باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

کلاف سردرگم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در استان قزوین

ولی‌ا… حسین‌زاده

در کشورهای توسعه یافته معمولا فعالیت‌های سیاسی بر عهده احزاب است و این احزاب هستند که به فضای انتخابات شور و نشاط می‌بخشند و مدیران نیز از درون فعالیت‌های حزبی تربیت و به عرصه مدیریت کشور معرفی می‌شوند.

اما در کشور ما باوجود اینکه در ابتدای انقلاب بزرگان نظام از جمله شهید دکتر بهشتی، آیت‌ا… خامنه‌ای، آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی و … در احزاب از جمله حزب جمهوری اسلامی عضویت داشتند اما به دلائل مختلف در دهه‌های اخیر به جزء دولت اصلاحات که فعالیت احزاب را مورد حمایت و پشتیبانی قرار داد، فعالیت حزبی در کشور مورد بی‌مهری و نکوهش قرار گرفته است و بعضا فعالیت‌های حزبی برای برخی از چهره‌ها هزینه‌های سنگینی به همراه داشته است.

طبیعی است با کمرنگ شدن نقش و جایگاه احزاب شناسنامه‌دار نقش تشکل‌ها، ائتلاف‌ها، محافل و … در فعالیت‌های سیاسی پررنگ شود در همین راستا با توجه به پیروزی‌های احزاب اصلاح‌طلب در چند انتخابات، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرد تا تحرکات سیاسی اصول‌گرایان را ساماندهی کند؛ چرا که مساله وحدت برای جریان اصولگرایی از دیرباز که در آن شخصیت‌ها با اعتماد به نفس کاذب برای حضور در انتخابات احساس تکلیف می‌کنند یک مساله حیاتی بوده است.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات گذشته با توجه به مشارکت پایین مردم و نبود رقیب جدی در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه، نمایندگان خود را راهی ساختمان بهارستان کرد؛ اما واقعیت این است که این شورا در همان ابتداء شکل‌گیری در فرایند تعیین لیست نهایی دچار تناقض، چالش و مشکل بود چراکه تصمیمات نهایی این ائتلاف معمولا در اتاق‌های بسته اردوگاه اصولگرایی اتخاذ می‌شود و موضوعات انتخابات درون‌گروهی یک ژست و تعارفات انتخاباتی است مضاعف بر اینکه در حال حاضر ادبیات لابی‌گیری برای حضور یافتن در لیست نهایی شورای ائتلاف تبدیل به یک رویه شده است.

بهرحال این روزها باوجود اینکه جاده سیاست در سطح ملی و استان برای جریان اصولگرایی کاملا یک‌طرفه شده است اما اختلاف و جنگ قدرت در این جریان شدت بیشتری پیدا کرده است و ساز و کار انتخاب گزینه‌های نهایی در این شورا  را دچار بحران و مشکل کرده است.

عوامل مختلفی را می‌توان در شعله‌ور شدن اختلافات در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان برشمرد اما یکی از مهم‌ترین دلائل این اختلافات را می‌توان در شیوه و فرایند برگزاری انتخابات درون‌گروهی از جمله غیرشفاف بودن و همچنین غلبه لابی‌گری بر نگاه‌های کارشناسی و میدان‌داری چهره‌های منفعت طلب و … جستجو کرد.

به نظر می‌رسد که حلقه اصلی و بزرگان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در استان نسبت به برخی از داوطلبین تعهد  و نگاه ویژه دارند لذا تمام برنامه‌ریزی و سازماندهی ظرفیت‌های شورا در جهت انتخاب گزینه مورد نظر آنها هدایت می‌شود و به همین دلیل است که معمولا نتایج انتخابات درون‌گروهی شورا مورد قبول دیگر داوطلبان که خود را شایسته‌تر و مستحق‌تر از گزینه‌های قرار گرفته در لیست نهایی  می‌دانند؛  قرار نمی‌گیرد .

باوجود اینکه شورای ائتلاف بر پرهیز از اختلافات درون‌گروهی تاکید دارد اما هر یک از چهره‌های شاخص این جریان تلاش دارند که خود را میدان‌دار اصلی ائتلاف معرفی کنند و وزن و پایگاه اجتماعی خود را سنگین‌تر از افراد دیگر بدانند.

فرایند و شیوه برگزاری انتخابات درون‌گروهی و محتویات میثاق‌نامه شورای ائتلاف از جمله مواردی است که بعضا کاندیداهای جریان اصولگرایی آن را دارای ابهام و اشکال معرفی می‌کنند و در وهله بعدی راه خود را از این شورا جدا می‌سازند. البته ناگفته پیدا است در شورایی که مدیریت آن بر عهده چهره‌های سابقا نظامی و فاقد تجربه لازم در عرصه سیاسی است نمی‌توان از سوی این افراد به مدیریت اختلافات در بزنگاه‌ها امیدوار بود.

در این دوره نیز باوجود اینکه شورای ائتلاف استان منتظر بررسی و نظر نهایی شورای ائتلاف مرکز است؛ سردار آبنوش که تصور می‌شد به عنوان یکی از دو گزینه‌ اصلی حوزه‌ای انتخابیه مرکز استان باشد و به قول خودش 25 سال کار اطلاعاتی و سری انجام داده است شب قبل از برگزاری انتخابات درون‌گروهی در مسجد محمد رسول‌ا… به مهندسی انتخابات درون‌گروهی پی برده و بعد از اتمام حجت با بزرگان شورای ائتلاف مسیر خود را از آنها جدا کرده است تا یک شوک جدی به این ائتلاف وارد کند لذا به نظر می‌رسد که ادامه فعالیت و مشروعیت این شورا در استان با توجه به اختلافات گسترده در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است .

نکته جالب اینکه بعضا مشاهده می‌شود فعالان رسانه‌ای منتسب به اصولگرایان که چهار سال پیش از وحدت و ویژگی‌های مثبت شورای ائتلاف دم می‌زدند امروز با چرخشی کامل، این شورا را به انواع و اقسام انحرافات متهم می‌کنند. موضوعی که به اعتقادی ناظران بی‌طرف، بیش از آن از سر دلسوزی باشد، ناشی از عدم تامین منافع حامیان دیروز و مخالفان امروز شانا می‌باشد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حداقل در مرکز استان برای ادامه فعالیت خود دچار چالش و مشکل اساسی شده است و قطعا لیست نهایی اعلام شده از سوی این شورا مورد اجماع همه هواداران این گروه قرار نخواهد گرفت و هواداران جریان اصول‌گرایی و انقلابی با توجه به تفسیر خود به گزینه‌های مورد نظر رای خواهند داد.

البته باید دید که وعده سردار آبنوش برای شکل‌گیری شورای جدید ائتلاف تا چه اندازه جدی است و آیا وی دارای چنین قدرت و پشتوانه‌ای سیاسی در استان است که بتواند شورای جدید را شکل دهد و آیا نیروهای اصول‌گرا و انقلابی بومی استان در مقابل وی سکوت خواهند کرد یا خیر، چند روز آینده، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب استان آبستن خبرها و پیامدهای جدید خواهد بود ضمن اینکه مردان اردوگاه اصولگرایی در هیچ دوره‌ای نتوانستند وحدتی که شعار آن را می‌دهند در عمل نمایان کنند.

در شهرستان تاکستان نیز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب  برای انتخاب گزینه نهایی خود از بین داوطلبان جریان اصولگرایی از میان بیگدلی، غلام طاهرخانی و … دچار مشکل خواهد بود چرا که این شورا در انتخابات گذشته از بیگدلی حمایت کرده است اما در این دوره با ورود غلام طاهرخانی که مورد حمایت امام جمعه تاکستان هم هست تصمیم‌گیری برای شورا سخت شده است.

اما در حوزه‌ انتخابیه بوئین‌زهرا باوجود اینکه تعداد داوطلبین جریان اصول‌گرایی و انقلابی زیاد است اما  شورای ائتلاف نیروهای انقلابی با توجه به سوابق گذشته در نهایت روح‌ا… عباسپور را مجدد به عنوان گزینه نهایی خود معرفی خواهد کرد حال باید دید که آیا دیگر داوطلبان اردوگاه اصولگریان از این تصمیم شورای ائتلاف تبعیت خواهند کرد یا اینکه می‌خواهند با ادامه حضور در عرصه انتخابات بر خلاف آنچه که این روزها در خصوص نتایج انتخابات شهرستان نقل محافل شده است، شگفتی‌ساز شوند.

و سخن پایانی اینکه، شایسته بود شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قبل از ورود به مصادیق گزینه‌های نهایی انتخاب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های نمایندگان مورد حمایت خود را به مردم ارایه می‌کردند تا مردم با مقایسه وعده‌های داده شده با عملکرد نمایندگان انتخاب آگاهانه‌تری انجام ‌دهند و اینکه با توجه به فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری در زمینه افزایش مشارکت مردم و رقابتی شدن انتخابات، این شورا چه گام‌هایی برای افزایش مشارکت برداشته است و اگر گامی برنداشته‌اند فعالیتی برای حذف چهره‌های رقیب و تاثیرگذار که می‌توانستند در افرایش مشارکت مردم نقش تاثیرگذاری داشته باشند؛ انجام داده‌اند یا خیر؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۱/۱۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی