باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


عسگری فرماندار البرز :

اساسی ترین اصل اتحاد ، وحدت هدف است و ما باید باور کنیم که حوزه و دانشگاه وحدت هدف دارند


 

رضا عسگری فرماندار البرز در همایشی که به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور عده ای از روحانیون ، فرهیختگان ، روسا و اعضای هیئت علمی دانشگاه های شهرستان البرز و مسئولین برخی دستگاه های اداری در محل موسسه ی آموزش عالی کار قزوین برگزار شد گفتبرای پی بردن به فلسفه ی نامگذاری این روز که مصادف است با سالروز شهادت آیت الله مفتح باید برگردیم به زمانی که این اتفاق واقع شده است.وی ادامه دادبعد از پیروزی انقلاب سه جریان در دانشگاه فعالیت می کردند. یک بخش روحانیت مبارز که با عنوان محور جریانات نهضت انقلاب ، هم در داخل و هم بیرون از دانشگاه فعالیت می کردند و نیز گروهی از مدعیان روشنفکری وابسته به غرب که عموما مطرح کنندگان مباحث انحرافی بوده و به نوعی در برابر جریانات دینی در دانشگاه مشغول به فعالیت بودند. دشمن در همان روزهای نخست بر آن شد تا از فعالیت هایی که گروه ها و جریانات مختلف سیاسی اعم از فعالان سیاسی دینی و مبارزانی که دیدگاهی غیر دینی داشتند و نقطه ی اشتراکشان صرفا مبارزه با رژیم حاکم بود برای ایجاد دو دستگی در جامعه استفاده کند. با توجه به نگاهی که غرب به دین داشت به ویژه بعد از رنسانس و نهضت علمی اروپا که مابین دانش و دین شکاف ایجاد شده بود عده ای درصدد القای ناسازگاری علم و دین به افکار مردم برآمدند. در غرب نیز کلیشه ی همین بحث در بسیاری از گروه های روشنفکری وجود دارد و نوع برخوردی که کلیساها با دانشمندان داشتند این نگاه را تقویت کرده بود و در قرون وسطی شرایط بسیار اسفناکی برای دانشمندان جامعه به وجود آمده بود تا آنجا که گالیله را صرفا بدلیل کشف گردش زمین به دور خورشید تا پای چوبه ی دار نیز بردند.

عسگری افزودامروز دنیا از نظر علم و فن آوری پیشرفت قابل توجهی داشته اما از نظر اخلاق و معنویت به شدت دچار فقر شده است و نتیجه ی این شرایط نابسامانی هایی ست  که امروز در دنیا شاهد آن هستیم. در منطقه ی ما گروهی به نام دین در کشورهای مختلف به ویژه در سوریه ، یمن ، عراق و در گذشته ای نه چندان دور در کشور افغانستان شرایطی را فراهم آوردند که می بینیم به راحتی  جان ، مال و ناموس مردم را مورد تجاوز و تعرض قرار می دهند و جامعه ی جهانی گرفتار مشکلات عدیده ی اجتماعی و پریشانی های روحی و روانی است.

عسگری خاطرنشان کرد

هدف فرهیختگانی که در حوزه ی دانشگاه فعالیت می کنند سعادت بشری است و جریان دینی ما نیز در همین راستا حرکت می کند و در تلاش است تا با آموزه هایی که بر مبنای وحی و توسط پیامبران مختلف به جامعه ی بشری عرضه شده انسان و بشریت را در مسیر سعادت قرار دهد. با توجه به این نگرش ، جریان دانشگاهی و جریان دینی ما دو بال پرنده ای هستند که انسان را به مسیر سعادت سوق می دهند.

عسگری گفت در زمانی که دشمن در پی ایجاد تقابل میان علم و دین توسط برخی عوامل داخلی بود شهید مفتح به اتفاق شهید مطهری و شهید بهشتی جزء اولین کسانی بودند که این خطر را به موقع شناسایی کرده و فعالیت هایشان را در جهت خنثی کردن آن در محیط های دانشگاهی آغاز کردند تا اینکه جریان های مختلف شروع به ایجاد نوعی اختلاف افکنی بین نیروهای مبارز و روحانی کردند که با ورود به موقع امام خمینی ۲۷ آذر سالروز شهادت شهید مفتح به عنوان روز ملی وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد و نتیجه ی این نامگذاری این شد که ما بتوانیم مجموعه امکانات و ظرفیت های این دو حوزه ی مهم و اساسی در عرصه ی فکر و اندیشه را برای رسیدن به هدف که سعادت بشر است بسیج کنیم.

 

فرماندار البرز گفتدر ابتدا برخی تصورشان این بود که شاید بخواهند دانشگاه را به حوزه تبدیل کنند و تمام امور باید تحت اختیار حوزه باشد و متقابلا دانشگاهیان نیز ملزم به حضور در حوزه و گذراندن دروس حوزوی اند اما در ادامه ی مسیر ، بزرگان نظام با تبیین سیاست ها و ارائه ی تحلیل های مختلف ، مسیر را بر همگان روشن کردند که اگر سخنی مبنی بر لزوم وحدت میان حوزه و دانشگاه به میان می آید منظور نه وحدت در شکل ، دروس و شیوه ی تحصیل ، بلکه وحدت در هدف است.

عسگری گفتمتاسفانه همیشه آسیب های جدی در طول تاریخ به واسطه ی جهل افرادی که خودشان را عالم می دانستند چه در اسلام و چه در مسیحیت به جامعه ی بشری وارد آمده است.

وی ادامه دادنامگذاری ۲۷ آذر به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام خمینی منشأ خیر و برکت شد و امروز شاهد این هستیم که بسیاری از رشته های تحصیلی که در حوزه و دانشگاه وجود دارد دارای مبنای دینی و اجتماعی و برآمده از برنامه هایی است که ختم به رفاه ، آسایش و سعادت بشر خواهد شد. وحدت بین حوزه و دانشگاه یعنی دانشگاه بپذیرد که حوزه ی علمیه مجمع فرهیختگان و نخبگان جامعه است و حوزه نیز بپذیرد که دانشگاه یک مرکز علمی و پژوهشی است و در مسیر انقلاب گام بر می دارد. با این نگاه می توان به وحدت مورد نظر رسید.

اساسی ترین اصل اتحاد ، وحدت هدف است و ما باید باور کنیم که حوزه و دانشگاه وحدت هدف دارند. این دو مرکز مهم و سرنوشت ساز کشور می توانند نسبت به مسائل و مشکلات اساسی و کلان مردم و هدایت آنها با هم مساعدت کنند.

عسگری گفتامروز ، حوزه و دانشگاه مانند دو پزشک هستند که یک بیمار مشترک دارند و هر دو به او علاقه مندند ولی تخصص های مختلف داشته و با همفکری درصدد درمان آلام این بیمار هستند. در نتیجه منظور از وحدت حوزه و دانشگاه وحدت فیزیکی و وحدت در روش نیست بلکه وحدتی است که هر دو نهاد در راستای رسیدن به هدف مشترک که سعادت بشر است تلاش می کنند.

فرماندار البرز در ادامه گفتامسال که سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده یک اتفاق نادر هم افتاده و آن قرار گرفتن مناسبات خجسته ای از قبیل امروز که روز وحدت حوزه و دانشگاه است و هفته ی آینده که میلاد با سعادت پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) است و نیز میلاد خجسته ی پیامبر مسیحیان حضرت عیسی(ع) را پیش رو داریم که باید قرار گرفتن پی در پی این مناسبات که منشأ بسیاری از اختلافات بوده را به فال نیک گرفت. جهان غرب به بهانه ی اقدامات نابخردانه ی گروهی که خود را مسلمان معرفی می کنند در حال ایجاد شرایطی برای تقابل میان اسلام و مسیحیت هستند که باید از این مناسبات مبارک با توجه به گفتمان های مجامع مختلف و نشست های بین المللی و پرداختن به اشتراکات ، حداکثر بهره برداری در جهت خنثا کردن اهداف دشمن را داشته باشیم.

فرماندار البرز در آخر با اشاره به ۲۷ آذر که اولین روز ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری بود گفتاز هفته ی آینده نیز ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی را پیش رو خواهیم داشت. وی افزودامیدواریم همه دست به دست هم بدهیم و در جهت برگزاری یک انتخابات باشکوه گام برداریم. حضور حداکثری مردم به وحدت بین اقشار مختلف کمک می کند. امروز کشور ما شاهد مشکلات عدیده ای است ، هرچند بارقه های خوبی نیز داشته ایم. در همین ایام بحث های مختلفی از مشکلات بین المللی مان حل شد و همچنین دیروز خوشبختانه گام بزرگی در جهت تفاهم صورت گرفته بین ایران و جامعه ی جهانی برداشته شد. امیدواریم نتیجه ی انتخابات ، تقویت این مواضع باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۱)

۰۲ دی ۹۴ ، ۰۸:۵۷ حمیدرضا بدرلو
با سلام حمیدرضا بدرلو دانشجوی دکتری dbaدانشگاه تهران وساکن شهرستان البرز هستم ضمن تأییدفرمایشات جناب فرماندار راه تعالی وپیشرفت هر جامعه ای از قانون مداری نگاه استراژیک وآینده بینی ومدیریت کارآمد می توان غیر ممکن ها را ممکن نمود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی