باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

پناهجویان به سازمان‌ های حقوق بشری و موسسه های خیریه شرح داده ‌اند که چگونه نیروهای مسلح میانمار به همراه بودایی ‌های افراطی این کشور به سوی اعضای اقلیت روهینگیا شلیک می ‌کنند، یا سر دستگیرشدگان این قوم را که در میان‌ شان کودکانی نیز هستند، قطع می ‌کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: براساس اظهارات شاهدان عینی، سرهای کودکان روهینگیا در میانمار بریده شده و شماری هم زنده زنده سوزانده شده ‌اند و به این ترتیب نظامیان و شبه نظامیان میانماری مرتکب نسل کشی علیه اقلیت مسلمانان در ایالت «راخین» در غرب این کشور شده ‌اند.

طی هفته گذشته بیش از 60 هزار آواره روهینگیا به دلیل درگیری ها به سمت مرز بنگلادش گریخته اند.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس خواستار پایان دادن به خشونت ها شده و گفته است که رفتار با روهینگیا «لکه ننگی» برای میانمار محسوب می‌ شود. وی از «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل خواسته که در این زمینه وارد عمل شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز پا را فراتر گذاشته و با متهم کردن نیروهای میانماری به نسل کشی، گفته است عده ای که چشمان خود را بر روی کشتار مسلمانان در میانمار بسته اند، در این جنایت شریکند.

ناظران معتقدند احتمال افزایش شمار آوارگان وجود دارد.

شهروندانی که فرار کرده اند، روایت های وحشتناکی را از خشونت های سربازان میانماری و دیگر گروه های مسلح بودایی نقل کرده اند.

«عبدالرحمن» 41 ساله گفت که از یک حمله 5 ساعته به روستای «چوت پین» جان سالم به در برده است.

وی به یک موسسه خیریه که به منطقه خدمات ارائه می‌ دهد، گفت: یک گروه از مردان روهینگیا را در یک کلبه چوبی جمع کرده و سپس آنجا را آتش زدند. برادر من هم در میان آنها بود و سوزانده شد.

وی گفت: «دیگر اعضای خانواده ‌ام را در زمین های اطراف پیدا کردم. روی بدنشان جای گلوله و بریدگی بود. سر دو تا از برادر زاده هایم بریده شده بود. یک شش سال و دیگری نه سال داشت.»

«سلطان احمد» 27 ساله یکی از دیگر ساکنان همان روستا به این موسسه خیریه می ‌گوید:« بعضی از اجساد را بدون سر دیدم و برخی نیز مثله شده بودند. زمانی که افراد مسلح از روستای مجاور در حال بریدن سر مردم بودند، ما در خانه پنهان شده بودیم. وقتی این صحنه را دیدیم، از حیاط پشت فرار کردیم.»

بعضی از افراد دیگر نیز که از روستاهای دیگر گریخته اند، چگونگی بریده شدن سر دیگران و گلوهایشان را توصیف می کنند.

«متئو اسمیت» رئیس موسسه خیریه می گوید: «اوضاع بسیار وخیم است. مقامات میانماری در نجات جان شهروندان ناکام مانده اند. به فشار بین المللی شدیدا نیاز است.»

تصاویر ماهواره ‌ای که دیده بان حقوق بشر منتشر کرده، نشان می دهد که در یک روستای دیگر مسلمان نشین (چین خار لی)، 700 خانه به آتش کشیده شده و به خاکستر تبدیل شده است.

«فیل رابرتسون» معاون بخش آسیایی دیده بان حقوق بشر می گوید: «این تصویر ماهواره ای جدید تخریب کامل یک روستای مسلمان نشین را نشان می دهد و نگرانی های جدی را در این خصوص تقویت می کند که میزان تخریب ایالت راخین ممکن است بدتر از چیزی باشد که گمان می رفت. ناظران مستقل باید سریعا کشف کنند که اوضاع چگونه است.»

دولت میانمار دسترسی ناظران و خبرنگاران را به مناطق آسیب دیده ممنوع کرده است.

جانسون از آنگ سان سوچی خواسته است در این اقدامات دخالت کند. وی در مورد شدیدترین خشونتی که تاکنون در کشورش گزارش شده سکوت کرده و از سوی ناظران با انتقاداتی جدی مواجه شده است.

موج خشونت ها از 25 اوت بالا گرفت.

«فرانسیس وید» نویسنده کتابی در مورد خشونت علیه روهینگیا در توییتر خود نوشت: «آنچه که در میانمار رخ می دهد ممکن است عملیات ضدشورش تلقی شود، اما در عمل این گونه نیست.»

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به افزایش خشونت نسبت به اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب میانمار و افزایش شمار پناهجویان این قوم هشدار داد. دبیرکل سازمان ملل متحد این امر را فاجعه ‌ای انسانی خواند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داد که دست ‌کم 73 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا از آخرین هفته ماه اوت تاکنون (حدود 10 روز) از میانمار به بنگلادش گریخته ‌اند.

در گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ادامه آمده است که هزاران نفر نیز تصمیم به فرار از میانمار دارند، اما شرایط ورود به بنگلادش هنوز برای‌ آنها مهیا نشده است.

برنامه جهانی خواربار سازمان ملل متحد (WFP) نیز در همین رابطه اعلام کرده که تقسیم مواد ضروری میان پناهجویان را در ایالت راخین میانمار به طور موقت قطع کرده است. این سازمان جهانی در بیانیه ‌ای توضیح داده که از روزهای میانی ماه ژوئیه امکان تقسیم این مواد میان پناهجویان در شمال میانمار ناممکن شده است.

یک مقام برنامه جهانی خواربار سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد از هفته گذشته به خاطر شرایط امنیتی امکان پخش مواد ضروری برای پناهجویان در مرکز میانمار ناممکن شده است.

مقامات میانمار روز جمعه اعلام کردند که 400 نفر طی یک هفته در این کشور کشته شده ‌اند. سازمان‌ های حقوق بشری اما شمار کشته شدگان این درگیری‌ ها را بسیار بیشتر از رقم اعلام شده می ‌دانند.

شمار کشته شدگان گروه قومی روهینگیا تنها در یک روستا 200 نفر تخمین زده شده است.

مسلمانان روهینگیا که جمعیتی یک میلیون نفری را در میانمار تشکیل می دهند در ایالت راخین در غرب میانمار زندگی می کنند. این اقلیت از هیچ یک از حقوق شهروندی میانمار برخوردار نیستند چرا که میانمار آنها را شهروند این کشور محسوب نمی کند و معتقد است که آنها باید به بنگلادش بازگردانده شوند.

از سال 2012 تاکنون ساکنان ایالت راخین در غرب میانمار به‌ طور مرتب هدف حملات نیروهای امنیتی و ارتش میانمار قرار دارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی