باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

مطالبه مردم از استاندار در آستانه تغییر مدیران ضعیف در استان قزوین  :  

مدیریت کشاورزی استان قزوین نیازمند مدیری توانمند و با انگیزه  است 

 

استان قزوین در کنار ظرفیت های متعدد  در بخش های  مختلف در حوزه کشاورزی از ظرفیت و پتانسیل های فراوانی برخوردار است تا جائیکه استان قزوین با برخوداری از شرایط اقلیمی مناسب و اراضی قابل کشت و حاصلخیز و بهره مندی  بیش از یک میلیون و 500 هزار هکتار مساحت به یکی از مناطق مستعد کشاورزی در سطح کشور تبدیل شده است .

 با توجه به اینکه بیشترین میزان اقتصاد  استان قزوین بر پایه کشاورزی است و سالانه بیش از سه میلیون هزارتن محصولات زراعی ،باغی ودامی ، در استان قزوین تولید می شود ، استان قزوین جزو 10 استان کشور در تولید محصولات بخش کشاورزی قراردارد .

استان قزوین با در اختیار قرارداشتن 486هزارهکتار اراضی کشاورزی  که این میزان  کمتر از یک درصد خاک زراعی کشور می باشد،  بیش از سه درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و هم اکنون بیش از 71/16 درصد از تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است



.

با توجه به آنچه که بیان گردید ، اهمیت و جایگاه بخش کشاورزی استان بر کسی پوشیده نیست  ؛ در همین راستا  مقام معظم رهبری در سفر سال 84 خود به استان قزوین  بر احیاء  ، تقویت و استفاده درست از این ظرفیت تاکیدات بسیاری داشتند که شاید تاکنون  آنگونه که شایسته بوده به هر دلیل تاکیدات معظم له مورد توجه قرارنگرفته است .

ناگفته پیداست زمانی می توان بر شکوفایی ظرفیت های استان در حوزه های مختلف بویژه بخش کشاورزی امیدوار بود که در کنارموقعییت مناسب و مواهب خدادادی ،  مدیران توانمندی سکان هدایت دستگاه های محوری و تاثیر گذار را برعهده گرفته باشند.

بی شک شکوفای ظرفیت های خدادادی بخش کشاورزی استان قزوین  زمانی تحقق پیدا می کند که در کنار اهتمام و توجه مسئولان ملی، مدیری توانمند ، متخصص ، باانگیزه ، پر انرژی ، کلان نگر ،جویایی نام ، تعامل نگر ، خلاق ، مبتکر ، جهاد گر نه فقط در نام ، مدبر ، برخورداراز حسن خلق شایسته  در صدر مجموعه سازمان جهاد و کشاورزی استا ن قزوین قرار گرفته باشد.

یقیینا چنین مدیری می تواند  در جهت عملیاتی نمودن اهداف نامگذاری  سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی،  اقدام وعمل و همچنین پیاده سازی سیاست های دولت تدبیر و امید گام بردارد  و با شکوفایی بخش کشاوری ، رونق اقتصادی استان را رقم بزند.

واقعییت این است در گذشته استان قزوین در زمینه اجرای بسیاری  از طرح های بخش کشاورزی ، دامی ، باغی  و ...   الگوی سایر استان های کشور  بود و به دلیل عملکرد مناسب سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین جایگاه و رتبه ی بالای در بخش کشاورزی کشور داشت.





اما دردمندانه باید اعتراف نمود در سال های اخیر بخش کشاورزی استان به نوعی دچار روزمرگی و سطحی نگری شده  و از ماموریت اصلی  خود  برای حمایت از کشاورزان و تولید و شکوفایی ظرفیت ها دور مانده است؛  که  نارضایتی بخشی از کشاورزان  گواهی بر این ادعاست .

 این در حالی است که همگان اذعان و اعتراف دارند که اگر بخش کشاورزی استان قزوین دارای مدیریت قوی و توانمند باشد می تواند تولید ناخالص استان را بهبود ببخشد ؛و با حرکت شتابان خود  تحرک و پویایی سایر ظرفیت های استان را باخود  همراه سازد.

 انتظار این بود در حالی که در صدر وزارتخانه جهاد و کشاورزی وزیری کاردان ، شایسته ، کلان نگر ، موفق و همراه سیاست های دولت تدبیر و امید همانند محمود حجتی قراردارد  مدیریت جهاد و کشاورزی استان با تبعیت از وزیر و سیاست های وزارتخانه با طراحی و تدوین برنامه های کارشناسی  و واقع بینانه ازغوطه ور شدن در فعالیت و برنامه های روزمره اجتناب کند و مسائل کلان و زیر بنایی حوزه کشاورزی را در اولویت برنامه های خود قراردهد و در جهت حمایت و جذب سرمایه گذاران حوزه کشاورزی اهتمام جدی داشته باشد.

 شنیدن  و بیان برخی از اخباربخش و  واحد های مختلف سازمان جهاد و کشاورزی از جمله مبارزه با برخی از آفت  و بیماری ها که در حوزه وظایف و اختیارات و جایگاه مسئولان واحد و  کارشناسان است  از سوی رییس سازمان و همچنین تمرکز تمامی تصمیم گیری ها درسطح رییس سازمان  نشان از ضعف و سطحی نگری مدیریت سازمان به حوزه وظایف است.

ناگفته پیداست  تمرکز تمامی تصمیم گیری ها  به مدیر یک مجموعه و سلب اختیار تصمیم گیری معاونین و مدیران مناطق که نشانه ی خود محوری و عد م اعتماد به دیگران است ؛  انگیزه مدیران و معاونان را برای همراهی با مدیر کاهش می دهد لذا شایسته است که مدیر سازمان با سپردن برخی از وظایف و اختیارات به معاونین و مدیران مناطق،  توان و ظرفیت خود را جهت جذب اعتبارات وسرمایه گذاران در سطح وزارتخانه جهاد و کشاورزی متمرکز نماید  تا با جذب اعتبارات ، امکانات و فرصت ها  شکوفایی و توسعه متوازن و پایدار کشاورزی استان را فراهم سازد .

تجربه نشان داده دولت و ریس جمهوری  که برای نوبت دوم زمام امور اجرایی کشور را در دست می گیرد جسارت بیشتری برای  انتخاب دولتمردان همسو جهت پیاده سازی سیاست و برنامه های خود دارد ؛ لذا انتظار این است که مدیرجهاد و کشاورزی استان قزوین نیز از جسارت و توان و انگیزه  لازم برای انتخاب مدیرانی که عمیقا و قلبا به سیاست  و برنامه های دولت تدبیر و امید باور و اعتقاد دارند؛  برخودار باشد تا در عمر دولت دوازدهم با استفاده از مدیران شایسته و توانمند بخشی از فرصت های از دست رفته در چهار ساله گذشته جبران شود.

  اینک که برخی از اخبار حکایت از تغییرات وجابجایی  تعدادی از مدیران فشل و ضعیف استان قزوین دارد  و دکتر همتی استاندار محبوب و توانمند استان نیز بر استفاده مدیران توانمند ، با انگیزه و شایسته در صدر دستگا های اجرایی استان تاکید دارد شایسته است که دیگر بلندپایگان و دلسوزان و تصمیم گیران استان با ارزیابی دقیق و کارشناسی با اولویت قراردادن دستگاههای مهم و تاثیر گذار استان ، نسبت به برکناری مدیران ضعیف و ناکارآمد  که به هر دلیل در جهت اجرا و پیاده سازی  ماموریت های حوزه مسئولیت عملکرد قابل دفاعی  نداشته اند اقدام نمایند تا بیش از این زمان و فرصت در جهت خدمت رسانی به مردم از دست نرود.  

بدون شک روش و منش مقام معظم رهبری در تمامی عرصه های مدیریتی می تواند برای تصمیم گیران الگو باشد چرا مقام معظم رهبری علی رغم اینکه برای رییس سازمان قبلی صدا و سیما حکم چند ساله صادر نموده بودند اما با توجه به اینکه رییس قبلی سازمان صدا و سیما نتواست سیاست و ماموریت های ابلاغی را به درستی پیاده  کند و عملکرد ضعیفی در مدت مسئولیت ارایه داد ،  مقام معظم رهبری بدون ملاحظه و مصلحت اندیشی و در جهت حفظ منافع کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم  فرد دیگری را جایگزین رییس قبلی سازمان صدا و سیما کردند .

 سخن پایانی اینکه امروز شایسته است که استاندار و سایر دلسوزان استان نسبت به تغییر مدیران ضعیف و ناکارآمد در استان بویژه در بخش های مهم و تاثیر گذار استان از جمله جهاد و کشاورزی اقدام نماید ، چرا که امروز تغییر مدیران ضعیف و غیر همسو به عنوان یک مطالبه عمومی در سطح جامعه مطرح است و غفلت و بی توجهی به خواست و مطالبه  منطقی مردم دولت را در جهت جلب حمایت و همراهی مجدد مردم با چالش های اساسی مواجه می سازد.   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی