باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

شریف صیفی کار نمونه و پیشرو کشور :

کشاورزان   نیازمند حمایت جدی و واقعی مسئولان هستند.

 

حسین شریف یکی دیگر از کشاورزان و صیفی کاران مطرح استان قزوین و کشور در در گفتگوبا خبرنگار ما با اعلام اینکه کشاورزان نقش مهم و محوری را در تامین و خودکفایی غذایی کشور برعهده دارند دارند اظهار کرد : کشاورزی بدون تردید با توجه به شرایط کشور و همچنین بحران آب یکی از مشاغل سخت و پر استرس است لذا کشاورزان نیازمند توجه و حمایت جدی و  بیشتر مسئولان هستند .

وی با اشاره به خسارت بسیار سنگین محصولات کشاورزی در سرمای فروردین سالجاری گفت : واقعا چنین سرمای در این فصل از سال بی سابقه بود به همین دلیل خسارت های بسیار سنگین  و غیر قابل جبرانی  به کشاورزان و باغداران استان قزوین وارد شد.

شریف افزود : اگر مسئولان در این مرحله و شرایط سخت کشاورزان و باغداران استان قزوین را حمایت و پشتیبانی نکنند  تعداد زیادی از کشاورزان به ناچار به علت ورشکستگی از حوزه تولید و کشاورزی خارج خواهند شد.

کشاورز نمونه استان قزوین لزوم پیاده سازی تحقیقات پژوهشگران و محققان بخش کشاورزی در مزارع را خواستار شد و تاکید کرد : چنین اتفاق و سرمای برای کشاورزان سایر کشورها نیز رخ می دهد اما با توجه به پیش بینی  و آمادگی کشاورزان این کشور ها و استفاده از نتایج تحققیات محققان   برای استفاده از درختان دیر گل و ... میزان خسارت به این کشاورزان اندک است .



وی در ادامه اظهار کرد: امروز لزوم استفاده بهینه از منابع آب برای کشور ما در بخش های مختلف بویژه بخش کشاورزی از اهمیت فوق العاده ای برخودار است.

شریف در خصوص استفاده از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی گفت : با توجه به بحران کم آبی کشور استفاده از روش های نوین آبیاری برای پایداری بخش کشاورزی از اهمیت بسیار بالای برخوردار است

 

کشاورز نمونه استان قزوین  با اعلام اینکه سالانه بیش از 400 هکتار از اراضی خود را زیر کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله صیفی جات می برد ادامه داد: بنده و بسیاری از کشاورزان قبلا صیفی کاری خود را به صورت سنتی آبیاری می کردیم که علاوه بر هدر رفت منابع آب ، میزان برداشت محصولات و کیفیت آنها نیز خوب نبود .

شریف افزود  : اما در سال  های    گذشته روش های نوین آبیاری در کشور با حمایت مسئولان گسترش پیدا کرده است که بنده هم در حال حاضر  تمامی سطح زیر کشت محصولات  زیر پوشش  روش های نوین آبیاری قرارداده ام.



وی یادآور شد : برای صرفه جویی بیشتر  در کشت صیفی جات از روش دو طیف برای آبیاری صیفی جات  استفاده می کنم  که انصافا تاثیر بسیاری زیادی درکاهش  مصرف آب و همچنین میزان برداشت محصول  داشته است .

صیفی کار نمونه استان قزوین  خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان مصرف آب در روش  جفت نواری یک سوم کاهش پیدا کرد و ما توانستم میزان سطح کشت خود را به دو برابر افزایش دهم و میزان مصرف کود را نیز به نصف کاهش دادم.

وی یادآور شد: میزان برداشت محصول هندوانه در روش تک نوار نزدیک به 85 تن در هکتار بود که در روش دو نوار این میزان به 120 تن افزایش پیدا کرده است .

کشاورز پیشرو استان قزوین افزود: بنده به همه صیفی کاران توصیه می کنم با توجه به تجربه موفق بنده از روش و سیستم دو نوار استفاده کنند.


شریف  تصریح ساخت  :  همچنین بااجرای روش دو نوار میزان برداشت محصول گوجه فرنگی   از 80 تن از هر هکتار به 200 تن  در هر هکتار افزایش پیدا می کند.

صیفی کار موفق و پیشرو استان قزوین خاطرنشان کرد : در روش دو نوار همچنین صرفه جویی بسیار بالای در زمینه مصرف آب به عمل آمده و بنده با آب مازاد میزان سطح زیر کشت  محصولات را  افزایش دادم .

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو موضوع آب بری  بالای محصول هندوانه را باورغیر واقعی دانست و گفت : محصولاتی چون یونجه ، ذرت ، چغندرقند که بصورت غرق آبی آبیاری می شوند تاپنج برابر هندوانه آب برهستند ضمن اینکه اگر کشت هندوانه بطورکامل در کشور متوقف شود ، دولت باید با صرف میلیونها دلار ارز هندوانه از خارج وارد کند.

صیفی کار برتر استان قزوین  کشت هندوانه وخربزه پیوندی پایه کدو را یکی از راههای کاهش مصرف آب در کشت این نوع محصولات اعلام کرد و گفت : این روش جدید بوسیله دکترصالحی ومهندس عشقی ازاساتید بزرگ‌علم پیوند صیفی جات درایران ، ابداع گردیده است  که بنده نیز بخشی از اراضی زیر خود را با این روش جدید زیر کشت برده ام  تا جائیکه امسال برای سومین سال متوالی ۲۰هکتار هندوانه و خربزه  را با روش پیوندی زیر کشت می برم .

 

شریف در خصوص مزایای روش پیوندی کشت صیفی جات خاطرنشان کرد : در این روش میزان آب خواهی محصول  به نصف تقلیل پیدا می کند که باتوجه به خشکسالی ونبودمنابع آبی انقلابی در کشت صیفی جات می باشد؛ ضمن اینکه در روش پیوندی   استفاده ازکودهای شیمیایی وسموم بخاطر پایه قوی کدو که صیفی جات به آن پیوند زده می شود کاهش چشمگیری دارد.

وی افزود : یکی دیگر ازخصوصیات برجسته روش پیوندی مقاومت بسیاربالای این سبک دربرابرگل جالیز است  بگونه ای که درسال های اخیر گل جالیز یکی ازخطرناکترین آفت های طبیعی صیفی جات بشمارمی رفت  باکشت پیوندی این آفت تقربیا ازبین رفته است.

صیفی کار برتر کشور آمایش سرزمینی را یکی از ضرورت های توسعه پایدار بخش کشاورزی دانست و گفت : متاسفانه به علت مدیریت جزیره ای در بخش کشاورزی هر سال شاهد کشت بیشتر از نیاز کشور در یک و یا چند نوع محصول هستیم که همن امر علاوه بر هدردادن منابع و منافع کشور خسارت های غیر قابل جبرانی به کشاورزان تحمیل می کند این در حالی است اگر میزان مصرف و نیاز دقیق کشور و امکان صادرات در هر سال مشخص باشد مراکز جهاد کشاورزی استانها می توانند میزان سطح کشت را مدیریت کنند تا کشت مازاد صورت نگیرد

شریف تاکید کرد :  با اجرای مدیریت سطح کشت   کشاورزان ازمیزان کشت انواع صیفی جات سراسرکشور آگاهی پیدا می کنند و امکان جایگزین کردن محصولات دیگر باتوجه به عرضه وتقاضا وجود دارد که با این روش در مصرف آب نیز صرفه جویی بسیار خوبی صورت می گیرد.

وی یادآور شد : نمونه بارز ناهماهنگی وعدم مدیریت درآمارگیری میزان کشت صیفی این روزها بوضوع دیده میشود چرا  قیمت هندوانه نسبت مشابه سال قبل بخاطر کشت ۲۵هزار هکتاری فقط در یک نقطه (جلگه ایرانشهر)تقریبا به صفر رسیده به نحوی که اکثربارهای هندوانه فقط به کرایه فروخته میشود واین یعنی مصیبت بزرگ برای خانواده صیفی کاران  کشور است

کشاورز برتر استان قزوین با یاداوری تجربه  نزدیک به دو دهه فعالیت در عرصه کشاورزی عنوان داشت : بنده با توجه به تجربیات تلخ به کشاورزان و همکاران خودم پیشنهاد می کنم که تنوع محصولات زیر کشت خود را بیشتر کنند   که درصورت پایین آمدن قیمت و عدم صادرات یک محصول  در محصول دیگر بخشی از این ضررو و زیان جبران شود

وی با یاداوری اینکه در حال حاضر علاوه بر استان قزوین در استان اصفهان شهرستان گلپایگان نیز فعالیت کشاورزی دارد گفت : در شهرستان گلپایگان بیش از 250 هکتار انواع صیفی جات را زیر کشت دارم  همچنین یکصد هکتار محصول جو و گندم نیز کاشته ام .



شریف افزود : میزان تولید محصولات کشاورزی  بنده طی یکسال کامل اعم ازمحصول هندوانه ، انواع ملون ، گوجه ، گندم و جو بالای ده هزارتن می باشد که بخشی از محصولات صیفی  به لحاظ مرغوبیت و کیفیت بالا  به خارج از کشور صادر می گردد   .

وی افزود : در سال 96  با توجه به میزان برداشتت بالا در واحد سطح و همچنین مرغوبیت بالای محصولات به عنوان تولید کننده برتر شهرستان گلپایگان انتخاب و معرفی شدم.

کشاورز برتر استان قزوین  یاداور شد : بنده در بخش کشاورزی به طور مستقیم برای 5 نفر و غیر مستقیم یکصد نفر زمینه اشتغال فراهم کرده ام که البته این تعداد در فصل برداشت محصولات بیشتر نیز می گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی