باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

هاشمی زدایی در خطبه های نماز جمعه

جمعه, ۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴ ب.ظ

هاشمی زدایی در خطبه های نماز جمعه



 هاشمی زدایی در خطبه های نماز جمعه

 ولی اله حسین زاده  

۱۹ دی ماه ۱۳۹۵ علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، از رجال برجسته و شاخص پس از انقلاب اسلامی در سن 82 سالگی دچار ایست قلبی شد وچشم از جهان هستی بست  تا خبر ارتحال ناباورانه اش  در صدر اول تمام رسانه های جهان قرار گیرد.

بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی آیت اله هاشمی را که در ابتداء شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی در کنار امام قرار گرفت و تا آخرین لحظات حیات خود از حامیان ، دلسوزان و ارکان اصلی انقلاب اسلامی و نظام  بود را به نوعی شناسنامه انقلاب اسلامی معرفی می کنند تا جائیکه امام خمینی(ره)  با توصیف تاریخی و بی نظیرش زنده ماندن نهضت را به زنده ماندن هاشمی که تا مرز شهادت پیش رفته بود،  گره زدند. 

یقیننا زندگی سراسر مبارزه ، مجاهدت و تلاش آیت اله که فراز و نشیب های داشته است مصون ازنقد و حتی خطا  نیست فلذا می بایست منصفانه و واقع بینانه نزدیک به شش دهه دوران مبارزه ،فعالیت و مسئولیت های هاشمی رفسنجانی را  مورد بررسی و تحلیل قرارداد ؛ لیکن  واقعیت  این است  که هاشمی از شخصیت های محوری و تاثیر گذار درتاریخ انقلاب اسلامی بوده است تا جائیکه مقام معظم رهبری  در پیام تسلیت خود  بیان داشتند (( فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. ))

آیت اله  هاشمی رفسنجانی در کنار مسئولیت های مهم ، محوری  و تاثیر گذاری که در مدیریت های مختلف انقلاب اسلامی داشته است  از 12 تیرماه سال 1360 پس از ترور آیت اله خامنه ای و با پیشنهاد ایشان  به عنوان  امام جمعه  تهران منصوب شد و تا 26 تیرماه سال 1388 که آخرین و شاید مهم ترین خطبه نماز جمعه خود را بیان کرد در مجموع  420 بار نماز جمعه تهران را  به عنوان پر کار ترین خطیب جمعه اقامه کرد.

بدون اغراق  ،  دوستان و حتی دشمنان انقلاب اسلامی در جمعه های که آیت اله هاشمی  به عنوان خطیب  در جایگاه نماز جمعه تهران قرار می گرفت مشتاقانه و بی صبرانه منتظر مباحث و تحلیل های آیت اله بودند تا تحلیل درست و دقیقی از مباحث و مسائل جهان اسلام و انقلاب اسلامی را پیدا کنند ؛ چرا که بعد از خطبه های مقام معظم رهبری مهمترین مسائل انقلاب اسلامی و حتی دنیای اسلام و جهان از لسان  هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه تهران مطرح می شد.

بنا بر آنچه که بیان شد حداقل انتظار از ائمه جمعه سراسر کشور و استان قزوین این بود با توجه به جایگاهی که آیت اله هاشمی در  نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت و یکی از پیشکسوتان  و بزرگان  نماز های جمعه کشور محسوب می گردید در خطبه های این هفته حداقل یک دقیقه از وقت خطبه  و مباحث مطرح شده را به گرامیداشت سالگرد ارتحال ایشان اختصاص می دانند که متاسفانه  بر اساس اخباری که از ائمه  جمعه در خبرگزاری ها قرار گرفت حتی یک سطر از خطبه های ائمه جمعه استان  و بسیاری از ائمه جمعه کشور به سالگرد ارتحال آیت اله هاشمی اختصاص پیدا نکرد.

 بر اساس رویه و سیاست  شورای سیاست گذاری ائمه جمعه هر هفته بر اساس مناسبت ها و رویداد های  مختلف اطلاعاتی را در اختیار ائمه جمعه قرار می گیرد تا ائمه جمعه از مطالب ارایه شده در خطبه های خود استفاده کنند البته امامان جمعه می توانند از این مطالب و سوژه ها استفاده کنند و اجباری در آن نیست لذا انتظار این بود که اگر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور تعمدا و یا سهوا سالروزارتحال آیت اله هاشمی  رفسنجانی را نه به عنوان رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، مقام معظم رهبری  و نه حتی نه  به عنوان پر کار ترین خطیب نمازجمعه تهران ؛ بلکه ائمه جمعه در راستای آموزه های دینی و اخلاقی که خود هر هفته تبین می کنند ، درخصوص نقش و جایگاه و خدمات آیت اله هاشمی نه در حد و انداز آیت اله جوادی آملی  مرجع تقلید و مفسر برجسته ای قرآن  بلکه به قدر نقش و جایگاه آیت اله  هاشمی در فراز و نشیب های  انقلاب و به عنوان یک  پیشکسوت در عرصه  نماز جمعه در حد یک دقیقه و پاراگراف به ایراد سخن می پرداختند.

به راستی نسل امروز و مستمعین خطبه های نما ز جمعه از خود سوال می کنند ائمه جمعه ی که در ابتداء هر خطبه همگان را به رعایت تقوا و انصاف دعوت می کنند چگونه می توانند در خصوص بسیاری از مناسبت ها ی داخلی و خارجی اظهار نظر و موضع نمایند اما به سادگی ازگرامیداشت اولین سالگرد ارتحال آیت اله هاشمی  رفسنجانی رییس سابق مجلس شورای اسلامی ، رییس سابق مجلس خبرگان رهبری ، رییس جمهورسابق  ، رییس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و ....  به راحتی عبور کنند و حتی یک کلمه ازهاشمی سخن نگویند.انسان فکر می کنند که این عزیزان با هاشمی چنین می کنند وضعیت دیگران کاملا روشن است .

  به نظر می رسد که متاسفانه سیاست هاشمی زدایی که در برخی از نهاد ها ، مراکز، صدا و سیما  و ...  با سرعت در حال اجراء است به مجموعه نمازهای جمعه نیز راه پیدا کرده است ؛  البته  باید متذکر شد نام و یاد بزرگان را بزرگان بهتر درک می کنند  و زنده نگه می دارند آنجائیکه آیت اله جوادی آملی  می فرماید (( حفظ نام آیت الله هاشمی رفسنجانی در حفظ تراث و تفکر اوست و میراث آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حفظ نظام، حفظ وحدت، حفظ اعتدال و حفظ عظمت و شکوه ملت ایران است((   

همگان می دانند که نماز جمعه، همان طور که از نامش پیداست، نقشی مهم و انکار نشدنی در فضای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و ...  جامعه دارد و  امامان جمعه که از حاکم اسلامی مشروعیت می گیرند، نقش پدری و هدایت گر را برعهده دارند لذا انتظار می رود که ائمه جمعه ناخواسته درمسیرجریان انحرافی که هاشمی با بصیرت بالایی خود سال ها قبل از اینکه   ماهیت آنان همانند امروز برای همگان روشن باشد ، افشاء کرد و همچنان این جریان با توجه به کینه و بغضی که از آیت اله پیدا کرده اند ؛ با بی تقوایی سیاسی بیشترین و پر حجم ترین تخریب ها را نه تنها به هاشمی و حتی نظام مقدس جمهوری اسلامی روا می دارند و تلاش مذبوحانه دارند که نام هاشمی را از تاریخ  پر افتخار انقلاب اسلامی حذف کنند ؛ قرار نگیرند.

 

دردمندانه باید اعتراف  کرد همانگونه که آیت اله محمد امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران که از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز از امامان جمعه پایتخت بوده است، معتقد است استقبال از نماز جمعه (( به دلیل مسائل اخلاقی و سیاسی و اینکه خطیب نماز جمعه از یک نفر تعریف می کند و دیگری را می کوبد))  کمتر شده است ؛ لذا ادامه  این سیاست و رویکردها و به قول یکی از ائمه جمعه سابق شهرستان های استان برگزاری نماز جناح و نه نمازجمعه می تواند  صفوف نمازهای  جمعه را خلوتراز گذشته  کند  لذا  به قول مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، تا دیر تر نشده است «نماز جمعه ها را دریابید».




 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۲۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۱)

۲۴ دی ۹۶ ، ۲۲:۵۶ ولی اله حسین زاده
🔴 دوستی به ظاهر آزاد! در وبلاگ خود با «زیرسوال بردن تقوا و انصافِ #ائمه_جمعه» نوشته که «ائمه جمعه چگونه می‌توانند در خصوص بسیاری از مناسبت ها اظهار نظر نمایند؛ اما از گرامیداشت سالگرد ارتحال #هاشمی رفسنجانی به راحتی عبور کنند!
این مدعی اصلاح‌طلبی همچنین با متهم کردن ائمه جمعه به #انحراف افاضه کرده که «انتظار می رود که #ائمه_جمعه ناخواسته در مسیر جریان انحرافی که هاشمی ماهیت آنان را افشا کرد! قرار نگیرند!

❇️ پاسخ دادیم: #فتنه_۸۸ نُه ماه طول کشید؛ ولی فتنه ۹۶ نُه روز .../ بنظر شما چرا ...؟!
بوئین پلتیک

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی