… حسین‌زاده

امروز اغلب مردم مجموعه توریستی تفریحی تالار شهر قزوین که روبروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین واقع شده را به عنوان تالار شهر می‌شناسند!! در صورتی که تالار شهر نام مجموعه بزرگ فرهنگی متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که ساخت آن در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع و با پیش‌بینی 11 هزار مترمربع فضای داخلی در منطقه پونک آغاز شد.

ساخت چنین مجتمع‌هایی در 15 استان به صورت همزمان آغاز شد و در تعدادی از استان‌ها مثل قم، کرمان وگیلان سال‌هاست که تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است اما این پروژه در قزوین نه تنها نیمه‌کاره رها شد بلکه نام آن هم توسط بخش غیردولتی تصاحب گردید! پروژه‌ای که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1392 پیشرفت فیزیکی آن را 15 تا 20 درصد اعلام کرد و سه سال بعد مدیر کل توسعه مدیریت و منابع ارشاد پیشرفت پروژه را 11 درصد بیان نمود و این در حالی است که در طول این سه سال پیمانکار در این مدت مشغول کار بود و سرانجام هم ساخت پروژه رها شد!

بخشی از اعتبار صرف عوارض شهرداری و بخشی بابت پرداخت مطالبات پیمانکار هزینه شد و اطلاعات دقیقی از اتلاف احتمالی مصالح پای کار در دست نیست! در آغاز برآورد شده بود که تکمیل این مجموعه شامل سالن‌های استاندارد اجرای نمایش و موسیقی، نگارخانه، کارگاه ساخت دکور، بخش اداری و سایر امکانات با مبلغ 11 میلیارد تومان در طی 4 سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد. در سال 95 مبلغ برآوردی به بیش از 35 میلیارد تومن افزایش یافت و با گذشت زمان بصورت تصاعدی بالا رفت و آخرین تخمین برای تکمیل بنا توسط یک کارشناس معماری در سال 1400 مبلغ 300 میلیارد تومان اعلام شد که این مبلغ در حال حاضر قطعا افزایش یافته است .

به گزارش مهر، علی‌اصغر کاراندیش مدیر کل توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد در سال 95 در خصوص علت تاخیر در اجرای پروژه گفت: این طرح ابتدا استانی بود سپس ملی شد و مجددا به پروژه ملی ـ استانی تغییر وضعیت داد و این تغییرات موجب توقف کار شد و در مقطعی حتی اعتبارات تخصیص یافته به آن تزریق نشد و برگشت خورد و همین امر مشکلات را بیشتر کرد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی در خصوص پیشینه این پروژه که در 20 تیر سال 1400 منتشر شد نوشت: مدیر کل اسبق اداره ارشاد اسلامی استان در دولت‌های نهم و دهم (محمدحسین شفیعی‌ها) در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ذکر اینکه قزوین یکی از 15 استانی است که قرار بود تالار شهر در آن ساخته شود، اظهار داشت: در اواخر دولت دهم 8 استان که مدیران کل ارشاد آنها توانسته بودند، اعتبار استانی برای پیشرفت این طرح جذب کنند، در اولویت برای تکمیل طرح تالار شهر قرار گرفتند که قزوین جزو این استان‌ها نبود.

محمدحسین شفیعی‌ها با یادآوری اینکه قرار بود احداث تالار فرهنگی و هنری شهر قزوین در سال 1393 به پایان برسد، ادامه داد: با وجود اینکه ردیف بودجه برای پیشبرد این طرح در دولت پیش‌بینی شده بود، متاسفانه با دردسرهای تحریم اقتصادی کشور در سال 1392 مواجه شدیم که موجب شد ساخت این بنا مانند بسیاری از طرح‌های عمرانی دیگر دولت متوقف شود.

در ادامه به نقل اسکندری‌نژاد دومین مدیرکل ارشاد استان در دولت روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره طرح نیمه‌کاره رها شدن تالار شهر عنوان شد: بحث ساخت این مجموعه فرهنگی و هنری در طول مدت مدیریت 8 استاندار اخیر قزوین مطرح بوده و اگر در زمان 3 استاندار اول روند احداث آن پیگیری می‌شد، امروز ساخت این مجتمع هنری تمام شده بود.

اکبر اسکندری‌نژاد مهم‌ترین عامل ساخته نشدن این بنا تا امروز را پیگیری نکردن استانداران و مدیران قبلی ارشاد استان دانست و ادامه داد: سال‌های 88 تا 92 دوران طلایی بودجه کشور بوده است. گیریم استانداران وقت دغدغه پیگیری ساخت این بنا را نداشته‌اند. آیا کسی از مدیران نبوده که بخواهد روند ساخته شدن این مجموعه فرهنگی را پیگیری کند؟!

وی عنوان کرد: همزمان با استان قزوین، استان‌های قم، کرمان و گیلان هم طرح ساخت تالار فرهنگی و هنری شهر در همین تراز را شروع کردند که هر 3 طرح به سرانجام رسید و این استان‌ها صاحب تالار شهر شده‌اند. ضمن اینکه بین همه استان‌ها‌ میزان پیشرفت فیزیکی تالار شهر قزوین از همه کمتر است.

در سال 1399 محمد حسین اسماعیلی آخرین مدیر کل دولت روحانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در گفتگو با تسنیم گفت: بنا داریم این پروژه را به روش بی‌او‌تی (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) و به صورت اجاره 35 ساله به سرمایه‌گذار انجام دهیم که برای این منظور باید اقدامات قانونی را انجام دهیم؛ اقدامی که با تغییر دولت به سرانجام نرسید و این پروژه رها شده است.

سخن پایانی اینکه؛ امید است در دولت دکتر پزشکیان و با حضور شخصیت فرهیخته و دلسوز سیدعباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی و آشنایی و ارتباطات خوب حسین براتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با مجموعه وزارتخانه و همچنین وجود نمایندگان تازه‌نفس مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تزریق خون تازه در مدیریت ارشد استان پروژه مهم، زیربنایی و تحول‌آفرین تالار شهر قزوین که احداث آن می‌تواند سرانه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان را به طور چشمگیر افزایش دهد با اولویت در دستور کار قرار بگیرد تا شاید سال‌ها انتظار اهالی فرهنگ و هنر استان برای برخورداری از فضای مناسب و استاندارد برای توسعه و شکوفایی بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری به پایان برسد و استان قزوین با بهره‌مندی از زیرساخت‌های مناسب و استاندارد، میزبانی جشنواره‌های بزرگ ملی در حوزه فرهنگ و هنر  و … را بر عهده بگیرد

تسنیم https://tn.ai/2536454     و  https://tn.ai/2434853

ولایت https://velaiatnews.com/archive/?type=dynamic&lang=1&id=18367

مهر  mehrnews.com/xGR7K 

.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۷/۱۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی