باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

خانه ای روی آب برای خبرنگاران قزوینی

يكشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷ ب.ظ

خانه ای روی آب برای خبرنگاران قزوینی

مشکلات مالی و مدیریتی و عملی نشدن وعده های رنگارنگ مسئولان در سالهای متمادی، امید خبرنگاران قزوینی را برای خانه دار شدن از بین برده و آنان اکنون حتی از دستیابی به سرمایه اولیه خود نیز پس از 10 سال از تشکیل تعاونی مسکن خانه مطبوعات ناتوان هستند.
با گذشت 10 سال از تشکیل تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین که قرار بود خبرنگاران قزوینی را صاحب خانه کند، هنوز تکلیف این تعاونی و سرنوشت آن مشخص نبوده و در هاله ای از ابهام قرار دارد.
تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین با هدف خانه دار کردن خبرنگاران فاقد مسکن تاسیس و راه اندازی شد وهم اکنون دارای 100عضو است اما اکنون بیش از یک دهه از سرمایه گذاری بی حاصل آنان در این تعاونی می گذرد.
تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین پس از تشکیل اقدام به خرید زمینی در مینودر واقع در شمال شهر قزوین کرد اما در ادامه کار، بروز مسایل و مشکلات مالی و اهمال مدیریتی سد راه و مانع از پیشبرد اهداف و ساخت مسکن در این زمین شد تا پس از 10 سال امیدهای اصحاب رسانه برای خانه دار شدن رنگ ببازد.
پس از رنگ باختن امید خبرنگاران قزوینی برای خانه دار شدن، آنان سال گذشته در مجمع عمومی تعاونی رای به فروش یا تهاتر زمین دادند که بدلیل مسایل و مشکلات پیچیده این مهم نیز محقق نشد.
وضعیت نابسامان این تعاونی و روند فرسایشی موجود در آن موجب شد تا هیات مدیره جدید از مدیران از جمله در حوزه شهرداری به جهت آنکه زمین این مجموعه به پیشنهاد شهرداری خریداری شده، برای حل مشکل تعاونی طلب استمداد کنند که هنوز ثمری نداشته است.
استاندار قزوین اخیرا در دیدار با اعضای هیات مدیره تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین از رسیدگی به مسایل و مشکلات این تعاونی و حل آنها خبر داده بود.




** وعده مسئولان برای حل مشکلات تعاونی هنوز عملی نشده است
مدیرعامل تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین با اشاره به فعالیت این تعاونی از سال 87،گفت: متاسفانه زمینی که شهرداری در اختیار هیات مدیره تعاونی دوره اول قرار داد و آنرا به فروش رساند زمین مساله داری بود چرا که دارای یک معارض درست در وسط زمین و بهترین نقطه آن بود.
علی علی محمدی با بیان اینکه با این وضعیت ضرر و زیان زیادی به اعضای تعاونی وارد شد، ادامه داد: این مساله موجب شد، گرفتن مجوز در زمانی که امکان گرفتن تسهیلات با درصد پایین برای ساخت مسکن در زمین مربوطه وجود داشت از بین برود و کارها به کندی پیش رفته و مشکلات زیادی در این راه سبز شود.
عضو هیات مدیره تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین اظهار داشت: درسال 92 با بین رفتن شانس دریافت تسهیلات ارزان قیمت و بالا رفتن قیمت ها و بدنبال آن گودبرداری ناصحیح در زمین تعاونی از سوی شهرداری و هیات مدیره دوره اول، ساخت مسکن در این زمین غیرقابل توجیه شد.
مدیرعامل تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین گفت: اعضای این تعاونی به دنبال خانه دار شدن بودند اما نه تنها این نیاز آنها حل نشد بلکه با اوضاع پیش آمده مشکلی نیز بر مشکلات آنان افزوده شد.
وی با بیان اینکه رایزنی های زیادی از گذشته با مسئولان برای حل مشکلات تعاونی داشته ایم که نتیجه خاصی دربرنداشته اند، گفت: البته اخیرا اعضای هیات مدیره تعاونی جلسه ای با استاندار داشتند که وی برای مساعدت و کمک به حل مشکل تعاونی قول دادند و معاونت عمرانی خود را مسئول پیگیری کارها و هماهنگی با شهرداری بابت این موضوع کردند.
علی محمدی ادامه داد: معاونت عمرانی استاندار که قبلا به درخواست هیات مدیره برای مدتی سمت مدیرعاملی تعاونی را برعهده داشت و بدون هیچ گونه چشمداشت مالی کمک های خوبی را به ما کرد نیز پیگیر حل مشکل تعاونی بوده اما تلاش ها در این زمینه بدلیل پیچیدگی مشکلات تعاونی هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان اینکه شهردار قزوین پیشنهاد داده که در قبال تحویل زمین فعلی تعاونی زمین هایی را در مجموعه عظیمیه به ما تحویل دهد به شرط آن که موافقت مقامات استانی را جلب کنیم و از آنها مصوبه بگیریم که اعلام کرده ایم این مساله به دلایل مختلف و محدودیت های قانونی موجود تقریبا امکان پذیر نیست.
این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات قزوین گفت: پیشنهاد کرده ایم که در قبال تحویل زمین فعلی به شهرداری، زمین هایی را در مجموعه نیاوران به تعاونی واگذار کنند که تازه در این صورت نیز سرانجام کار فرجام خوبی برای اعضا ندارد چون زمین موجود ما در بیابان قرار داشت و پس از 10 سال در محدوده شهری قرار گرفته و زیرساخت های لازم در کنار آن پدیده آمده و به این ترتیب باید دوباره زمینی را بگیریم که در بیابان است و از هیچ امکانات شهری برخوردار نیست اما برای اینکه اعضا به پول و حداقل سود خود دست پیدا کنند به این موضوع رضایت داده ایم.
مدیرعامل تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین خاطرنشان کرد: اعضای این تعاونی از قشر کم برخوردار هستند و توان مالی بالایی ندارند بنابراین هرکس که به این مجموعه کمک کند به فرهنگ این استان و سرزمین خدمت کرده است چرا که اصحاب رسانه با کم ترین هزینه و چشم داشت خدمات فرهنگی قابل توجهی را به جامعه عرضه می کنند.


تعاونی مسکن مطبوعات مدیریت و مسیرمالی درستی را طی نکرد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین دارای مشکلات مختلفی است که متاسفانه باید بخش عمده ای از آنرا مربوط به مسایل مدیریتی و کوتاهی های صورت گرفته دانست.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر قیمت تمام شده ساخت یک واحد مسکونی در زمین این تعاونی از واحد آماده بیشتر می شد که این مساله ساخت را غیرقابل توجیه می کرد، یادآور شد: ساخت واحدهای مسکونی در زمین این تعاونی حتی پیش از افزایش قیمت ها نیز به صرفه و دارای توجیه اقتصادی نبود چرا که با طراحی و نقشه نامناسب هزینه های احداث واحد از واحدهای آماده برای اعضا بیشتر تمام می شد.
علی فرخزاد که به درخواست هیات مدیره سابق این تعاونی برای یک دوره مدیرعاملی آن را نیز برعهده داشت با بیان اینکه ساخت واحدهای این تعاونی باید در همان سال های اولیه انجام می شد تا با افزایش قیمت ها مواجه نمی شد، افزود: یکسری تصمیمات و اقدامات نابه جا و اشتباه نیز بر وضعیت تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین تاثیر منفی گذاشت.
این مسئول با بیان اینکه خرید زمین دارای معارض یکی از اشتباهاتی بود که توسط هیات مدیره نخست تعاونی انجام شد، گفت: زمین مربوط به معارض دقیقا در پیشانی کار و در بر خیابان قرار گرفته و اتفاقا موفق به دریافت پروانه ساخت نیز شده که این موضوع مرغوبیت زمین تعاونی را کاهش داده و شکل آنرا نعل اسبی کرده است.
فرخزاد با بیان اینکه سیاست گذاری و مدیریت مالی مناسبی را در این تعاونی شاهد نبودیم، گفت: مشکل بعدی نحوه طراحی و نقشه ساختمان تعاونی بوده که برای آن 2 طبقه پارکینگ در زیر زمین با سطح اشغال 100 درصدی درنظر گرفته شده است که کارآمد و اقتصادی نبود.
وی اظهار داشت: طراحی اینچنینی ساختمان تعاونی و ایجاد 2 طبقه پارکینگ در زیر زمین اقدامی نامناسب و غیرقابل توجیه اقتصادی بود که بر هزینه های ساخت افزود و آنرا بسیار بالا برد در حالی که اعضا در تامین هزینه های معمول نیز ناتوان بودند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: مشکل و اشتباه بعدی، گودبرداری نامناسب زمین تعاونی است که موجب شده تا زمین غیرقابل تفکیک شود و نتوان آنرا به قطعات کوچک تر تبدیل کرد تا راحت تر به فروش برسد.
فرخزاد ادامه داد: گودبرداری نامناسب و عدم اقدام برای ساخت موجب شده تا به دیواره تعاونی های همجوار خسارت وارد شود و آنها اقدام به شکایت کنند و به دستور مرجع قضایی زمین پر شود.
وی اظهار داشت: اگر برای پر کردن این زمین به شکل اصولی اقدام شود باید شاهد لایه لایه پر کردن و تسطیح آن باشیم که این موضوع نیز هزینه های قابل توجه و سنگینی را برای اعضای تعاونی بدنبال خواهد داشت.
این مسئول با بیان اینکه این تعاونی مسیر مالی درستی را انتخاب نکرد و به مشکل برخورد،گفت: در مجموع در مدیریت و سیاست گذاری هزینه های مربوط به این تعاونی شاهد اقدامات غیرمنطقی و نامناسبی بوده ایم و از سوی دیگر اعضا نیز توان مالی لازم را برای ساخت نداشتند و نتوانستند تعاونی را آنطور که باید مورد حمایت قرار دهند.
فرخزاد اضافه کرد: در چنین شرایطی که اعضا قادر به تامین هزینه ساخت واحد در این مکان نبودند از ابتدا بهتر بود زمینی در خارج از محدوده شهر قزوین و در اطراف آن مانند محمدیه یا مهرگان خریداری می شد تا بخش زیادی از هزینه ها صرف خرید زمین نشود و پولی نیز برای ساخت باقی بماند.
وی با اشاره به دوره مدیرعاملی خود در این تعاونی گفت: با پیگیرهای انجام شده یکسری امتیازات ویژه از کمیسیون ماده پنج برای تعاونی که متعلق به قشر زحمت کش رسانه است دریافت کردیم مانند اضافه کردن 19 واحد که مقرر شد از محل فروش آنها بخشی از هزینه های ساخت تامین شود که البته در نهایت مجمع عمومی تصمیم گرفت تا گزینه ساخت منتفی شده و زمین به فروش برسد که البته این موضوع نیز تاکنون محقق نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص راهکارهای حل مشکل این تعاونی گفت: یک راه حل فروش زمین تعاونی است که به گفته مدیرعامل فعلی فردی نیز متقاضی آن شده و راه دیگر پیدا کردن سرمایه گذار برای مشارکت در ساخت می باشد که نسبت به گزینه دیگر امکان آن کمتر است.
وی اظهار داشت: با وجود مشکلات یاد شده فروختن زمین تعاونی به اشخاص حقیقی کار دشواری است بنابراین راهکار دیگر که محتمل تر از سایر گزینه ها به نظر می رسد تحویل زمین از سوی شهرداری و ارایه زمینی دیگر به جای آن است که البته این مهم نیازمند موافقت کمیسیون مربوطه در شورا است.
فرخزاد با بیان اینکه پیرو دستور استاندار برای بررسی و حل مشکل تعاونی مسکن مطبوعات در آخرین تماسی که با شهردار پیرامون این موضوع داشتیم به موضوع تهاتر زمین اشاره شد و وی نیز موافق بود،افزود: حسن این اقدام اینست که زمین جایگزین مشکلات فعلی را نداشته و با سهولت بیشتر امکان فروش آن و پرداخت سهم اعضا وجود دارد.
وی اظهار داشت: البته طی کردن این مسیر نیز مسایل و دشواری های خاص خود را به دنبال دارد و در ابتدا باید کارشناسان رسمی از زمین فعلی بازدید و با شرایط موجود آنرا قیمت گذاری کنند و سپس مراحل اداری دیگر طی شود.



 آمادگی شهرداری برای ارایه زمین معوض به تعاونی مسکن مطبوعات
علی صفری، شهردار قزوین نیز در خصوص تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین گفت: چندی قبل اعضای هیات مدیره این تعاونی برای کمک به حل مشکلات این مجموعه به ما درخواست دادند که اعلام کردیم برای هرگونه کمک آمادگی داریم.
وی اظهار داشت: در پی دیدار و جلسه هیات مدیره این تعاونی با استاندار و دستور وی برای پیگیری مسایل و مشکلات تعاونی در نامه ای به ایشان راهکارهای لازم برای فیصله دادن به مشکل این تعاونی را در آخر هفته گذشته به استانداری ارسال کردیم.
شهردار قزوین در خصوص راهکار حل مشکلات این تعاونی و گره گشایی از وضعیت موجود، گفت: بهترین گزینه در این خصوص تحویل زمین موجود تعاونی به شهرداری و در مقابل آن ارایه زمین معوض در منطقه عظیمیه در محدوده شمالی شهر و ان سوی آزادراه قزوین-کرج است که در این خصوص پس از مصوبه کمیسیون ماده پنج آمادگی داریم.
صفری اظهار داشت: با توجه به اینکه مقدار زمینی که باید تحویل گرفته و ارایه شود بیش از اختیارات شهرداری است، موضوع باید در کمیسیون ماده پنج مطرح و مصوبه بگیرد که ریاست این کمیسیون برعهده استاندار است.
شهردار قزوین گفت: البته اگر تصمیم اعضای تعاونی بر ساخت باشد امادگی هرگونه همکاری و ارایه مجوزهای لازم و مساعدت را نیز داریم اما به نظر می رسد گزینه قطعی اعضا به فروش و یا تهاتر باشد که در این خصوص راهکارهای لازم ذکر شد.




ایرنا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی