باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

جایگاه افکار عمومی در انتخاب استاندار جدید

ولی‌ا… حسین‌زاده

عرصه انتخابات فضا و موقعیت را در اختیار احزاب و جریانات سیاسی قرار می‌دهد که برنامه خود را برای مدیریت کشور در معرض انتخاب و قضاوت مردم قرار دهند و مردم از میان برنامه‌های ارایه شده از سوی نامزد و یا ائتلاف هر یک از جریانات سیاسی رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را انتخاب کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور بیش از 40 دوره انتخابات حداکثری برگزار شده است و در این انتخابات جریانات فعال سیاسی که امروز به عنوان جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا و بخشی هم به مستقلین معروف هستند پیروز انتخابات شده‌اند و مدیریت قوه مجریه،  مجلس شورای اسلامی و پارلمان‌های شهر و روستا را در اختیار قرارگرفته‌اند.

احزاب و جریانات سیاسی پس از پیروزی در انتخابات برای اجرایی برنامه و تحقق وعده‌های داده شده به مردم، تیم مدیریت خود را در سطوح مختلف ملی و استانی انتخاب می‌کنند؛ البته بیشترین تغییرات مدیریت در ایران در قوه مجریه که بیشترین مدیران و کارکنان را در اختیار دارد رقم می‌خورد.

در همین راستا در سیزده دوره استقرار دولت‌های آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی و مرحوم سید ابراهیم رئیسی شاهد تغییر گسترده مدیران در بدنه اجرایی کشور بودیم.

معمولا در کشور جریانات سیاسی که در انتخابات ریاست جمهوری متحمل شکست می‌شوند خود را از عرصه مدیریت کنار می‌کشند تا رئیس‌جمهور منتخب که با رای اکثریت مردم بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است با توجه به خواست و مطالبه مردم مدیران خود را از میان هواداران و هم حزبی‌های خود انتخاب کند در همین راستا سید ابراهیم رئیسی با عنوان ((بانیان وضع موجود)) و خواست رای‌دهندگان به خود، گسترده‌ترین تغییرات را در بدنه دولت تا پایین‌ترین سطوح رقم زد.

پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که با حمایت و همراهی گروه‌ها و شخصیت‌های تاثیرگذار اصلاح‌طلب رقم خورد؛ به طور طبیعی انتظار این بود که پزشکیان وزیران و مدیران دولت چهاردهم را در راستای احترام و توجه به خواست و اراده اکثریت مردم  از میان حامیان و همراهان خود به ویژه اصلاح‌طلبان انتخاب کند.

اما پزشکیان برخلاف روسای جمهور قبلی با بیان اینکه دولت وی ((دولت وفاق ملی است)) و برای عبور از بحران‌ها، چالش‌ها و شرایط سخت داخلی و بین‌المللی باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند در انتخاب وزیران با پرهیز از نگاه حزبی و گروهی، وزیران را با مشورت و هماهنگی با کانون‌های اصلی قدرت در کشور از جریانات مختلف سیاسی و دولت‌های ادوار انتخاب کرد.

با روشن شدن اسامی وزیران پیشنهادی موجی از شگفتی، حیرت و حتی اعتراض و دلخوری حامیان و هواداران پزشکیان را در برگرفت اما پس از گذشت زمان و با توجه به تنگنا‌ها و درک اینکه بین انتظارات و ایده‌آل با واقعیت‌ها فاصله وجود دارد و موانعی که پزشکیان با آن مواجه بود و همچنین صداقت و شفافیت که در کلام و رفتار پزشکیان وجود داشت؛ بسیاری از هواداران و جریانات حامی رئیس‌جمهور با وزیران پیشنهادی کنار آمدند.

اما اینک که در مرحله‌ حساس انتخاب استانداران و سایر مدیران دولت چهاردهم قرار داریم حتما دولت باید در انتخاب استانداران و سایر مدیران به خواست، اراده و مطالبه مردم توجه کند و مسئولیت‌ها را در استان‌ها به مدیرانی واگذار کند که این مدیران تا بن‌دندان به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت وفاق ملی اعتقاد و باور داشته باشند در غیر این‌صورت مدیران غیرهمسو همانند برخی از مدیران دولت دکتر روحانی می‌توانند پاشیل اشیل و نقطه‌ای ضعف دولت در استان‌ها باشند.

بدون هیچ‌گونه تردید اگر به خواست و اراده مردم که در نتیجه انتخابات هشت تیرماه با انتخاب دکتر پزشکیان تبلور پیدا کرده است از سوی حاکمیت کم توجهی صورت بگیرد یقیننا دولت چهاردهم در جذب مشارکت مردم برای اجرای برنامه‌های مختلف خود با چالش و به نوعی قهر مردم مواجه خواهد شد.

دولت دکتر پزشکیان که وارث بسیاری از مشکلات انباشته شده در دهه‌های مختلف است برای حضور قدرتمند و عزتمند در عرصه‌های بین‌المللی و اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین بیشتر از دولت‌های گذشته به پشتوانه و همراهی مردم نیاز دارد بنابراین دولت باید برای ادامه همراهی مردم به خواست و مطالبه مردم توجه جدی داشته باشد.

در این روزها که انتخاب استاندار به عنوان نماینده عالی دولت چهاردهم در استان بحث داغ محافل سیاسی و رسانه‌ای است به نظر می‌رسد در دالان‌های قدرت و سیاست استان، کمتر به خواست و اراده مردم توجه می‌شود و برخی از جریانات و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی  تلاش دارند با لابی و ارتباط  گسترده در تهران استاندار قزوین را بدون توجه به مطالبه اکثریت مردم به دولت تحمیل کنند؛ اگر این فشارها و سهم‌خواهی‌ها برای انتخاب استاندار قزوین به نتیجه برسد؛ یقیننا به دلیل اینکه مردم رای خود را بی‌نتیجه و بی‌اثر می‌دانند مشارکت کمتری در انتخابات بعدی خواهند داشت و در این شرایط حساس و بزنگاه تاریخی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، کاهش اعتماد و مشارکت مردم می‌تواند خطرناک و چالش برانگیز باشد.

لذا جریانات و شخصیت‌هایی که خود را دلسوز و داعیه‌دار نظام می‌پندارند باید با دست کشیدن از منافع جریانی و توجه و عمل به توصیه‌های مقام معظم رهبری که تاکید دارند دولت در انتخاب مدیران صاحب اختیار باشد، فشارهای پیدا و پنهان خود را به دولت و وزیر کشور کاهش دهند تا استانداری در تراز تاریخ، تمدن، ظرفیت و شایستگی مردم استان انتخاب و معرفی شود تا بلکه بخشی از عقب‌ماندگی‌های استان در بخش‌های مختلف رفع شود.

و سخن پایانی اینکه؛ اگر بنا بر فرمایش امام (ره) ((میزان رای ملت است)) که چنین است و اگر بنا بر تاکید مقام معظم رهبری ((رای مردم حق الناس است))  که چنین است این میزان و حق‌الناس صرفا محدود به روز انتخابات نیست؛ بلکه این میزان و حق‌الناس که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب دکتر مسعود پزشکیان تبلور یافته است؛ باید در انتخاب مدیران همسوی دولت از جمله استاندار که مطالبه اکثریت مردم است، عینیت پیدا کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۷/۱۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی