باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آماری که تنور انتخابات را گرم نمی‌کند و مشارکت را بالا نمی‌برد

ولی‌ا… حسین‌زاده

از روزی که سوت برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد و ثبت‌نام داوطلبان آغاز شد وزیر کشور و روسای ستادهای انتخابات در استان‌ها با ذوق‌زدگی از افزایش ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سخن گفتند و با توجه به افزایش ثبت‌نام‌ها  نوید پرشور و گرم شدن تنور انتخابات و در نتیجه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دوازدهم اسفند را دادند.

البته بعد از ثبت‌نام اولیه داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا شروع بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی به هر دلیل تعدادی از داوطلبان از ادامه حضور در عرصه انتخابات انصراف دادند. در بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات‌های اجرایی استان قزوین تعدادی از چهره‌های شاخص و شناخته شده که تا چند سال پیش در سطح استان دارای مسئولیت‌های مهم و حساس بودند نتوانستند از خان و گذرگاه هیات‌های اجرایی عبور کنند لذا شاید بتوان گفت که اولین شوک به فضای انتخابات از سوی هیات‌های اجرایی وارد شد اما پس از آن و با توجه به صحبت‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان مبنی بر حضور داشتن نماینده از سوی تمام گروه‌های سیاسی در عرصه انتخابات و رقابتی بودن انتخابات و اینکه همه مردم احساس کنند که در میان داوطلبان گزینه‌ای مورد نظر آنها وجود دارد این امیدواری ایجاد شد که هیات‌های نظارت استان با وسعت نظر و نگاه فراخ‌تر به اعتراض داوطلبان ردصلاحیت شده از سوی هیات‌های اجرایی رسیدگی کنند.

اما شاید بتوان گفت که دومین شوک به فضای انتخابات زمانی وارد شد که صبح جمعه اسامی داوطلبان تائید و یا ردصلاحیت شده روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و مشخص شد که اعتراض بسیاری از داوطلبان مستقل، شناخته شده و اصلاح‌طلب از سوی هیات مرکزی نظارت استان وارد دانسته نشد و مهر ردصلاحیت بر پرونده آنها و حتی برخی از داوطلبان که از سوی هیات‌های اجرایی تایید شده بودند خورد.

بعد از اعلام رسمی داوطلبان تایید و ردصلاحیت شده رئیس انتخابات استان، میزان تایید صلاحیت‌شدگان داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در سطح استان قزوین 75 درصد اعلام کرد و با استناد به آمار و ارقام انتخابات گذشته این میزان تایید صلاحیت‌ها را نسبت به دوره‌های گذشته  کم‌نظیر اعلام کرد. پس با توجه به این آمار می‌بایست شاهد شور و شوق و شعف انتخاباتی فضای انتخاباتی استان باشیم اما واقعیت این است که تاکنون آن‌گونه که انتظار می‌رفت نه تنها فضای عمومی استان بلکه حتی فضای نخبگان و جریانات سیاسی نیز رنگ و بوی انتخابات را به معنای واقعی به خود نگرفته است.

صاحب قلم در نشست معاون سیاسی  و امنیتی استانداری با اصحاب رسانه، تاکید کرد که شخص آقای کاظمی به دلیل بومی بودن و فعال بودن در عرصه‌های مختلف استان کاملا به فضاهای انتخابات گذشته آشنایی دارد و نیاز نیست وی اطلاعات فضای انتخابات گذشته را در آرشیو گزارشات و بولتن‌های (خبرنامه) محرمانه، گزارشات رسانه‌ها و … جست‌وجو کند بلکه وی می‌تواند با یک فلش بک (گذشته نما) به گذشته فضای گرم و پرشور و شعف انتخابات گذشته را با فضای سرد و بی‌روح فعلی مقایسه کند.

حتما معاونت سیاسی و امنیتی استانداری نه به عنوان کارگزار دولت سیزدهم و رئیس ستاد انتخابات استان نیک می‌دانند باوجود اینکه به گفته وی میزان ثبت‌نام‌کنندگان و تایید صلاحیت‌شدگان کمتر از دوره فعلی بوده است اما در انتخابات گذشته یک سال مانده به موعود انتخابات، احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی استان جلسات و نشست‌های انتخاباتی خود را شروع می‌کردند و فضای انتخابات چند ماه مانده به برگزاری انتخابات گرم و پر شور و نشاط بود.

بی‌شک ردصلاحیت داوطلبان مستقل، اصلاح‌طلب و … در شکل‌گیری فضای سرد کنونی انتخابات تاثیرگذار است هر چند صاحب قلم در یادداشت جداگانه موضوعات دیگری از جمله مشکلات اقتصادی، معیشت، مدیریت و …  را در شکل‌گیری فضای کنونی انتخابات مورد توجه قرار داده بود. نگارنده سطور ضمن اینکه این حق را برای تمام افرادی که شرایط داوطلب شدن در انتخابات را دارند قائل است که به عنوان داوطلب ثبت‌نام کنند و خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند و با همه احترامی که برای جسارت و احساس مسئولیت آنها قائل است اما بسیاری از این افراد نه تنها در شهر خود حتی در بین آشنایان خود نیز شناخته شده نیستند و این داوطلبان که سودای نمایندگی مردم و تصمیم‌گیری سرنوشت این مملکت و مردم را دارند در چند روز گذشته اعلام حضور خود را در حد یک اعلان در فضای مجازی و استوری خلاصه کرده‌اند،  آیا با این داوطلبان  می‌توان انتظار داشت که تنور انتخابات در استان گرم شود و زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو  فراهم شود؟!

استاندار، رئیس ستاد انتخابات استان، تربیون‌داران استان که هر روز مردم را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنند نیک می‌دانند که تنور انتخابات با حضور کیفی داوطلبان همه گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های شناخته شده گرم می‌شود وگرنه به لحاظ کمی هر میزان اعداد و ارقام هم  بلندتر و بیشتر هم باشد آنچنان که باید نمی‌تواند موج انتخاباتی را در استان به حرک درآورد و تنور انتخابات را گرم و در نتیجه مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات فراهم سازد.

همگان می‌دانند که در استان قزوین همواره دو جریان سیاسی در انتخابات نقش‌آفرینی داشته‌اند و هر یک از این جریانات دارای پایگاه اجتماعی مشخصی هستند، حال در فضای انتخاباتی فعلی این سوال مطرح است با توجه به اینکه جریان اصلاح‌طلب و حتی مستقل در میان داوطلبان چهره‌های شاخص نزدیک به جریان خود را ندارند باحضور در انتخابات به چه داوطلب و جریان سیاسی رای دهند؟ و اگر چنین شرایط و فضایی برای رقیب جریان اصلاح‌طلبان  وجود داشت آیا آنان به چهرهای اصلاح‌طلب رای می‌دادند؟ که قطعا پاسخ آن منفی خواهد بود بنابراین تا فضای انتخابات به معنای واقعی رقابتی نشود، تنور انتخابات گرم نمی‌شود.

سخن پایانی اینکه، اگر امروز فوتبال برای همه اقشار جذاب است و هر یک از تیم‌های استقلال و پرسپولیس میلیون‌ها هوادار دارد به جهت رقابتی است که در مسابقه فوتبال وجود دارد، اگر فوتبال به یک تیم استقلال و یا پرسپولیس خلاصه شود فوتبال و هر رشته‌ای ورزشی دیگر نیز جذابیتی نخواهد داشت و میلیون‌ها هوادار نیز از این تیم‌ها حمایت نخواهند کرد بنابراین عرصه سیاست و انتخابات نیز بدون وجود رقیب قوی هیچ جذابیتی ندارد و حتی گل زدن تیمی که همه عوامل مسابقه مستقیم و غیرمستقیم از او حمایت کنند به دروازه بدون دروازبان لذت و جذابیتی نخواهد داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۰/۲۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی