باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
درجنگ ایران و عربستان، هم سلاح های آمریکایی فروش بیشتری خواهد داشت، هم منطقه ناامن، زمینه را برای تسویه حساب های منطقه ای فراهم می کند.

 بحران در روابط ایران و عربستان سعودی روز به روز بیشتر می شود و به سمت برخورد نظامی حرکت می کند. این بدترین اتفاق ممکن برای دولت و ملت دو کشور، کشورهای منطقه و جهان است اما به نظر می رسد به سود ترامپ (و نه لزوما آمریکا) و اسراییل باشد.

کوچکترین برخورد نظامی میان ایران و عربستان سعودی، می تواند جنگ تمام عیار میان دو طرف و زمینه جنگ منطقه ای بزرگتری را ایجاد کند. جنگ میان ایران و سعودی احتمالا محدود به دو کشور نخواهد ماند و کشورهای دیگر خاورمیانه را درگیر خواهد کرد و دخالت قدرت های جهانی در منطقه را عمق خواهد بخشید.

بعید نیست نقشه ترامپ و نتانیاهو این باشد که از طریق درگیر کردن دو قدرت بزرگ منطقه ای - اسلامی (ایران و عربستان سعودی) و تخلیه قدرت و تضعیف دو طرف، منافع ترامپ و اسراییل تامین شود.

فریب نخوریم/ دام ترامپ برای جنگ ایران و عربستان سعودی

 

در چنین جنگی هیچ طرفی پیروز مطلق نخواهد بود. نه عربستان سعودی و نه ایران قادر به حذف دیگری نخواهند بود در این جنگ نه تهران سقوط می کند نه ریاض.

درجنگ ایران و عربستان، هم سلاح های آمریکایی فروش بیشتری خواهد داشت، هم منطقه ناامن، زمینه را برای تسویه حساب های منطقه ای فراهم می کند هم اسراییل از تضعیف قدرت نظامی و اقتصادی دو قدرت بزرگ اسلامی خرسند و خشنود خواهد شد دو قدرتی ک دشمن سنتی اسراییل به شمار می آیند.

پیش بینی می شود در صورت بروز جنگ فارغ از شکست و پیروزی، زیرساخت های دو کشور آسیب جدی ببینند و این موضوع آینده اقتصادی هر دو طرف را تهدید خواهد کرد.

عقلای ایران، عربستان سعودی، منطقه و جهان باید دخالت کنند و افراط گرایان و تندروها در دو طرف را از ورود به این قمار بزرگ منع کنند.

عربستان سعودی به انبار سلاح و غرور و بی تجربگی تبدیل شده و ایران نیز در بالاترین سطح از نفوذ سیاسی و نظامی در منطقه در تاریخ معاصر قراردارد. برخلاف عقلانیت موجود در هیات حاکمه ایران، برخی در ایران با با انگیزه افراط گرایانه اعم از ملی و مذهبی افزایش تنش با سعودی ها را تشویق و چه بسا از جنگ با ریاض هم استقبال و برای آن لحظه شماری کنند. باید جلوی اینان را گرفت اگرچه  قطعا توان دفاعی ایران قدرت هرگونه مقابله با تجاوز نظامی را دارد و در این راه، درنگ نخواهد کرد.

عصر ایران؛ رضا غبیشاوی-


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۲۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی