باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

تعلل زاهدی برای ماندن و یا رفتن فرمانداران

شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹ ق.ظ


تعلل زاهدی برای ماندن و یا رفتن  فرمانداران



ولی اله حسین زاده

بر اساس ماده 5:شرح وظایف و اختیارات استانداران ، نصب و عزل فرمانداران با پیشنهاد استاندار و تأیید و حکم وزیر کشور خواهد بود در همین راستا زاهدی استاندار استان قزوین با توجه به وضعییت نامشخص فرمانداران استان در روز های نخست حضور در استان  قزوین و بازدیدی که  از تپه های تاریخی شهر سگزاباد داشت در پاسخ به سوال صاحب قلم که آیا تغییر مدیران سیاسی و دستگاهای اجرایی استان انجام خواهد شد یا نه تاکید کرد: (( بنده باید در خصوص تغییرات مدیران سیاسی بررسی های مورد نیاز را انجام دهم وقطعا پس از بررسی های لازم  هر کجا  در حوزه سیاسی لازم باشد تغییرات را انجام خواهم داد. و حتی به مزاح بیان داشت تغییر حتی برای من هم امکان دارد وجود داشته باشد.  )) اینک با گذشت هفت ماه از حضور زاهدی 69 ساله در استان قزوین که دارای کوله باری از تجربه و سرد و گرم چشیده دنیای سیاست است وازمتانت ،حسن خلق شایسته ، شفافیت در مواضع سیاسی و ... برخودارهست؛   انتظار این بود پس از بررسی های لازم در کوتاه ترین زمان تصمیم خود را در زمینه ماندن و یا رفتن  برخی از مدیران دستگا های اجرایی بویژه فرمانداران اتخاذ می کرد.

اینک در حالی سال 97 را آغاز کرده ایم  که مدیران باید  بر اساس منویات مقام معظم رهبری  و رویکرد دولت تدبیر و امید برنامه های خود را برای تلاش مضاعف در جهت رونق اقتصادی، اشتغال ، رفع مشکلات و دغه دغه های مردم را برای   سالجاری  مشخص و تبین کرده باشند ؛ چنین انتظاری از مدیران وقتی می تواند توقع معقول و درستی باشد که مدیران در خصوص ادامه فعالیت و حضور در مسند و حمایت مدیران مافوق آسوده خاطر باشند ؛ یقیننا ثبات مدیریت  در خصوص برخی از مدیران که وظایف کلیدی تر و هماهنگ کننده سایر دستگاه ها را بر عهده دارند و به نوعی پیشانی دولت محسوب می گردند از اهمیت و جایگاه بسیار بالاتری برخودار است؛ بی شک یکی از این جایگاه های مهم پست فرمانداران هست که به عنوان نماینده عالی دولت در حوزه استحفاظی خود شناخته می شوند .



دردمندانه باید اعتراف نمود در مقطع فعلی وضعییت  فرمانداران  پنج شهرستان های استان قزوین در هاله ای از ابهام ،بلاتکلیفی و برزخ ماندن و یا رفتن قراردارند که چنین وضعیتی در استان قزوین در هیچ یک از دوره ها مسبوق به سابقه نبوده است.

امروز فرمانداری  های شهرستان های بوئین زهرا ، آبیک  و البرز که به لحاظ ظرفیت و پتانسیل و موقعیت از جایگاه مهم استانی و حتی ملی برخودارهستند پس از گذشت ماهها همچنان با سرپرستی اداره می شوند و تاکنون تکلیف سرپرستان فرمانداری این شهرستان ها جهت  ادامه فعالیت و یا رفتن مشخص نشده است .

درخصوص فرمانداران شهرستان های قزوین ، تاکستان و حتی آوج نیز هر روز شایعات و زمزمه های  تغییر و جابجایی آنها به گوش می رسد بدون اینکه بلندپایگان  استان پاسخی در رد و یا تائید شایعات مطرح شده ارایه دهند و با قاطعیت برای یک بار رفتن  و یا ادامه فعالیت آنان  را مشخص نمایند. البته پر واضح است که بخشی از فضا سازی و گسترش شایعات از سوی منتقدان و مخالفان دولت برای به حاشیه بردن مدیران و ایجاد یاس و ناامیدی افکار عمومی و تخریب برخی از مدیران موفق ، جوان و  با انگیزه صورت می گیرد لذا موضع گیری صریح ، شفاف و به موقع مدیریت ارشد استان می تواند مخالفان را در رسیدن به اهداف سیاسی  و گروهی ناکام بگذارد.    



قطعا زاهدی با توجه به سوابق و تجارب ارزنده واقف هست مدیرانی که در بلاتکلیفی و سرگردانی و به نوعی برزخ ماندن و یا رفتن قراردارند برنامه و چشم انداز مشخصی برای ادامه فعالیت و خدمت کردن ندارند وبه ناچار بخش اصلی توان و ظرفیت این مدیران در روزمرگی  سپری می گردد و مهمتر اینکه مدیران سایر دستگاه های اجرایی استان و حتی مدیران شهرستانی با توجه به بلاتکلیفی سرپرستان فرمانداری ها  آنگونه که می بایست هماهنگی لازم را با سرپرستان  فرمانداری ها نخواهند داشت ؛ چنین شرایطی  بستر لازم را برای سوء استفاده ، کم کاری مدیران فشل ، جابجایی و تضیع حق مردم این شهرستان ها ، و ....  فراهم می شود؛  هرچند که برخی از سرپرستان به لحاظ مدیریتی و شخصیتی اجازه چنین  آسیب های را نمی دهند.   

بدون شک بازی با شخصیت و جایگاه فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در شهرستان ها تضعیف جایگاه  استاندار را به همراه خواهد داشت و تثبیت جایگاه فرمانداران  اقتدار ، انگیزه ،  جسارت و  تلاش مضاعف فرمانداران را در جهت پیاده ساختن سیاست های دولت به همراه خواهد داشت.

واقعا درد آور است که استاندار مدیری را به دور از داشتن شرایط و شایسته بودن و یا نداشتن شرایط لازم فرد معرفی شده ؛ به عنوان فرماندار آینده شهرستانی به همایش فرمانداران کشور اعزام می کند و با ذوق زدگی تصاویرآن انعکاس پیدا می کند اما  با گذشت یک ماه به هر دلیل همچنان وضعیت مدیره معرفی شده در هاله ای از ابهام قراردارد ؛آیا این موضوع را می توان بجز تعلل، احتیاط و محافظه کاری بیش از حد نامگذاری کرد. واقعا اگرمعرفی فرمانداران و ابلاغ حکم آنان به هر دلیل نیاز به تعامل و هماهنگی نمایندگان سایر قوا در درون استان بوده است چرا از قبل انجام نشده است ؟  



در شرایطی که سرپرستان و حتی فرمانداران در بلاتکلیفی به سر می برند  چگونه می توان به توسعه شهرستان ها و رفع مشکلات اشتغال، اقتصاد ، بحران آب و ... این شهرستان ها  امیدوار بود و چه پاسخی می توان به مطالبه  افکار عمومی بویژه حامیان دولت در شهرستان ها در خصوص تاخیر در ابلاغ احکام فرمانداران داد.

 یقیننا ادامه تاخیر ابلاغ فرمانداران  به برخی از گمانه زنی  ها که استاندار و مشاورانش  قصد دارند که برخی از فرمانداران استان را از نیروهای غیر بومی استان انتخاب نمایند دامن می زند. ضمن اینکه ادامه تعلل استاندار دولت تدبیر و امید در بلاتکلیف گذاشتن فرمانداران  پاشیل آشیل مخالفان و منتقدان امروز دولت در فضای آینده سیاسی استان که آقای زاهدی و مشاورانش در استان حضور نخواهند داشت ؛ می شود.

واقعا این سوال مطرح است که استانداری که در خصوص انتخاب فرمانداران که از وظایف ذاتی و  سازمانی استانداران است پس ازهفت ماه همچنان مردد و بلاتکلیف  است چگونه می تواند در خصوص عزل برخی از مدیران کم کار ، فشل ، بی انگیزه ، فرتوت  سایر دستگا های اجرایی استان تصمیم قاطع و مناسبی اتخاذ نماید.امروز بخش زیادی از مدیران در استان قزوین در وضعیت تثبیت شده قرارندارند و در وضعیت برزخی و بلاتکلیفی به سر می برند  که چنین وضعیتی یک آسیب جدی است.



ایجاد گسست در اعتماد مردم سبب می شود  که مردم و حامیان دولت مشارکت و همراهی خود را از استاندار در بزنگاه های تاریخی از جمله انتخابات آینده دریغ نمایند، چرا که تصویری که این روزها از روند تحولات سیاسی و اجتماعی استان  در فضای عمومی عرضه می شود، تصویری یاس آلود و ملتهب است

و سخن پایان اینکه امروز گروه ها و افرادی که رندانه و بر اساس تاکتیک بازی سیاسی خود را حامی استاندار اصلاح طلب معرفی می کنند قطعا در بزنگاه های لازم از استاندار اصلاح طلب حمایت نخواهند کرد و پشتوانه های قابل اتکایی جهت به پیش بردن سیاست های دولت نخواهند بود؛  تجربه تلخ و عبرت آموز اولین استاندار بومی استان در دولت تدبیر و امید که امروز  تبدیل به مهره  سوخته و بی اثر شده پیش روی همگان قراردارد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی