باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


جشن شکرگزاری برداشت محصول؛

دومین جشنواره هندوانه شریف‌آباد قزوین برگزار شد

































دومین جشنواره هندوانه شریف‌آباد باهدف احیای سنت‌های دیرین، شکرگزاری برداشت محصول و ترویج کشت محصولات دیم در بوستان یاس شهر شریفیه قزوین برگزار شد.



در راستای معرفی توانمندی‌های شهر شریف‌آباد و احیای سنت‌های قدیمی و جشن شکرگزاری محصول دومین جشنواره هندوانه شریف‌آباد شنبه‌شب در بوستان یاس شهر شریف‌آباد قزوین برگزار شد.

در این جشنواره که مرتضی روزبه استاندار، حجت‌الاسلام حسینی و داود محمدی نمایندگان استان در مجلس، ایوب رحیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری، منوچهر حبیبی معاون عمرانی، حسن‌پور فرماندار البرز، حجت‌الاسلام طهماسبی امام‌جمعه الوند و جمع کثیری از اهالی و کشاورزان شهر شریفیه، شهرداران و اعضاء شورای اسلامی شهرهای استان نیز حضور داشتند برنامه‌های متنوع هنری، موسیقی، نمایش عروسکی خان بابا و گل عمو اجرا شد.

قزوین جشن هندوانه

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی اهالی شهر شریفیه، غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جهاد کشاورزی، آموزش کاردستی، گلیم‌بافی، تابلو فرش، غرفه غذای سالم، معرفی آثار هنری بانوان و دختران منطقه، اجرای ورزش باستانی و نمایش رزمی از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.

استاندار قزوین: هندوانه شریف‌آباد می‌تواند اقتصاد شهر را متحول کند

مرتضی روزبه استاندار قزوین در این جشنواره گفت: هندوانه دیم یک الگوی بسیار خوب در شرایط کم‌آبی است که می‌تواند هم معیشت مردم و هم اقتصاد یک شهر را متحول کند.

وی افزود: همین محصول اگر برند سازی و بازاریابی شود قادر است اشتغال جوانان منطقه را هم فراهم کرده و از مهاجرت جلوگیری کند.

استاندار تصریح کرد: بسیاری از مناطق ما قابلیت‌هایی دارند که از دید ما پنهان است درحالی‌که اگر از همه ظرفیت‌های خود به‌خوبی استفاده کنیم می‌توانیم کارهای بزرگی را محقق کنیم.

روزبه یادآور شد: در راستای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی توجه به استعدادهای بومی و محلی مانند هندوانه دیم شریف‌آباد می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و این جشنواره فرصت بسیار مناسبی برای شکوفایی قابلیت‌های کشاورزی منطقه است.

۲۵۰ هکتار زیر کشت هندوانه در شریف‌آباد

علی همت زاد مدیرجهادکشاورزی شهرستان البرز در حاشیه برگزاری این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در شهرستان البرز ۲۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات متنوع رفته که گندم، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و هندوانه از مهم‌ترین آن‌هاست.


وی اضافه کرد: در شهر شریفیه ۲۵۰ هکتار زیر کشت هندوانه دیم رفته و ۵۰ هکتار در روستاهای اطراف به کشت این محصول اختصاص داده‌شده و با برداشت میانگین ۲۰ تا ۲۵ تن در هکتار سالانه حدود پنج هزار تن برداشت می‌شود.

همت زاد تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی این نوع هندوانه دیم بودن آن است که فقط در اسفندماه یک‌بار آبیاری می‌شود و مابقی با آب دیم است به همین دلیل مقرون‌به‌صرفه است و در شرایط کم‌آبی بهترین محصول محسوب می‌شود که می‌تواند معیشت مردم را تأمین کند.

وی افزود: کشت یک ماه ادامه دارد و بعد از ۷۰ تا ۸۰ روز برداشت می‌شود و در کنار شیرینی فراوان و دل‌چسب دارای تخمه‌های بسیار مرغوبی است که برای تهیه خشکبار استفاده می‌شود.

همت زاد گفت: باید این نوع کشت در استان و شهرهایی که خاک مساعد دارند ترویج شود و تصمیم داریم با اجرای طرح‌های نوین و خاک‌ورزی حفاظتی و استفاده از دستگاه‌های دیم‌کاری جدید میزان رطوبت خاک را افزایش دهیم تا عملکرد در واحد سطح تا ۴۰ تن افزایش یابد.

وی برگزاری جشنواره را در معرفی محصول هندوانه شریف‌آباد مؤثر دانست و اظهار داشت: این جشنواره می‌تواند ضمن اطلاع‌رسانی در خصوص توانمندی‌های استان به بازاریابی محصول هم کمک کند تا بتوانیم درآمد بیشتری را نصیب کشاورزان پرتلاش این شهر کنیم.

























رمضان حیدری رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان البرز هم گفت: به مناسبت برگزاری جشنواره هندوانه در شریف‌آباد در یک حرکت ابتکاری و فرهنگی عضویت در کتابخانه دارالعباس شهر شریفیه به‌صورت رایگان انجام می‌شود که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است.

حیدری افزود: کتابخانه شهر شریفیه در سال گذشته راه‌اندازی شد و امروز با پنج هزار جلد کتب متنوع یک هزار نفر در آن عضو شده‌اند و رویکرد فرهنگی جشنواره هندوانه موجب شده در کنار برنامه‌های هنری ثبت‌نام رایگان برای عضویت در کتابخانه هم اجرا شد.

شهر شریفیه که در ۱۰ کیلومتری جاده قدیم قزوین به آبیک قرار دارد ۶۰ شهید والامقام تقدیم انقلاب کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان البرز در مورد خاصیت هندوانه یادآور شد: هندوانه دارای ویتامین‌های، B۱ ، B۶و آنتی‌اکسیدان است که ضد سرطان پروستات و فشارخون است و خاصیت خنک‌کنندگی دارد که آب موردنیاز بدن در تابستان را به‌خوبی تأمین می‌کند.

قزوین

شهردار شریفیه: هندوانه شریف‌آباد می‌تواند برند سازی شود
 
 
حسین هاشمی شهردار شریفیه گفت: این جشنواره را به بهانه شکرگزاری نعمت‌های خداوند برپا کرده‌ایم و احیاء یک نام پر اعتبار در محصول کشاورزی یعنی هندوانه است که در اقصی نقاط ایران به‌خوبی از آن یاد می‌شود.

هاشمی افزود: در سالهای اخیر به دلیل کشت هندوانه آبی هندوانه دیم شریف‌آباد فراموش‌شده که قصد داریم این نوع کشت و این محصول را بیشتر معرفی کنیم تا اقتصاد مردم این شهر بر پایه این محصول تقویت شود.

شهردار شریفیه تصریح کرد: در سال‌های آینده باید این کشت را رونق داده و گردشگران را نیز به این شهر جذب کنیم تا مردم با توانمندهای کشاورزی و صنایع‌دستی و هنرمندی مردم آشنا شوند.

قزوین جشن هندوانه

در این جشنواره از کتاب شریفیه در گذر تاریخ توسط استاندار قزوین رونمایی شد.


 منبع خبرگزاری مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی