دلایل تاخیر انتخاب استاندار و بیتابی مردم
دلایل تاخیر انتخاب استاندار و بیتابی مردم
ولیا… حسینزاده
در تمام ادوار، بعد از پیروزی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دو موضوع انتخاب وزراء در سطح ملی و انتخاب استانداران در سطح منطقهای به عنوان نماینده عالی دولت از اهمیت و حساسیت بالای برخوردار است و چه بسا نقش و اهمیت استانداران برای تقویت مشارکت مردم در برنامههای دولت حتی برای دولت و جامعه با توجه به مواجهه با مردم پررنگتر از وزراء است.
دولت وفاق ملی با توجه به رویکرد و تدابیر انتخاب شده، تمام وزیران را به سلامت از خان مجلس عبور داد اما همچنان باوجود اینکه فرایند انتخاب استانداران از ماه گذشته شروع شده است، موضوع انتخاب استانداران از مباحث پرچالش دولت دکتر پزشکیان محسوب میشود.
تاکنون قریب به 20 استاندار برای دولت پزشکیان انتخاب و معارفه شدهاند و بر اساس اظهارات وزیر کشور 10 استاندار باقی مانده نیز در 2 هفته آینده انتخاب میشوند و پرونده انتخاب استانداران در دولت وفاق ملی بسته خواهد شد.
بعد از پیروزی دکتر پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بحث انتخاب استاندار استان یکی از بحثهای داغ در محافل سیاسی و افکار عمومی استان بوده است. اما در اینکه چرا فرایند انتخاب استاندار قزوین به کندی پیش رفته و اینچنین به دراز کشیده شده؛ بحثها و دلایل مختلفی وجود دارد. واقعبینانه اگر بخواهیم به این موضوع نگاهی بیاندازیم، یکی از دلایل این است که، استان قزوین به لحاظ بسیاری از شاخصها از جمله مباحث امنیتی، اقتصادی، سیاسی و … در میان استانهای اولویتدار دولت و وزارت کشور از جمله تهران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد و … قرار ندارد و تجربه انتخاب استانداران قبلی نیز نشان میدهد که انتخاب استاندار استان قزوین در میان ده استاندار پایانی قرار داشته است بنابراین به نظر نگارنده زمان انتخاب استاندار قزوین به لحاظ تجربه در دورههای گذشته، هفتههای پیش رو است و به نظر میرسد رسانههای استان خیلی زود بحث انتخاب استاندار استان را حداقل در سطح افکار عمومی مطرح کردند.
قبل از پیروزی دکتر پزشکیان احزاب و شخصیتهای اصلاحطلب در دولت مرحوم رئیسی در مدیریت استان هیچ نقش و جایگاهی نداشتند و تمام امور و مدیریت استان از جمله چهار کرسی مجلس شورای اسلامی در اختیار گروههای انقلابی و اصولگرا قرار داشت. لذا بعد از نقشآفرینی موفق احزاب اصلاحطلب و شخصیتهای کاریزمای این جریان و استقرار دولت دکتر پزشکیان، تفویض مدیریت اجرایی استان به جریان رقیب برای صاحبان قدرت سخت بود. لذا این جریان بدون اینکه در خصوص عملکرد بیش از 5/3 ساله استاندار و تیم تحت مدیریت وی پاسخگو باشند؛ تمام توان و ظرفیت خود را در سطح ملی و استانی برای مقابله با اراده و مطالبه مردم برای تغییر ریل مدیریت استان و انتخاب استاندار مطیع خود، به کار بستند و تا جایی پیش رفتند که مسیر انتخاب استانداری شاخص، کارآمد، برجسته، باتجربه، توانمند، قوی، همراه دولت و دارای ارتباطات نزدیک و گسترده در سطح ملی را سخت کرده است.
همچنین یکی دیگر از دلایل تاخیر معرفی استاندار جدید قزوین را میتوان در زورآزمایی برندگان و بازندگان انتخابات و عدم اجماع برای انتخاب استاندار در تراز ظرفیتهای استان جستجو کرد.
البته جریان و شخصیتهای حقیقی و حقوقی که در انتخاب استاندار فعلی نقش ایفاء کردهاند در پایان دوران ماموریت و با توجه به ارتباط نزدیک و صمیمی که برخی چهرههای اصلاحطلب استان با شخص رئیسجمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت دارند، تصور میشد که در این دوره انتخاب استاندار قزوین برخلاف ادوار گذشته زودتر انجام شود؛ که چنین نشد.
در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، رویکرد و نگاه سیاسی متفاوت از دولت مرحوم رئیسی به پیروزی رسید لذا مردم بیصبرانه برای برونرفت از مشکلات و بحرانهای داخلی و خارجی توقع و انتظار داشتند که تغیرات بدنه قوه مجریه در کوتاهترین زمان و با سرعت انجام شود و اشتیاق و بیتابی امروز مردم استان در انتخاب استاندار جدید را میتوان در رویکردهای متفاوت برندگان و بازندگان انتخابات دید که البته بیتابی تغییر مدیران پس از استقرار دولت گذشته با عطش بیشتری وجود داشت.
یکی از رویکردها و سیاستهای وزارت کشور در انتخاب برخی از استانداران، طولانی و فرسایشی کردن انتخاب استاندار است تا جریانات و شخصیتهای موثر استان و افکار عمومی از روند کند انتخاب استاندار خسته، منفعل و بیتفاوت شوند تا در نهایت گروهها و شخصیتهای سیاسی و مردم برای برونرفت از شرایط برزخی، از مطالبات و خواستهای خود کوتاه بیایند و به انتخاب هر گزینهای رضایت دهند و در چنین شرایط و فضایی، مجموعه وزارت کشور و برخی از شخصیتهای ملی نیروهای سوگلی خود را به عنوان استاندار به استان تحمیل کنند. شاید این سیاست و رویکرد برای استان قزوین در حال اجراء است؛ شوربختانه در دورههای گذشته مردم استان تجربه معرفی استانداران «جهنمی» را داشتهاند.
در نهایت باوجود اینکه بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری مدیران باید تا روزهای پایانی ماموریت، لحظهای از کار و تلاش غفلت نکنند؛ اما واقعیت این است که تعدادی از مدیران با قطعی شدن تغییر، انگیزه و اشتیاق خود برای کار و تلاش را از دست میدهند و اگر این مدعی در سطح استاندار باشد امور استان تعطیل و در بلاتکلیفی فرو خواهد رفت لذا بیتابی مردم در انتخاب استاندار را میتوان در خارج کردن مدیریت استان از برزخ و بلاتکلیفی تفسیر کرد.
و سخن پایانی اینکه در چند روز آینده مراحل انتخاب استاندار جدید استان به نقطه پایان خواهد رسید و مردم استان چهرهی دوازدهمین استاندار خود را با معرفی وزارت کشور و تائید هیات دولت خواهند شناخت و فصل جدیدی از کار و تلاش در استان با مدیریت مدیران دولت وفاق ملی رقم خواهد خورد و امیدواریم استاندار جدید برای سپری کردن دوران آزمون و خطا و یا سپری کردن دوران سالهای پایان خدمت و در آستانه بازنشستگی وارد استان نشود و از تجربه لازم در حوزه وزارت کشور و انگیزه لازم برای شتاب بخشیدن به توسعه استان برخوردار باشد و از چنان عملکردی برخوردار باشد که پس از پایان ماموریت، مردم استان برای خداحافظی با استاندار لحظه شماری و بیتابی نکنند.