باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 عدم تحقق وعده های مسئولان  استان قزوین در خصوص تعاونی مسکن خبرنگاران

یازده سال از تشکیل تعاونی مسکن خبرنگاران در استان قزوین می‌گذرد و نه تنها خانه‌ای ساخته نشده، بلکه اعضای تعاونی امروز به دنبال نقد کردن سرمایه‌های خود هستند، به نظر می‌رسد راه‌حل این مشکل عمل مسؤولان به وعده‌ها و تهاتر زمین

تعاون مسکن باشد.


 

 11 سال پیش رویای خانه دار شدن خبرنگاران شکل گرفت تا خبرنگاران قزوینی طعم شیرین خانه‌دار شدن را بچشند، ولی این قشر زحمتکش که دغدغه‌ها و دردهای مردم را به گوش مسؤولان می‌رسانند تا مرهمی بیایند که گره‌گشای مشکلات‌ آنها باشد، خود درد بی‌خانمانی در سینه دارند.

تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین سال 87 تشکیل شده و سال 88 نیز با کلنگ‌زنی یک قطعه زمین در شهرک مینودر جنب مجتمع مسکونی صدا و سیمای قزوین به مساحت 2 هزار و 518  متر مربع که از شهردای قزوین خریداری شده بود، امید خبرنگاران را برای خانه‌دار شدن دوچندان کرد.

اعضای تعاونی مسکن جهت مساعدت به خبرنگارانی که در واریزی مسکن دچار مشکل بودند، آنها را به بانک کشاورزی برای دریافت وام 5 میلیون تومانی که بازپرداخت آن 7 و نیم میلیون بود، معرفی کردند تا کمک حال آن‌ها در خانه‌دار شدن‌شان باشند.

خبرنگاران مبالغ مشخص شده از سوی تعاونی را واریز کردند، در مدت زمان معقولی، گودبرداری‌ها با وجود اینکه این زمین دارای معارض بود، آغاز شد ولی بعد از گذشت چند سال، عملیات ساخت در همین حد گودبرداری باقی ماند و هیچ پیشرفتی نداشت.

پیش‌بینی‌ها حاکی بر این بود، که این زمین سه ساله ساخته شود و خبرنگاران از بی‌خانمانی نجات یابند، ولی رویای آن‌ها دوام نیاورد و با عدم پیشرفت پروژه، خانه‌دار شدن آن‌ها به یک کلاف سردرگمی تبدیل شد که باز کردن آن همچنان انرژی می‌گیرد و معلوم نیست چه کسی گره‌گشای آن باشد.

 دلایلی مختلفی برای عدم ساخت مسکن خبرنگاران عنوان می‌شود که مهم‌ترین آنها معارض بودن و غیراصولی خاکبرداری شدن این زمین است که حکایت از بی‌تدبیری اعضای اولین هیئت مدیرۀ تعاونی مسکن مطبوعات دارد.

خبرنگاران با فهمیدن موضوع دست به کار شدند و اعضای تعاونی را تغییر دادند تا گره‌ از مشکل‌شان باز شود، ولی کار از کار گذشته بود، اولین اعضای هیئت مدیره تعاونی به دلیل عدم مدیریت و بی‌تدبیری، سنگی را بر چاه انداخته بودند که در آوردن آن، سخت و دشوار بود به‌نحوی که بعد از گذشت 11 سال مشکلات این زمین همچنان پابرجا است.

بگذریم از اینکه خبرنگاران با چه زحماتی مبالغ خود را به امید خانه‌دار شدن واریز کرده بودند، ولی متولیان تعاونی با درک این موضوع چندین سالی است به نمایندگی از آن‌ها برای رفع گره مشکلات‌شان پیگیر مسؤولان شده‌اند.

 

مسؤولان قول دادند ولی عمل نکردند

در سال‌های گذشته اعضای تعاونی مسکن مطبوعات با مسؤولان استان قزوین دیدارهایی طی چندین سال گذشته انجام دادند و با بازگویی مشکلات، آن‌ها را در جریان وضعیت این تعاونی گذاشتند.

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در دیدار اعضای تعاونی مسکن خبرنگاران با وی، از طولانی شدن پروژهٔ خانه‌دار شدن خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و قول داده است از همه‌ٔ ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات آن‌ها بهره بگیرد.

وی اظهار می‌کند: با هماهنگی بین معاون عمرانی استاندار و شهردار قزوین، بزودی وضعیت تعاونی مسکن خبرنگاران مشخص می‌شود تا اعضای آن به حق و حقوق خود برسند.

 

مشکل مسکن خبرنگاران را برطرف می‌کنم

علی صفری شهردار قزوین در دیدار اعضای تعاونی با وی، بر حمایت جدی از خبرنگاران تأکید کرده و وضعیت تعاونی مسکن خبرنگاران را ناراحت‌کننده می‌داند و می‌گوید: چرا احداث مسکن مطبوعات اینقدر طولانی شده و اکنون نیز شرایطی بوجود آمده که امکان ادامهٔ کار برای اعضای تعاونی وجود ندارد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع اهالی رسانه، خاطرنشان می‌کند: بنده خود را همیشه در کنار اهالی مطبوعات می‌دانم و در همین راستا حل مشکل تعاونی مسکن مطبوعات استان را با اولویت مورد بررسی قرار خواهم داد.

همچنین صفری اضافه می‌کند: در اولین فرصت وضعیت و شرایط زمین تعاونی مسکن مطبوعات را که سال 88 از شهرداری خریداری شده را بررسی خواهم کرد و رفع می‌کنم.

تعاون مسکن مستقل از خانهٔ مطبوعات

جابر خرم‌نیا رئیس هیئت مدیرهٔ خانهٔ مطبوعات استان قزوین در بارهٔ مشکلات تعاونی مسکن خبرنگاران می‌گوید: این تعاونی در ابتدا زیرمجموعه و تحت نظارت خانهٔ مطبوعات و با هدف خانه‌دار کردن شاغین این صنف شکل گرفت، اما پس از تصویب اساسنامه و زیرساخت‌های قانونی به شکل تعاونی مستقل و قانونی درآمد و به فعالیت خود ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه از زمان استقلال تعاونی، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل آن پیگیر امور خود هستند، عنوان کرد: همواره حمایت از حقوق صنف خبرنگاران مورد توجه خانهٔ مطبوعات بوده و اعضای هیئت مدیرهٔ خانه نیز در دیدار با مسؤولان استان همواره برحل مشکلات تعاونی مسکن و پیداکردن راهکاری برای حفظ حقوق اعضای آن تأکید کرده است، اما به نظر می‌رسد امروز حل مشکل خبرنگاران، به دست مسؤولانی است که فقط وعدهٔ همکاری دادند و هیچ یک عملیاتی نشد.

 

باید با تهاتر، مشکل مسکن خبرنگاران حل شود

علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین نیز در دیدار اعضای تعاونی با وی، بیان می‌کند: با مشکلات به وجود آمده، فروختن زمین تعاونی به اشخاص حقیقی کار دشواری بوده، بنابراین بهترین راهکار، تهاتر است که البته این مهم نیازمند موافقت کمیسیون مربوطه در شورا است.

وی اضافه می‌کند: پیرو دستور استاندار برای بررسی و حل مشکل تعاونی مسکن مطبوعات در آخرین تماسی که با شهردار پیرامون این موضوع داشتیم به موضوع تهاتر زمین اشاره شده و وی نیز موافق کرده است.

 

از پیشنهادات تعاونی مسکن استقبال می‌کنیم

مهدی عبدالرزاقی از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: شخصاً با شهردار قزوین صحبت کردم تا در رفع مشکل تعاونی خبرنگاران مساعدت‌های لازم را انجام دهد.

وی بیان می‌کند: برای برطرف کردن مشکلات خبرنگاران از انجام هر کاری دریغ نخواهم کرد و حتی از هر گونه پیشنهادات اعضای تعاونی مسکن برای رفع این مشکل استقبال خواهیم کرد.

با بررسی اندکی در وعده‌های مسؤولین به خوبی مشخص می‌شود که ابراز علاقه فراوان در حل مشکل تنها در حد همان وعده‌ها باقی مانده است، برای نمونه اعضای شورای شهر قزوین در تابستان سال گذشته در دیدار با اعضای هیئت مدیرهٔ خانهٔ مطبوعات استان قزوین، بر همکاری برای حل مشکل تعاون مسکن مطبوعات و تهاتر زمین یا خانه با زمین مورد نظر تأکید کردند، اما هرگز نتیجه عملیاتی از وعده‌های مسؤولان حاصل نشده است.

 

باید از وعده‌های توخالی مسؤولان دست کشید

علی علی‌محمدی مدیرعامل تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین از وعده‌های مسؤولان استان قزوین گلایه می‌کند و می‌گوید: نزد هر مسؤولی رفتیم هر یک قول مساعدت دادند که از هر راهکاری استفاده می‌کنند تا زمین مزبور به فروش برسد یا با تهاتر با زمین دیگری از سوی شهرداری قزوین و فروش آن، سهم اعضا پرداخت شود.

وی اضافه می‌کند: همچنین به هر راهکاری که به فکرمان می‌رسد به مسؤولان پیشنهاد کردیم و آنها هم با تأکید بر رفع مشکلات خبرنگاران قول‌هایی جهت مساعدت دادند و چه بسا پیگیری‌هایی نیز انجام دادند ولی تاکنون رفع این مشکل عملیاتی نشده است.

این مسؤول معتقد است که با برگزاری جلسه و شنیدن وعده‌های رنگارنگ مسؤولان استان قزوین، گره مسکن مطبوعات باز نخواهد شد به همین دلیل باید از رفتن نزد آنها صرف‌نظر کرد.

وی فروش زمین مطبوعات را راهکار رفع مشکل مسکن تعاونی مطبوعات می‌داند و می‌گوید: مشتریان به دلیل گودبرداری غیر اصولی، این زمین را با مبلغ کمی خریداری می‌کنند و این باعث می‌شود که سهم کمی نصیب خبرنگارانی شود که سال‌ها است سرمایه اندک خود را در این زمین خوابانده‌اند و همین ناراحتی این قشر را به همراه بیاورد.

 

اگر شهرداری اراده کند، مشکل رفع می‌شود

ولی‌‌اله حسین‌زاده رئیس هیات مدیره تعاونی مسکن خانه مطبوعات قزوین مهم‌ترین دلیل عدم همکاری مسؤولان را صرفه اقتصادی نداشتن این زمین می‌داند و می‌گوید: اگر مدیران مجموعه مدیریت شهری اراده کنند این مشکل به دست آن‌ها بازشدنی است.

وی از وعده‌های مسؤولان استانی ابراز نا امیدی کرده و بیان می‌کند: باید از وعده‌های آن‌ها دست کشید و با یک نفر سرمایه‌گذار وارد مذاکره شد تا این زمین به فروش رسیده و سهم هر یک از اعضا پرداخت شود.

حسین‌زاده ابراز می‌کند: شهردار قزوین در ابتدا برای رفع مشکلات خبرنگاران اشتیاق و علاقه‌ نشان داده و نامه‌هایی نیز با هدف تهاتر زمین به واحد املاک نوشت ولی نتیجه نداد.

 

مال بد بیخ ریش صاحبش!

اکثر خبرنگاران عضو تعاونی نیز معتقدند زمین معارضی که شهرداری قزوین در سال 88 به مسکن تعاونی فروخته( و یکی از دلایل عدم فروش زمین به قیمت مناسب است)، توسط همین نهاد خریداری و در مکان دیگری زمین به آن‌ها شود.

آن‌ها بر این باورند که مال بد بیخ ریش صاحبش! است و مسؤولان شهرداری قزوین با امکانات و ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند این گره کور زندگی خبرنگاران را باز کنند.

گفتنی است: خبرنگاران از تبدیل شدن زمین به برج‌های مسکونی و سکونت در یکی از واحدهای این برج ناامید هستند و معتقدند که امروز با توجه به گرانی مصالح و غیره توان پرداخت واریزی جدیدی را ندارند و اکثراً بر فروش آن تأکید دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز رویای خبرنگاران در گودالی از خاک باقی مانده و شیرینی خانه‌دار شدن‌شان به استرس، نگرانی و دغدغه‌های ناراحت کننده‌ای تبدیل شده و به‌دنبال راه‌کاری هستند تا حتی قیمتی پایین‌تر دریافت کنند و از چنگال مشکلات تعاونی مسکن مطبوعات رها شوند. لذا به نظر می‌رسد بهترین راه حل برای مشکلات اعضای تعاونی مسکن خبرنگاران، تهاتر زمین با واحدهای آماده و یا زمینی دیگر است تا از محل فروش آن، اعضای تعاونی مسکن به پول نقد خود برسند، بدون شک وقت آن رسیده که استاندار و معاون عمرانی پیگیری لازم را انجام دهند و شورای شهر و شهرداری قزوین نیز به وعده همکاری در تهاتر زمین عمل کنند تا این مشکل برای همیشه حل شود.

خبرگزاری فارس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی