باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

قزوین در قرق متکدیان و کودکان کار

شنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۰۷:۵۰ ق.ظ

قزوین در قرق متکدیان و کودکان کار

پدیده تکدی گری یک امر امروز و دیروز و یا مربوط به یک منطقه و جغرافیای خاصی نیست که این پدیده از گذشته های دور وجود داشته است و همچنان نیز این پدیده زشت در مناطق مختلف بویژه شهرها بیشتر خودنمایی می کند که البته دلائل مختلفی را از جمله فقر مادی، فقر فرهنگی، ناکامی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی، طلاق ، معلولیت ، و ... می توان برای شکل گیری این پدیده برشمرد.

 هر چند در آموزه های دینی و توصیه بزرگان دینی کمک به سائل و محروم  و در نظر گرفتن حقی برای آنها مورد توجه و تاکید قرار گرفته است اما در آموزه های دینی و در ادیان مختلف پدیده تکدگری که این روزها  در معابر و کوچه ها  شاهد آن هستیم و متکدیان تقاضای کمک مالی از دیگران را همراه با اصرار و سماجت و پافشاری و بعضا با بی اخلاقی درخواست می کنند نه تنها مورد تأیید شرع نیست  و حتی مورد نکوهش و سرزنش قرار گرفته است ؛ البته  بخشی از متکدیان با سوء استفاده ابزاری از دین ،اعتقادات و احساسات مردم سعی می کنند که اولا فعالیت خود را موجه جلو دهند و در ثانی  درآمد بیشتری از طریق تکدگری که به نوعی تن پروری و چشم طمع داشتن به مال دیگران است کسب کنند. 

امروز متکدیان با توجه به تغییرات در جامعه ،  شیوه و سبک فعالیت خود را تغییر داده اند هر چند که بخشی از متکدیان همچنان با استفاده از روش های سنتی گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند.

شهر قزوین نیز به عنوان  یکی از شهر های  مهاجر پذیر و محل تردد و اسکان  روزانه دهها هزار مسافر ، یکی ازشهر های  مناسب برای فعالیت متکدیان غیر بومی است هرچند بخشی از متدکیان فعال در شهر قزوین  را افراد بومی شهر و استان  تشکیل می دهند مضاعف بر اینکه در سال های اخیر متکدیان خارجی وهمچنین شکل گیری باندهای تکدیگری این پدیده را به یک موضوع پر چالش و پرحاشیه تبدیل کرده است.

علی رغم اینکه در سال های گذشته به دلیل فعالیت مناسب دستگاه های مرتبط در حوزه متدکدیان تا حدودی این پدیده زشت در شهر قزوین مهار و روبه کاهش بود اما  از ابتدای سال 1401 بویژه در ماه های پایان سال گذشته و ابتدای سالجاری  شاهد افزایش چشمگیر تعداد متکدیان آقا ، خانم ، کودک ، جوان و ... در نقاط مختلف شهر بویژه در معابر اصلی  و چهارراه ها هستیم .

 به نظر می رسد که به هر دلیل موضوع برخورد و جمع آوری متکدیان در شهر قزوین از دستور کار و الویت دستگاه های متولی این امر از جمله شهرداری و اداره بهزیستی  خارج و رها شده است و متکدیان بدون هیچ گونه مزاحمت و برخورد آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند و به نوعی فعالیت آنها رسمیت پیدا کرده است و جالب این است که مدیران و مسئولین مرتبط با حوزه برخورد با پدیده تکدیگری هر روز در شهر از نزدیک و حتی کنار ساختمان ادارات خود با این متکدیان  و افراد اسفند به دست برخورد دارند اما بی تفاوت و  سادگی و بدون احساس مسئولیت از کنار آنها عبورمی کنند.

در سال های گذشته خبرهای متعددی از درآمدهای بعضا نجومی متکدیان در شهر قزوین  رسانه ای شده که حیرت و شگفتی همگان را به همراه داشت، لذا به نظر می رسد که بخشی از متکدیان حرفه ای این فعالیت را به عنوان یک شغل پر درآمد پذیرفته اند و بعضا حتی برخی از افراد جامعه با اطلاع از درآمدهای  میلیونی متکدیان جذب این پدیده شوم شده اند که بعضا مشاهده افراد جدید بویژه جوانان موید این ادعا است .

 

در کنار افزایش و گسترش فعالیت متکدیان در شهر قزوین شاهد فعالیت کودکان کار هم هستیم ، این روز ها کمتر چهاره و خیابانی از شهر قزوین وجود دارد که با توقف خودرو چند کودک قد و نیم قد با ظاهری ژولیده آویزان خودرو ها نشوند  و ملتمسانه درخواست پول و یا خرید اجناس بی کیفیت نکنند، جالب اینکه همین کودکان در ایام نوروز از رانندگان و مسافران طلب عیدی هم می کردند.

سخن در زمینه بحران ها و سوء استفاده های مختلف باند های هدایت کننده  متدکیان و کودکان کار، هرچند که اتباع بیگانه باشند؛  بسیار است ، در بسیاری از مواقع تکدیگری و فعالیت کودکان کار به نوعی پوشش برای انواع انحرافات  و فعالیت های مجرمانه است که قطعا بخشی از این بحران ها و سوء استفاده ها در بولتن و آمارهای محرمانه دستگاه های انتظامی و امنیتی وجود دارد ؛ لذا ضرورت دارد که موضوع برخورد و جمع آوری فوری متکدیان  و همچنین کودکان کار در شهر قزوین که داعیه دارالمونین را دارد و به دنبال جذب گردشگر داخلی و خارجی است در الویت برنامه دستگاه های مرتبط از جمله سازمان بهزیستی و شهرداری قرار بگیرد.

قانون به طور دقیق مسولیت و ماموریت دستگاه های مرتبط در زمینه برخورد و جمع آوری متکدیان وکودکان کار را مشخص کرده است لذا ضرورت دارد که دستگاه های نظارتی نیز در زمینه کم کاری  و یا هر نوع اهمال کاری مدیران و دستگا های مرتبط ورود پیدا کنند و نسبت به انجام وظایف و ماموریت این دستگاه ها تذکرات جدی و لازم  را ارایه دهند تا چهره شهر قزوین  از پدیده   متکدیان و کودکان کار پاک شود، البته ناگفته پیداست که در بلند مدت با بهبود شرایط معیشت و اقتصاد بخش زیادی  از بستر و زمینه های فعالیت کودکان کار و تکدیگری از میان برداشته خواهد شد.

 

 بی شک عدم برخورد با متکدیان داخلی و خارجی و کودکان کار که فعالیت آنها به صورت سازماندهی شده هر روز رو به گسترش است می تواند میزان معضلات ، مشکلات و ناهنجاری اجتماعی را در شهر قزوین افزایش دهد  و برخورد قاطع با آنها مهار و کاهش بخشی از  مشکلات و معضلات اجتماعی شهر را به همراه خواهد داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۱۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی