باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

ماندن و یا رفتن آقای استاندار

يكشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۱ ب.ظ

ماندن و یا رفتن آقای استاندار

در ایران جایگاه استاندار دارای اهمیت و حساسیت بسیار بالای هست چراکه استاندار با اختیارات و وظایف گسترده  نماینده عالی دولت مستقر در استان است.

استان قزوین از سال 1376 که به استان ارتقاء پیدا کرده،  تاکنون مدیریت یازده استاندار بومی و غیر بومی را با کارنامه های پر فراز و نشیب تجربه کرده است

 افکار عمومی استان قزوین به دورازنگاه های سیاسی خاطرات شیرین و تلخ از دوران  مدیریت استانداران  گذشته در ذهن دارند، اما همچنان مردم استان از دوران اولین استاندارقزوین مرحوم سید علی نیکویی زهرایی ، مرحوم مسعود امامی در دوران دولت اصلاحات ، علی اکبر طاهایی در دوران اصول گریان وعبدالمحمد زاهدی در دوران دولت اعتدال علی رغم اینکه عملکرد هر یک از آنها نیز دارای نقاط ضعف و قوت بوده است،  به نیکی و شایستگی یاد می کنند.

با استقراردولت سیزدهم تغییراستانداران بدون توجه به عملکرد آنها بلافاصله شروع شد لذا گمانه زنی های زیادی در خصوص انتخاب استاندار قزوین و گزینه های بومی و غیر بومی مطرح شدند، اما با توجه به اختلافات شدید هواداران و جریانات سیاسی حامی دولت سیزدهم و عدم اجماعشان بر روی یک گزینه در نهایت در 16 آبان سال 1400 با رأی اعضای هیئت دولت، محمد مهدی اعلایی به عنوان استاندار جدید قزوین منصوب شد.

بهرحال با توجه به اینکه فضای استان قزوین یک فضای کاملا ملتهب ، پرحاشیه ، تخریبی و سیاسی است با استقرار اعلایی در استان هواداران و جریانات سیاسی حامی دولت با عنوان های مختلف انتظار داشتند که آنها در حلقه اول استاندار قرار بگیرند و اعلایی بدون اذن آنها قدم از قدم برندارد وهرآنچه را که آنها لیست کرده اند را مورد توجه قراردهد و به نوعی استاندار ماشین امضای آنها باشد.

 هواداران دولت و جریانات اردوگاه اصول گریان استان قزوین  ادعا داشتند و دارند که آنها سال ها درمقابل جریان رقیب هزینه پرداخت کرده اند و دررسانه ها و تربیون های تحت مدیریت خود مسئولین دولت گذشته استان را مدیران ضعیف ، ناکارآمد و .. معرفی کرده بودند و و با استقرار دولت مطبوع خود باید نتایج تلاش خود  را به دست آوردند.

اما اعلایی با توجه به پشتوانه و ارتباط نزدیک ،صمیمی و خانوادگی که با رییس جمهوردارد،  بدون توجه به حاشیه سازی ها ، مخالفت ها ، تخریب ها و زیاد خواهی ها تلاش کرده است که سیاست و ماموریت های ابلاغی رییس جمهور را در الویت برنامه های کاری خود قراردهد ؛ چراکه کسب رضایت و اقناع تمام هواداران و حامیان دولت سیزدهم که رنگین کمانی از خواست های  منطقی و غیر منطقی را برای خود ترسیم کرده بودند، سخت و ناممکن به نظر می رسد.

اعلایی با هوشمندی و زیرکی  و استفاده درست و به وقت از جایگاه و ظرفیت برخی ازشخصیت های ذی نفوذ استان و توجه به توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات اراده  خود را بر حفظ استقلال و ارتقاء جایگاه نماینده قوه مجریه در استان قزوین جزم کرد،  به همین دلیل دوران ماه عسل اعلایی  در استان قزوین با هواداران دولت طولانی نبود ودرهمان ماه های اول اختلافات وی و تیمش در خلوت و جلوت با جریانات سیاسی همراه دولت شروع وعلنی شد.

صاحب قلم درنشست خبری خطاب به استاندار تاکید کرد اگر استانداری غیر از اعلایی  در استان قزوین مستقر می شد، با توجه به حجم تخریب ها و مخالفت های جدی  که از سوی دوستان و همراهان دولت نسبت به استاندار صورت گرفت ؛ نمی توانست بیش از شش ماه در استان قزوین دوام بیاورد، اما اعلایی نه تنها از طوفان مخالفت ها تاکنون به سلامت عبور کرده است بلکه با هوشمندی توانست مخالفان سرسخت خود را از قطار مدیریت استان خارج کند وجایگاه خود را تثبیت و مستحکم کند.

پس ازانتخابات و تغییردر سپهرسیاسی استان مجدد بحث رفتن و یا ماندن استاندارقزوین دراستان مطرح و پررنگ شده است تا بخشی از توان و ظرفیت استان تحت تاثیر این مباحث قرار بگیرد.

مخالفان و منتقدان سرسخت استاندار چه  بخواهند چه نخواهند اعلایی در سطح ملی بویژه در هیئت دولت و مجموعه دفتر ریاست جمهوری دارای جایگاه ویژه و ارتباطات نزدیک و گسترده است لذا حتی در صورت اجماع و وحدت نظر شخصیت های حقیقی و حقوقی  برای تغییر استاندار قزوین این امر در شرایط فعلی سخت به نظر می رسد.

مخالفان اعلایی باید از چنان هوش سیاسی برخوردار باشند، وقتی شخصیتی همانند منصوری معاون اجرایی رییس جمهور در استان حضور پیدا می کند و با صراحت و صدای بلند  رضایت شخص رییس جمهور و دولتمردان  را از عملکرد اعلایی اعلام می کند متوجه باشند که ادامه تلاش و پیگیری آنها برای جابجایی استاندار امری سخت است.

علی رغم اینکه عملکرد اعلایی همانند تمام استانداران ادوارگذشته دارای نقاط ضعف و قوت است و شاید در زمینه ابقاء برخی از مدیران ضعیف گذشته و یا انتخاب برخی از مدیران کم تجربه نقد های جدی وجود داشته باشد  اما تا زمانی که اعلایی خود نخواهد و یا در جایگاهی بالاتر ازپست استاندار در سطح ملی قرار نگیرد همچنان استاندار قزوین خواهد بود و به قول خودشان مخالفان وی برای تغییرش  فقط آرزوهایشان را مطرح می کنند چرا که وی پیش بینی کرده است اگر رییسی برای چهار سال بعدی نیز رییس جمهورباشد ؛ وی تا سال 1408 استاندار قزوین  باقی خواهد ماند.

البته با توجه به اینکه در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و آقای رئیسی به همراهی و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین حامیان خود سخت نیازمند است امکان نرمش رییس جمهور وجود دارد لذا فرض اینکه رییس جمهوربا ارتقاء اعلایی به مسئولیت بالاتر مدیرمحبوب خود را حفظ کند و علی رغم میل خود دست به تغییر استاندار قزوین بزند دور از انتظار نیست و یا اینکه از استاندار قزوین  بخواهد در برابرمخالفان انعطاف بیشتری در مباحث مختلف از جمله انتخاب مدیران جدید و با بکار گیری نیرو های سفارشی جریانات همسو نشان دهد ، نیز وجود دارد.   

به هرحال با  توجه به اینکه تغییر اعلایی حداقل  بر روی کاغذ  و در شرایط فعلی سخت به نظر می رسد پیشنهاد می شود مخالفان اعلایی و جریانات سیاسی همراه دولت با عنوان های مختلف با کنار گذاشتن لجاجت، منافعی گروهی و بعضا شخصی از ظرفیت و ارتباط گسترده اعلایی با شخص رییس جمهور و دولتمردان برای رفع مشکلات استان استفاده حداکثری را داشته باشند؛  چرا که ادامه مباحث مربوط به رفتن و یا ماندن  استاندار به جز اینکه استان را همچنان در فضای  حاشیه ای و برزخی نگه دارد و بخشی از توان و ظرفیت استان در مباحث ماندن و یا رفتن استاندار به هدر رود  و در نهایت جایگاه نماینده عالی دولت در میان افکار عمومی و مدیران زیرمجموعه متزلزل گردد نتیجه و سودی برای استان و مردم بویژه در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی فعلی به همراه نخواهد داشت ، و حتی شاید ادامه این مباحث انگیزه اعلایی نیز برای استفاده از ظرفیت خود در سطح ملی برای رفع مشکلات را استان ضعیف کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۲/۱۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی