باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

روزه داران خرما و عسل را جایگزین زولبیا و بامیه کنند

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی به روزه داران توصیه کرد به جای مصرف از زولبیا و بامیه از خرما و عسل که دارای ارزش غذایی بالا و مواد قندی طبیعی و انواع ویتامین ها هستند استفاده کنند.



دکتر مصطفی نوروزی افزود: خطرات آلودگی شیمیایی زولبیا و بامیه خصوص در زمان غوطه ور شدن آنها در روغن معمولا از کنترل خارج است.
وی اظهار کرد: البته در مجموع مصرف بیش از حد شیرینی ها حتی خرما و عسل نیز در افطار توصیه نمی شود زیرا مانع صرف شام کامل شده و با تبدیل شدن به چربی موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
این متخصص تعذیه و رژیم درمانی به غذاهای مناسب برای افطار اشاره کرد و افزود: به علت آنکه قبل از افطار بدن حدود 16 ساعت آب و غذا دریافت نکرده و مقدار ذخائر قند خون بدن که تنها غذای اختصاصی سیستم مغز و اعصاب است کاهش یافته بنابراین باید در وهله اول قند خون افزایش یابد.
نورزی درباره مصرف آش های مختلف در هنگام صرف افطار نیز گفت: مصرف حلیم در افطار به شرط کم نمک بودن و یا چربی زیاد و در حد اعتدال اشکالی ندارد اما مصرف آش ها و سوپ های تند و پرادویه در افطار ممکن است اثرات سوء بر دستگاه گوارش داشته باشد بنابراین توصیه نمی شود.
وی با بیان اینکه کم آبی بدن موجب تاثیر منفی در کلیه ها و احتمال عفونت و سنگ سازی می شود،گفت: افراد روزه دار باید بین افطار تا سحر حداقل هشت لیوان آب مصرف کنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: البته مایعات فقط آب آشامیدنی نیست و انواع سبزی ها و میوه ها مثل هندوانه،خربزه،گوجه،خیار و یا چای کمرنگ و شیر حاوی مقدار آب بسیار بالایی هستند که استفاده از آنها توصیه می شود.

**پرهیز از مصرف آب و نوشیدنی سرد در حین افطار
وی همچنین بر پرهیز از مصرف آب و نوشیدنی های سرد در شروع افطار تاکید کرد و گفت: همچنین بهتر است که از مصرف قهوه و چای پر رنگ که باعث دفع آب بدن می شود،نیز پرهیز شود.
نوروزی ادامه داد:مصرف نوشابه های گازداربه منظور رفع عطش در سحر و افطار توصیه نمی شود زیرا ضمن تخلیه کلسیم بدن و پوکی استخوان باعث افزایش تشنگی نیز شده و علاوه بر آن یک لیوان نوشابه معادل مصرف 10 حبه قند می باشد و چاق کننده است.
وی، مصرف شیر،نان،پنیر، تخم مرغ آب پز،شیر برنج و سوپ های سبزیجات،ماهی،گوشت های قرمز و سفید و مصرف گردو در حد اعتدال را از بهترین مواد غذایی در هنگام افطار دانست و گفت: بین افطار و سحر از پنج گروه مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه، سبزی، شیر و فراورده های آن وگوشت به طور متعادل و متنوع باید استفاده شود.
رئییس انجمن تغذیه استان قزوین گفت: در ایام ماه مبارک رمضان خانواده ها بهتر است به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی روش طبخ غذای خود را به آب پز، کباب کردن و یا با بخار پختن تغییر دهند.
وی بر رعایت فاصله زمانی بین افطار و شام افراد روزه دار نیز تاکید کرد و گفت: بهتر است افطار به طور مختصر صرف شده و بعد از آن شام مصرف شود و فاصله کمی بین این 2 باشد زیرا به شخص روزه دار کمک می کند تا اشتهای بیشتری برای خوردن سحری داشته باشد.

***روزه بدون سحری برای کلیه ها مضر است
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه گرفتن روزه بدون سحری نشان از قوی بودن، بنیه داشتن و قدرت بدنی بالا نیست، گفت: ممکن است فرد روزه دار بتواند بدون سحری روزه بگیرد و ظاهراً برای او مشکلی پیش نیاید اما نباید فراموش کند که این کار در آینده مشکلات و عوارض زیادی برای او به دنبال خواهد داشت.
وی، آسیب به کلیه‌ها را یکی از عوارض روزه بدون سحری عنوان کرد و ادامه داد: در فصل گرما، حدود 16 ساعت نیاشامیدن آب و مایعات ممکن است باعث آسیب به کلیه‌ها و مجاری ادراری و احتمال سنگ‌سازی کلیه‌ها به ویژه در خانواده‌هایی که کلیه‌ی آنان مستعد سنگ سازی است شود.
وی ادامه داد: شخص در روزه بدون سحری توان جسمی،فکری و مغزی در طول روز بعد را نخواهد داشت و راندمان کافی برای فعالیت های روزمره را ندارد.

***مصرف آش و غذاهای چرب در سحر فرد را دچار تشنگی می کند
این متخصص تغذیه، خوردن ماست و میوه و سبزیجاتی چون سیب، سالاد ،گوجه فرنگی و هندوانه در سحری توصیه کرد و گفت: به علت درصد بالای آب در میوه ها با مصرف آنها در طول روز احساس تشنگی کمتری به شخص دست خواهد داد و برعکس استفاده بیش از اندازه از برخی مواد مثل غذاهای چرب مانند کشک،ته دیگ و آش در هنگام سحر ممکن است در طول روز شخص را دچار تشنگی کند.
وی با تاکید بر زود بیدار شدن برای خوردن سحری خصوصا در نوجوانان برای آرامش بیشتر و جویدن کامل غذا، گفت: در سحر باید غذای کاملی چون انواع خوراک ها و پلو خورش ها صرف شود تا بدن در طول روز دچار مشکل و ضعف نشود.
نوروزی بابیان اینکه رژیم غذایی برای سحر باید متنوع باشد و تمام نیازهای شخص را بر آورده کند، خاطرنشان کرد: توصیه می شود در وعده سحر یک کاسه کوچک سوپ جو میل شود زیرا به دلیل نوع کربوهیدراتی که دارد احساس گرسنگی را در طول روز به تعویق می اندازد و علاوه بر سوپ جو در سحر، از نان ،سیب زمینی و برنج نیز می توان استفاده کرد.

**توصیه به خودداری از مصرف فست فود
دکتر نوروزی در ادامه گفت: به علت علاقه خاص در سنین نوجوانی به غذاهای آماده (Fast food) مثل ساندویچ، پیتزا، نوشابه، شکلات ها و چیپس به جای غذاهای سنتی، والدین باید مصرف اینگونه تنقلات و غذاهای آماده را در ماه مبارک کنترل و محدود کنند.
وی ادامه داد: همچنین به علت نیاز به مواد مغذی در پسران و دختران در حال بلوغ باید دریافت انرژی آنها بیش از افراد عادی باشد زیرا دارای میانگین رشد قدی بالا تری درطول سال هستند و علاوه بر مصرف غذاهای توصیه شده برای بزرگسالان می توانند از برخی مواد مقوی مثل دسرهای شیرین و خرما نیز استفاده کنند.
این متخصص تغذیه در پایان از بیمارانی که دارو مصرف می کنند نیز خواست در حین روزه داری در ماه مبارک رمضان داروی خود را خودسرانه و بدون نظر پزشک معالج کاهش، افزایش و یا قطع نکرده و ساعات مصرف آن را با نظر پزشک خود تنظیم کنند.


خبرنگار ایرنا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی