باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر








یکی از آزدگان دفاع مقدس:

خاطرات اسارت و مقاومت هر رزمنده می تواند یک کتاب ارزشمند شود



















       

  عضو شورای اسلامی شهر قزوین و از اسرای دفاع مقدس گفت: دوران اسارت و شکنجه رزمندگان توسط بعثی ها هر کدام می تواند یک کتاب ارزشمند برای انتقال دستاوردهای حماسه جنگ به نسل جوان باشد.

 چهارمین نشست از سلسله نشست های "عصر روایت، ۹۰ دقیقه با کتاب" با موضوع بررسی کتاب «آن بیست و سه نفر» و موضوع جانبی «بررسی ظرفیت های بومی خاطرات آزادگان» چهارشنبه شب با حضور اعضای شورای شهر قزوین، قائم مقام حوزه هنری استان، هنرمندان، نویسندگان و علاقمندان در مجتمع فرهنگی و هنری مهر قزوین برگزار شد.

فرج الله فصیحی رامندی در این نشست بیان کرد: اسارت، دنیای یکنواخت و یک شکلی برای همه افراد نبود که بتوان یک موضوع مشترک از آن برداشت کرد بلکه در این میان هر فرد اسیر می تواند یک موضوع باشد، همانگونه که زندگی، اسارت و آزادی اسرا نیز می تواند یک موضوع مستقل تعریف شود.

عضو شورای شهر قزوین اظهار داشت: نوشتن در رابطه با دفاع مقدس به ویژه تجربه اسرا و اسارت می تواند به دو صورت فردی و یا جمعی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قزوین ادامه داد: نمونه آثار فردی نوشته شده در رابطه با اسارت می تواند آثاری باشد که در رابطه با خاطرات و تجربیات یک فرد آفریده می شود و نمونه آثار جمعی نوشته شده در این حوزه می تواند شامل آثاری باشد که به به عنوان مثال یک اردوگاه را محور و اساس قرار داده باشد.

قزوین

فرمانده سابق گردان محمدرسول الله(ص) در هشت سال دفاع مقدس افزود: در این بین باید دید که چه تعریفی در این حیطه وجود دارد تا پس از مشخص شدن آن بتوان بر اساس این تعریف اقدام به برنامه ریزی و نگارش در حوزه ادبیات اسارت کرد.

فصیحی رامندی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با روحیات و عملکرد اسرای قزوینی اظهار داشت: اسرای استان در سال های اسارت در برابر مشکلات و سختی ها بسیاری استقامت نشان دادند به گونه ای که ریزش ها از میان اسرای قزوینی بسیار اندک و در حدود ۴ یا ۵ نفر بود.

عضو شورای شهر قزوین ادامه داد: هر مورد از مقاومت ها و شکنجه های دردناک اسرای قزوینی می تواند موضوع کتاب های مستقلی باشد تا به نسل جوان این مقاومت ها درس داده شود.

مدیرکل سابق بنیاد جانبازان استان قزوین بیان کرد: در میان اسرای ایران در جنگ تحمیلی حجت الاسلام ابوترابی استثنایی ترین و سرآمدترین چهره اسرای دفاع مقدس بود بگونه ای که از همه افراد و اشخاص برجسته تر نمایان شد.

فصیحی رامندی افزود: معرف ابوترابی به ملت ایران از طریق سخنرانی وی و یا کتاب هایی نبود که در مورد ایشان نوشته شده است بلکه بزرگترین معرف این شخصیت به مردم ایران رفتار، فداکاری ها و بزرگ منشی های خود ایشان بود به گونه ای که هر کسی با وی برخورد می کرد، حتی دشمنان شکنجه گر بعثی مجذوب اخلاق و رفتار وی می شدند.

شورای شهر قزوین از انتشار آثار مربوط به اسرای قزوینی در جنگ تحمیلی حمایت می کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت حمایت از آثار حوزه دفاع مقدس به ویژه ادبیات اسارت اظهار داشت: شورای شهر قزوین تا جایی که مقدور باشد از انتشار آثار مربوط به اسرای قزوینی در جنگ تحمیلی حمایت می کند ولی ابتدا باید آثار حول موضوعی مشخص شکل بگیرد.

فصیح رامندی

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قزوین ادامه داد: بر همین اساس اگر اثری در این حوزه آماده چاپ است مساعدت لازم را در این زمینه انجام می دهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز در ادامه این نشست بیان کرد: متاسفانه تاکنون در شهر قزوین نویسندگی جامعی در رابطه با موضوعات دفاع مقدس صورت نگرفته و در این زمینه نیازمند تشکیلات مدون و مستقلی هستیم.

وی اظهارداشت: برخی در زمینه نویسندگی خاطرات شهدا آثار خوبی را تهیه کرده اند اما همه این فعالیت ها به صورت فردی بوده حال آنکه نیازمند مدیریت تشکیلاتی و مجموعه ای در زمینه هستیم.

 عضو شورای شهر قزوین گفت: یکی دیگر از نیازمندی های ما در حیطه خاطرات اسرا عیارسنجی گویش های متعدد در این زمینه است چرا که این آثار در آینده برای نسل هایی که ما نیستیم، سند و معیار می شود اما متاسفانه تمهیداتی برای عیارسنجی مناسب و منطقی از این آثار و روایت ها صورت نگرفته است.



خبرنگار مهر،


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۹
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی