باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


علیرضا خدابخش هم اکنون مدیریت سایت قزوین امروزرا به عنوان یک سایت پر مخاطب برعهده دارد. وبلاگ باران اعتدال گفت و گویی مشروحی با وی انجام داده است که بخش نخست این گفتگوی جذاب در اختیار شما خوانندگان محترم است و بخش دوم مصاحبه نیز  فردا منتشر خواهد شد.




علیرضا خدابخش هم اکنون مدیریت سایت قزوین امروزرا به عنوان یک سایت پر مخاطب برعهده دارد. وبلاگ باران اعتدال گفت و گویی مشروحی با وی انجام داده است که مشروح این گفتگوی جذاب در چند بخش منتشر خواهد شد.

 

در آغاز خودتان را برای خوانندگان ما بیشتر معرفی کنید؟

ابتدا باید از شما تشکر کنم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید که با خوانندگان شما سخن بگویم؛بنده علیرضا خدابخش متولد سال 1361 فرزند پنجم(فرزند آخر) خانواده هستم و تحصیلاتم لیسانس کامپیوتر است.

متاهل هستید یا مجرد؟

در حال حاضر مجرد هستم وبا از دست دادن پدر در سال 1389 همراه مادر زندگی میکنم و البته از طرف مادر و دیگر اعضای خانواده تحت فشار هستم که به جرگه ی متاهلین بپیوندم!

آیا ملاک ومعیار خاصی برای انتخاب همسر دارید؟

در کنار معیارها وشاخص های که همه برای انتخاب همسر دارند بنده علاقمند هستم که همسر آینده ام با فعالیت های رسانه ی وفضای مجازی آشنایی نسبی داشته باشد تا نسبت به شغل و دغه دغه بنده همزاد پنداری داشته باشد.

مجموعه خانواده آقای خدابخش چند نفر هستند و هرکدام چکار می کنند؟

 بنده دارای دو خواهر و دو برادر بزرگتر از خودم هستم که یکی از برادارنم دکترای مدیریت و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهر بوئین زهرا است و برادر دیگرم معمم و طلبه حوزه علمیه (اواخر سطح دو) است. یکی از خواهرانم در مشهد زندگی می کند و افتخار دارد خادم افتخاری و دائمی حرم امام رضا(ع) باشد و خواهر دیگرم فرهنگی و دبیر مقطع راهنمایی در قزوین است.

فعالیت رسانه ای خودتان را از چه سالی آغاز نمودید؟

بنده فعالیت رسانه ای خودم را از سال 1373 با یکی از ویژه نامه های روزنامه همشهری(آفتابگردان) آغاز کردم و خبرنگار افتخاری اش در قزوین شدم. سپس فعالیت رسانه ی خودم رابا هفته نامه خانه (متعلق به محمد رضا زائری)ادامه دادم و از سال 1376 به مدت 4 سال نیز در نشریه ی مینودربا سردبیری آقای شکیب زاده فعالیت رسانه ای داشتم.در مقطعی که بنده در نشریه مینودر حضور داشتم خبرنگاران و فعالان رسانه ای زیادی در این نشریه فعالیت داشتند که بخشی از آن خبرنگاران امروز از فعالان برجسته ی مطبوعات استان قزوین هستند. پس از آن هم مدت کوتاهی در هفته نامه ولایت فعالیت داشتم.




در چه سالی فعالیت شما در فضای مجازی شروع شد؟

فعالیت رسانه ی در فضای مجازی را از سال 1380شروع کردم که این دوران آغاز فعالیت رسانه های مجازی در استان قزوین بود.

چطور این فعالیت را شروع کردید؟

با توجه به تحصیلات وعلاقه ای که داشتم فعالیت رسانه ی در فضای مجازی قزوین را با سایت قزوین نت که اولین سایت خبری و اطلاع رسانی شهری در سطح کشور بود با سردبیری آقای شکیب زاده آغاز کردم. این سایت آن زمان با حضور آقای دکتر محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات افتتاح شد و به طبع نخستین سایت خبری قزوین هم بود.

فعالیت شما در سایت قزوین نت تا چه سالی ادامه داشت؟

فعالیت بنده در این سایت تا سال 1385 ادامه پیدا کرد و همزمان بطور مستقل از سال 1384 وبلاگی به نام «گریز» راه اندازی نمودم. من آن سالها با حسین درخشان (پدر وبلاگ نویسی ایران) در ارتباط بودم و او کمک و راهنمایی زیادی به بنده نمود. وبلاگ گریز در غالب لینک ومطلب تا سال 1389 فعالیت داشت.

جرقه ای راه اندازی سایت «قزوین امروز»در چه سالی در ذهن شما زده شد؟

در سال 1389 وبلاگ گریز را به سایت قزوین امروز تبدیل کردم و فعالیت رسمی سایت قزوین امروز را از 12 آبان سال 1389 آغاز نمودم. این روز سالروز شروع تاسیس شهر قزوین در سال ۲۴۵ میلادی (حدود 1780 سال پیش) توسط شاپوریکم شاه وقت ایران ازسلسله ساسانی است. جالب است بدانید کارایجادشهر قزوین هم سه سال طول کشیدودراکتبر (جشنهای مهرگان) سال ۲۴۸ میلادی پایان یافت.

طراحی سایت قزوین امروز حاصل خلاقیت ذهن خودتان بود و یا از سایت های خبری دیگری الگو گرفتید؟

واقعیت این است که جرقه طراحی و راه اندازی سایت قزوین امروز، در بحبوحه ی اتفاقات سال 88 براساس الگوی سایت بالاترین که در خارج از کشور مدیریت می شد به ذهنم خطور کرد. بنده نواقص و کمبودهای سایت بالاترین را رفع نمودم و آن جرقه را پرورش دادم و با اصلاحاتی در آن و افزودن امکانات و بخش های جدید سایت قزوین امروز را طراحی و راه اندازی نمودم.




آقای خدابخش در حال حاضر تعداد بازدید کنندگان سایت قزوین امروز چه  میزان  هستند؟

باتوجه به اینکه این سایت تلاش می کند تمامی اخبار استان در حوزه های سیاسی، اجتماعی وفرهنگی هنری، ورزشی و همچنین اخبار برگزیده کشور را پوشش دهد براساس آمار ارایه شده از سوی موتور جستجو گر گوگل بیشترین تعداد بازدید در رسانه های محلی مکتوب و مجازی قزوین را دارد و این تعداد معمولا دائما روند صعودی دارد.ضمن اینکه بیشتر بازدیدکنندگان سایت را نخبگان، تحلیل گران، مدیران و مسئولان استان، فعالان رسانه ای، نیروهای تاثیرگذار، فعالان اجتماعی وسیاسی و دیگر اقشار جامعه تشکیل می دهند.

آیا در سطح کشور سایت مشابه سایت قزوین امروز وجود دارد؟

بنده در این زمینه تحقیقاتی داشتم و آنطور که متوجه شدم چنین سایتی که کاربر محور باشد و با این روش فعالیت در استان دیگری وجود ندارد. البته شخصا تمایل و انتظار داشتم که چنین سایتی در دیگر استان ها هم راه اندازی شده و بتواند خدمت رسانه ای انجام دهد.

در حال حاضر سایت قزوین امروز چه تعداد کاربر دارد؟

در حال حاضر سایت قزوین امروز دارای 1500 عضو هست که از این میان حدود نیمی از آنها عضو بسیار فعال هستند و مابقی به صورت مقطعی فعالیت دارند. گستره ای از شخصیت های حقیقی تا شخصیت های حقوقی که بتوانند خبرهای خود را در اختیار مردم قرار دهند در آن عضو هستند.

آقای خدابخش در این روزها شاهد گسترش فعالیت گسترده ی شبکه های مختلف اجتماعی و فعالیت مردم در آنها هستیم. آیا گسترش این شبکه ها تعداد بازدید کننده های سایت شما را کاهش داده است؟

شبکه های اینترنت در کشور مافراز و نشیب زیادی را تجربه نموده است تا جائیکه در مقطعی موج چت،وب سایت ها،فیسبوک در جامعه فراگیر بودو این موج های مقطعی در تعداد کلی بازدید کنندگان سایت قزوین امروز تاثیر نگذاشته است.این سایت مخاطبان خود را دارد که تعداد آن از بدو شروع فعالیت تا کنون معمولا هرروز روبه گسترش و افزایش بوده است.

آیا در سطح استان قزوین رقیبی برای سایت قزوین امروز وجود دارد؟

روش فعالیت سایت قزوین امروز متفاوت با سایتهای دیگر و بصورت کاربر محور است. همچنین بسیاری از سایت های استان رویکرد سیاسی و جناحی یا تعلق خاطر به یک جریان خاص دارند وصرفااخبار و رویداد ها را از دریچه جریان سیاسی مطبوع خود پوشش می دهند. سایت قزوین امروز تلاش می کند تمام افکار، اخبار و رویدادی گروه های سیاسی و اجتماعی را پوشش دهد و لذا در روش فعالیت فنی و محتوایی متفاوت با آنان است.

دیدگاه و گرایش سیاسی آقای خدابخش در کدام اردوگاه سیاسی فعال کشور و استان تعریف می گردد؟

بنده در سطح استان با جریان اصلاح طلب و اصول گرا ارتباط دارم و بعضا در اجتماعات ومحافل آنها هم حضور دارم. این حضور بدلیل فعالیت حزبی نیست چرا که معتقدم یک فعال رسانه ای باید از مجموعه رخدادها و جریانات مطلع باشد. در مجموع باید بگویم بنده از نظر گرایش سیاسی نیروی مستقل هستم.

تا چه اندازه این رویکرد را در سایت قزوین امروز لحاظ کرده اید؟

تلاش بنده در مدت فعالیت سایت قزوین امروز این بود که این سایت را در رقابت های سیاسی غیر وابسته و بی طرف نگه دارم و تا حد ممکن امکان فعالیت به تمام علاقمندان با هر گرایشی بدهم. تلاش نموده ام هیچ محدودیتی برای ارسال مطالب از جریان های مختلف که در چارچوب نظام فعالیت دارند وجود نداشته باشد چرا که معتقدم مردم و خوانندگان خود باید در زمینه عملکرد جریانات مختلف قضاوت داشته باشند.



آقای خدابخش بسیاری از سایت مطرح کشور دارای بخشی به عنوان نظرات و دیدگاه خوانندگان هستندو مدتی نیز سایت قزوین امروز نظر ودیدگاههای خوانندگان را پوشش می داد اما نزدیک به دو سال است که بخش نظرات خوانندگان حذف شده دلیل این امر چه بوده است؟

واقعیت این است که مدیریت بخش نظرات بسیار حساس و دشوار است. اگر نظرات در این بخش سانسور شود متهم به نقض آزادی بیان و تضارب آراءمی شوم و اگر حذف نشود متاسفانه برخی از کاربران نظرات و دیدگاههای خارج از چارچوب اخلاق رسانه ای که حاوی مطالب توهین آمیز است ارسال می نمایند.

ضمن اینکه باید بگویمو با کوچکترین نقد و اظهار نظر عکس العمل تندی نسبت به بنده نشان می دهند و در مجموع به ناچار و علی رغم میل باطنی در حال حاضر بخش نظرات را غیر فعال نمودم تا روش بهتری برای فعال نمودن آن پیدا نمایم.

آیا راهکاری برای فعال نمودن بخش نظرات دارید؟

در این خصوص زیاد فکر کرده ام و در نهایت تا کنون به این نتیجه رسیده ام در آینده بخش نظرات را مجدد با سبک وسیاق جدید راه اندازی کنم. در این روش، فقط نظراتی را که دارای نام واقعی ومشخصات کامل فرستنده باشند در سایت نمایش داده باشد. چون در این شیوه کاربر قابل شناسایی است و تمام عواقب نظر به وی برمی گردد وی تلاش میکند که نظرات را در چارچوب قانون واخلاق رسانه ای ارسال نماید.

محاسن ومعایب این طرح چه می باشد؟

البته در شیوه پیشین که فعلا متوقف شده است کاربران بدون ترس وبا آزادی عمل بیشتری نظرات واقعی خود را بیان میکردند اما در این مرحله کاربران با احتیاط بیشتری دیدگاههای خود را ارسال میکنند که این هم از معایب این روش جدید است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی