باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

شهیدان ملی و فراجناحی

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳ ب.ظ

شهیدان ملی و فراجناحی

حضور گسترده طیف های مختلف مردم در مراسم تشییع پیکر شهدا چه پیامی دارد؟ این که مثلا جوانان دهه هفتادی که جنگ را ندیده و حس نکرده اند حضور پررنگ در میان تشییع کنندگان داشتند چه معنایی دارد؟

دیروز همه آمده بودند؛ پیر و جوان و کودک، زن و مرد، چپ و راست. از زمان انتشار خبر تفحص پیکرهای این شهیدان(چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1394) مردم بی صبرانه منتظر دیدار با آن ها بودند. خبر دست های بسته و پیکرهای رنج کشیده ی مردانی که زیر گل و لای زنده به گور شدند قلب ایران را لرزاند. این موضوع طی هفته های گذشته پوشش بسیار گسترده یی نیز در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت. ولی حضور دیروز مردم در خیابان های داغ از گرمای تهران، عشق و ارادتی را که در این مدت با ابزار قلم نثار این شهیدان شد را جلوه یی دیگر بخشید و نشان داد که شهیدان فراموش شدنی نیستند.

در این ارتباط بیان چند نکته ضروری است:

1-شهادت حقیقتی همیشه زنده است که پیام روشن و رسای آن به گوش همه ی نسل ها خواهد رسید. بسیاری از افرادی که در این سه روز در وصف مظلومیت این شهیدان و داغ خانواده های چشم انتظار آن ها نوشته اند و گفته اند، به نسلی تعلق دارند که انقلاب و جنگ را از نزدیک شاهد نبوده و مفهوم هایی را که به واسطه ی این وقایع معنی پیدا می کند مستقیم درک نکرده؛ با این وجود احترام و علاقه ی آن ها به آزادمردانی که برای دفاع از کشور در مقابل تهاجم دشمن قد علم کردند کمتر از افرادی که جنگ و پیامدهای آن را به چشم دیده اند نیست. خیلی از این افراد حتی با ماهیت و چراییِ جنگ، مدیریت آن، سیاست هایی که به طولانی شدن آن منجر شد و البته سوء استفاده و به تاراج بردن میراث آن توسط عده یی خاص مشکل دارند، ولی فارغ از هر گونه گرایش سیاسی و مذهبی، برای مقام شهیدان شجاع و مظلومی که سال ها پیش جان خود را در راه صیانت از آسایش و آرامش مردم این سرزمین فدا کردند، ارزش قایل هستند. گویی این شهیدان، در این روزهای سرشار از نفاق و تفرقه، به حلقه ی وصل قلب های میلیون ها ایرانی تبدیل شده اند.

2-بدون شک شهیدان را می توان در زمره ی بزرگ ترین آموزگاران تاریخ دانست. مردانی که با لحظه لحظه ی زندگی خود درسی بزرگ از خود برجای گذاشتند و حتی اکنون بعد از سال ها با بازگشت پیکرهای بی جان خود نیز این درس را تکرار می کنند و ملتی را تکان می دهند. باشد که این درس و این پیام را عده یی درک کنند که گاه و بیگاه از یاد می برند آرامش و آسایش این سرزمین را مدیون چه کسانی هستند و بجای تلاش برای ارتقای هرچه بیشتر این میراث و خدمت به مردمی که شهیدان برای دفاع از آن ها به کارزار نبرد رفتند، این آرامش را فدای سود و منفعت های سیاسی و اقتصادی خود می کنند. جالب این که بسیاری از این افراد ادعای پرچم داری انقلاب و دفاع مقدسی را بر دوش می کشند که سال ها است به آرمان های آن پشت کرده اند.

3-حضور جوانان و نوجوانانی (بویژه دهه ی هفتادی ها) که طی روزهای گذشته با شور و عشق از این شهیدان کشور نوشتند و اقدام آن ها مبنی بر پشت کردن به آسایش زندگی و به جان خریدن دشواری های فراوان در راستای حفاظت از ناموس و وطن را ستوده اند، دیروز بسیار پررنگ و پرشور بود. این در حالی است که این نسل همواره از سوی عده یی که بدون توجه به تفاوت نسل ها و تغییر معیارها، جوانان را به بی انگیزگی و بی توجهی نسبت به آرمان ها و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس متهم می کنند مورد هجمه بوده است. ولی این واکنش ها نشان داد که صرف نظر از اعتقادهای سیاسی افراد، شهدا و مقام آن ها نزد جوانان از ارزش بالایی برخوردار هستند.

4- از زمان انتشار خبر تفحص این شهیدان عده یی تلاش کرده اند موج اعتراض و اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر انتقاد از عراق برای آغاز جنگی نابرابر و زیر پا گذاشتن اصل های انسانی و حقوق بشری در جریان آن را، هوچی گری «فتنه گران» و تلاشی از آن ها برای زیر سوال بردن حمایت های نظامی و اقتصادی ایران از این کشور همسایه جلوه دهند.

یکی از اصلی ترین دلیل های اقدام کشورمان در حمایت از کشورهایی نظیر سوریه و عراق ، علاوه بر کمک به مردم بی پناه این منطقه ها ، دفاع از مرزهایی است که عفریت جنگ در فاصله یی بسیار نزدیک به آن پرسه می زند. ولی تاریخ تلخ جنگ و دردهایی را که در خلال آن بر جان مردم نشست نیز نمی توان از یاد برد. تخریب و کشته شدن، بخشی از ذات جنگ است؛ ولی نمی توان به سادگی از مردم انتظار داشت سال ها خرابی و ویرانی، بیش از 200 هزار شهید، صدها هزار مفقودالاثر و جانباز، آوارگی و بمباران، اقدام های غیر انسانی ارتش بعثی عراق نظیر پشته ساختن از پیکرهای شهدا در عملیات کربلای4 و هزاران خاطره ی تلخ دیگر را از یاد ببرند.

5. این تشییع بقدری عاشقانه و خالصانه بود که تلاش های عده یی برای بهره برداری سیاسی از آن به جایی نرسید و پلاکاردها و فریادهای این دلواپسان در میان شور و شعارهای الله اکبر و یاحسین مردم گم شد. مردم با حضور دیروز خود نشان دادند که شهید جناحی نیست و دلواپسان نمی تواند با استفاده از مقام و آرمان شهادت، اقدام های خود را موجه جلوه دهند.

تهران-ایرنا-



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی