باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آیا در استان قزوین قحط‌الرجال مدیر صنعتی است؟

سه شنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۱۰ ق.ظ

آیا در استان قزوین قحط‌الرجال مدیر صنعتی است؟

ولی ا… حسین‌زاده

استان قزوین در بخش‌های مختلف از جمله صنعت با برخورداری از 4 هزار واحد صنعتی که 3 هزار و 700 واحد آن فعال هستند و نزدیک به 20 شهرک و ناحیه صنعتی، از ظرفیت بالای برخوردار است.

استقرار اولین شهرک صنعتی ایران در شهر صنعتی البرز نشان از قدمت و جایگاه صنعت استان قزوین دارد. با توجه به چنین جایگاهی همواره انتخاب سکان‌دار صنعت استان دارای اهمیت و حساسیت بالای بود و بعضا چالش برانگیز بوده است.

تاکنون مدیران زیادی سکان هدایت صنعت استان قزوین  را بر عهده داشته‌اند و هر یک از آنها با کارنامه و عملکرد متفاوت و بعضا موفق و یا ناموفق و حتی پرحاشیه دوران مدیریت خود را به اتمام رسانده‌اند اما واقعیت این است که مدیرانی که از تخصص و تجربه کافی در حوزه صنعت برخوردار بودند و بدون لابی‌گری‌های سیاسی و وابستگی به برخی شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی استان مدیریت صمت استان را بر عهده گرفتند عملکرد موفق داشتند و افرادی که صرفا به دلائل سیاسی و لابی‌گری و بده‌بستان‌های سیاسی و یا نزدیکی به برخی از شخصیت‌ها و یا حضور در ستادهای انتخاباتی در این جایگاه قرار گرفتند؛ عملکرد ناموفق و منفعلانه داشته‌اند.

عزیزا… افضلی آخرین سکاندار صمت استان قزوین است که این مسئولیت در دولت دوازدهم با تمام مباحثی که در زمینه توانمندی وی در مدیریت صنعت استان وجود داشت به وی واگذار شد و بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و خانه‌تکانی اساسی و کم‌سابقه مدیران در سطح کلان و استان انتظار این بود که افضلی نیز با ساختمان آجری مجتمع ادارات نواب خداحافظی کند اما به هر دلیل از جمله ارتباط داشتن با یکی از دولتمردان تاثیرگذار، وی نه تنها تاکنون مسئولیت صنعت استان را بر عهده داشته است بلکه به قول آقای اعلایی استاندار، وی تنها صادرات مدیریتی استان قزوین به استان البرز و به عنوان معاون اقتصادی استانداری بوده است.

بعد از قطعی شدن رفتن افضلی به طور طبیعی گزینه‌های بسیار زیادی برای سکان‌داری اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین مطرح شدند که به نظر می‌رسد حداقل تاکنون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیریت ارشد استان  و دیگر تصمیم‌گیران در خصوص گزینه‌های مطرح شده به جمع‌بندی لازم و نهایی نرسیده‌اند.

در طول استقرار سازمان صمت در استان تاکنون چنین سابقه‌ای وجود نداشته است که بخش صنعت استان قزوین تا این اندازه و مدت، چنین بلاتکلیف و سردرگم بوده باشد. معمولا در ادوار مختلف پس از قطعی شدن خداحافظی مدیرکل در کمترین فرصت سرپرست و مدیر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انتخاب و معرفی می‌شد.

طولانی شدن انتخاب مدیر کل صمت استان قزوین نشان‌دهنده برخی از اختلافات، کشمکش و قدرت‌نمایی  بین تصمیم‌گیران از جمله مدیریت ارشد استان و شاید نمایندگان مردم استان و سایر بازیگران قدرت در استان قزوین است.

بی‌شک طولانی شدن انتخاب مدیر کل جدید صمت استان قزوین خسارت‌های غیرقابل جبرانی به مجموعه صنعت و تولید استان و در نهایت اقتصاد استان به همراه داشته و خواهد داشت لذا ضرورت دارد که تصمیم‌گیران استان در زمینه انتخاب مدیر کل صمت استان در کمترین زمان ممکن به جمع‌بندی واحد که منافع نظام، استان، مردم، صنعت‌گران و تولیدکنندگان را تامین کند؛ برسند.

قطعا مجموعه فعالان تولید و صنعت استان که نقش محوری و تاثیرگذاری در رونق اقتصادی و اشتغال استان قزوین بر عهده دارند، انتظار دارند که مدیری در صدر مجموعه صنعت و معدن و تجارت استان قزوین قرار بگیرد که از تخصص، تجربه و توانمندی لازم برای مدیریت این مجموعه مهم و تاثیرگذار برخوردار باشد و یقینا انتخاب مدیری صرفا بر اساس بده‌بستان‌های سیاسی، لابی‌گری، حضور در ستادهای انتخاباتی جریان حاکم سیاسی و یا وابستگی به شخصیت‌های متنفذ استان با توجه به تجربه‌های تلخ گذشته؛ مجموعه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین را دچار چالش، بحران، انفعال و حاشیه خواهد کرد.

مجموعه صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه کاملا تخصصی، علمی، اقتصادی است و طبیعتا مدیری باید این مسئولیت را بر عهده بگیرد که از صلاحیت‌های لازم از جمله تخصص، توانمندی، درایت، تجربه و آشنایی کامل به حوزه صنعت و تجارت برخودار باشد تا در شرایطی که مهم‌ترین چالش و بحران کشور در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است بتواند صنعتگران و تولیدکنندگان را که به فرموده مقام معظم رهبری افسران جنگ اقتصادی هستند را در جهت رفع مشکلات اقتصادی یاری و کمک کند و موانع پیش روی صنعت‌گران، تولیدکنندگان و بازرگانان را بردارد.

به نظر می‌رسد در مجموعه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین مدیرانی وجود دارند که توانایی هدایت این مجموعه را برخوردار هستند اما اگر به هر دلیل بنا است مدیر کل صمت استان قزوین خارج از استان انتخاب و معرفی شود حتما باید مدیر توانمندی از مجموعه وزارت صنعت و معدن سکان هدایت سازمان را برعهده بگیرد تا با استفاده از ظرفیت‌های استان و همچنین ارتباطاتی که با مجموعه وزارتخانه و مدیران در سطح ملی دارد بتواند اهداف و رویکردهای اقتصادی و صنعتی دولت سیزدهم را دنبال و در سطح استان قزوین پیاده کند.

سخن پایانی اینکه ادامه این بلاتکلیفی اداره کل صمت استان در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از تولید و کاهش تورم نامگذاری کرده است، جز خسارت و زیان دستاورد دیگری نخواهد داشت و همچنین سپردن این مجموعه مهم و محوری به افرادی خارج از مجموعه صنعت و معدن و تجارت اشتباه کشنده و نابخشودنی خواهد بود چرا که چنین تصمیم نادرستی، مجموعه اداره کل صمت استان را دچار ضعف، انفعال، رکود و حاشیه خواهد کرد و یقننا کارکنان نیز با مدیران خارج از مجموعه که می‌خواهد دوران آزمون و خطا را طی کنند، تعامل و همکاری لازم را نخواهند داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۸/۱۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی