باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا:

۱۹۱ هزار راس دام در بوئین زهرا علیه بیماری آبله واکسینه شدند





























 رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا گفت: ۱۹۱ هزار رأس گوسفند و بز در بوئین زهرا علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

مهدی مهرزاده اظهارداشت: در سال گذشته و مطابق برنامه پیش بینی شده، بیش از ۱۹۱ هزار رأس از دام‌های سبک شهرستان بوئین زهرا علیه بیماری آبله توسط اکیپ‌های واکسیناسیون دولتی و نیز بخش خصوصی مایه ‌کوبی شد.

رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا گفت: بیماری آبله گوسفند و بز، یکی از مهمترین بیماری‌های واگیر در بین دام‌های سبک است که از طریق تماس مستقیم بین دامها در دامداریها، از دام آلوده به دامهای سالم گله منتقل می‌ شود و بسرعت به دام‌های گله سرایت کرده و باعث مرگ و میر دام‌های جوان می شود.

مهرزاده تصریح کرد: بیماری آبله گوسفند و بز با توجه به شرایط و موقعیت ویژه شهرستان بوئین زهرا، علیرغم اقدامات انجام گرفته مستمر و مؤثر در زمینه کنترل تردد دام، اجرای واکسیناسیون به موقع مؤثرترین و بهترین راهکار کنترل این بیماری است.

وی در مورد علایم بیماری هم یادآورشد:پلک، سوراخ‌های بینی، لب‌ها و محوطه سینه و شکم مهم‌ترین نقاط در معرض بیماری دام سبک است و با بروز تاول ایجاد آسیب می کند که این تاولها ممکن است در دهان نیز دیده شده و سبب ترشح زیاد بزاق شود و آلودگی ثانویه این تاول‌ها سبب افزایش دمای بدن گوسفند و بز شده و به طور کلی مرگ و میر دام‌های سبک در اثر آبله به دلیل حمله همین میکروب‌ها اتفاق می‌افتد که در حالات حاد بیماری، یک هفته بعد از به وجود آمدن نشانه‌ها دام تلف می‌ شود.

مهرزاده یادآورشد: با آغاز طرح واکسیناسیون دام سبک شهرستان دامداران باید علاوه بر قرنطینه دامهای جدید خریداری شده، در ماههای نخست ورود دام به دامداری در هر سال تمامی گله‌های خود را با واکسیناسیون علیه بیماری آبله ایمن کنند.

مهر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۳
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی