باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

((فرصت طلایی برای توسعه شهر تاکستان))

ولی اله حسین زاده

 

بنا بود با توصیه یکی از محترمان و دلسوزان شهر تاکستان مطلبی در خصوص فرایند انتخاب شهردار تاکستان و نقشی که شهرداری تاکستان می تواند در مسیر توسعه شهرستان ایفاء کند به رشته تحریر درآورم ؛ که در هنگام آماده کردن مطلب اعضای شورای اسلامی شهر تاکستان مهندس محمد پیری را به عنوان شهردار جدید تاکستان انتخاب کردند. اینک آن مطلب با اندک تغییرات ارایه می گردد. تاریخ دقیقی برای قدمت کهن شهر تاکستان ذکر نکرده اند اما سرزمین خوشه های زرین تاک،  تاکستان امروز و سیادهن دیروز از سال 1337 به طور رسمی دارای بلدیه شده است. بر همین اساس تاکستان دومین شهر از استان قزوین بوده که دارای بلدیه شده است.

در حال حاضر شهر تاکستان با 99841 نفر جمعیت و3/1145 هکتار وسعت همچنان یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای استان قزوین محسوب می گردد.

بلدیه شهر تاکستان در بیش از نیم قرن حیات خود با سکان داری  20 شهردار فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است؛ اما مهمترین و تاثیر گذارترین دوران حیات بلدیه شهر تاکستان را می توان  به دو  دوره قبل و بعد از استقرار رسمی پارلمان شهری تقسیم کرد.

واقعیت این است که شهرداری تاکستان علی رغم قدمت بسیار زیاد و ظرفیت های مادی و معنوی فراوان به دلائل مختلف نتوانسته آنگونه که شایسته است؛ مطالبات و انتظارات به حق شهروندان نجیب و خونگرم تات نشین تاکستان را برای خدمت رسانی و توسعه شهر برآورده سازد.

امروز علی رغم اینکه تاکستان در بسیاری از بخش ها نسبت به گذشته متحول شده و در مسیر توسعه قرار گرفته است؛ اما دردمندانه باید اعتراف کرد که در حوزه مدیریت شهری موفقیت، تحولات و شکوفایی زیادی را تجربه نکرده است؛ به همین دلیل است که بلندپایگان استان و شهرستان  در معارفه رضا طاهری فرماندار بومی شهرستان بیش از آنکه موضوعات شهرستان را مورد توجه قراردهند، دغه دغدغه کاستی، مشکلات و ضعف های مدیریت شهری تاکستان را مورد توجه قراردادند.

 علی رغم اینکه شهرتاکستان در بسیاری از بخش ها از ظرفیت و موقعیت های بی بدیل و منحصر به فرد در سطح استان و حتی کشور برخودار بوده است. ولیکن وضعیت فعلی شهر تاکستان در بخش های سیما و منظر شهری، مبلمان شهری، ترافیک، سرانه فضای سبز، ناوگان حمل و نقل همگانی و .... در طراز و شان ظرفیت های مادی و معنوی شهر تاکستان نبوده و نیست.

انتظار این بوده است که در طول سال های گذشته مدیریت شهری، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... تاکستان با هم افزایی زمینه شکوفایی ظرفیت های شهر را فراهم سازند و این شهر خسته از جدل های بی ثمر سیاسی را در مسیر توسعه قراردهند که متاسفانه تاکنون نه تنها این هم افزایی و تعامل در شهر تاکستان شکل نگرفته است، بلکه بعضا عملکردهای جزیره ای، سیاسی و ... باعث شده چهره حوزه مدیریت شهری تاکستان در سطح استان به عنوان یک مدیریت بیمار، مشکل ساز، ناکارآمد، فشل و ... مطرح و معرفی شود.

این در حالی است که در سطح استان قزوین شهرداری های از جمله شهرداری محمدیه که قدمت استقرار شهرداری در آن به یک چهارم شهرداری تاکستان هم نمی رسد امروز به دلیل انسجام مدیریت شهری و عملکرد مسئولانه ، کم حاشیه و تحول آفرین دلسوزان شهر در حوزه مدیریت شهری جایگاهی به مراتب بالاتر از شهرتاکستان را کسب کرده است.

تصور و انتظار شهروندان فرهیخته تاکستان این بود که با استقرار پارلمان شهری و راه یافتن منتخبان آنها به صحن شورای اسلامی شهر،  روند توسعه شهر تاکستان شتاب مضاعفی را تجربه خواهد کرد که این مهم و خواسته به حق شهروندان در طول بیست ساله گذشته به دلائل مختلف محقق نگردیده است؛

 همه مسئولان ، مدیران و بازیگران حوزه مدیریت شهری، سیاسی و اجرایی تاکستان در ادوار مختلف باید پاسخگوی تصمیم گیرها و عملکردهای دوران مسئولیت خود باشند و گریزی برای عدم پاسخگویی آنان و حتی فرزندان آنها چه امروز و یا فردا وجود ندارد؛ اما کوتاه بودن دوران مسئولیت  شهرداران در تاکستان که امکان برنامه ریزی بلند مدت را از آنان سلب کرده، سند گویایی بر لرزان بودن پست شهرداری درتاکستان دارد.

اینک به نظر می رسد که اعضای شورای اسلامی شهر تاکستان با درک رسالت و مسئولیت تاریخی و مهم خود در برابر شهر و شهروندان  تاکستان با انتخاب آگاهانه و هوشمندانه خود سکان هدایت شهرداری را به مهندس پیری که از تخصص و تجربه موفق در مدیریت شهری برخودار است، بنا دارند که از فرصت باقی مانده از عمر شورای دوره پنجم کارنامه موفقی از خود در خدمت به شهروندان تاکستان بر جای بگذارند.

بدون تردید حضور مهندس رضا طاهری به عنوان فرماندار شهرستان که از تخصص، تجربه و کارنامه موفق و درخشان در حوزه مدیریت شهری برخودار است فرصت طلایی و شاید کم نظیری را برای ایجاد تحولات مثبت در حوزه مدیریت شهری تاکستان فراهم ساخته است.

بر اساس اطلاعات و شنیده های صاحب قلم مهندس طاهری فرماندار بومی شهرستان و مهندس پیری شهردار جدید تاکستان علاوه بر اینکه از تعهد، تخصص و تجربه موفق در حوزه مدیریت شهری بهره مند هستند؛  از انگیزه و اشتیاق بسیار بالایی جهت خدمت رسانی به شهروندان تاکستان برخودار می باشند ، لذا به نظر می رسد با حضور این دو مدیر فرصت طلایی برای جهش و توسعه شهر تاکستان بوجود آمده است. 

بابر این شایسته است که  تمامی مدیران دستگاه های مختلف و دلسوزان شهرستان شهر تاکستان که دل در گرو توسعه شهرستان و شهر تاکستان  دارند با هم افزایی، همدلی، همراهی و انسجام فرصت بوجود آمده را سرآغازی برای توسعه متوازان و پرشتاب تاکستان کنند البته ناگفته پیداست که مشارکت موثر و مسئولانه شهروندان و همچنین همراهی و تلاش مجدانه بدنه دلسوز شهرداری تاکستان نیز از اهمیت و اثر گذاری بسیار بالای برخودار است.

البته ناگفته پیداست با توجه به شرایط سخت فعلی و کاهش اعتبارات و کمک های دولتی و کمبود زمان فرصت باقی مانده برای دوره پنجم شورای اسلامی نمی توان از مدیران فعلی انتظار معجزه و جبران تمام کاستی ها را داشت، اما ایجاد جهش و شروع برنامه های تحول آفرین و زیر بنایی حداقل انتظار شهروندان از مدیران با انگیزه و با تجربه فعلی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۹
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی