باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
امکانات ورزشی بنیادشهید جوابگوی نیاز ایثارگران نیست

مدیرکل ورزشی و اردویی بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: در حال حاضر امکانات و فضاهای ورزشی این نهاد جوابگوی نیاز ایثارگران جهت انجام حرکات و فعالیت های ورزشی نیست. همه دستگاه های اجرایی می توانند برای کمک به توسعه ورزش ایثارگران همکاری کنند.

سیدمستجاد حسینی  افزود: اکنون بنیادشهید در ۱۷ مرکز استان ۱۷ موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی دارد که به هیچ عنوان نمی توان نیاز برخی از ایثارگران به فعالیت های ورزشی در این مراکز را تامین کرد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که طبق قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانون برنامه ششم توسعه و طرح شاهد همه سازمان های متولی امر ورزش از جمله وزارت ورزش، شهرداری ها و بخش خصوصی موظف به ارائه خدمات در مکان ها و فضاهای ورزشی به ایثارگران هستند.
حسینی ادامه داد: تصور غلطی در نهادهای رسمی کشور وجود دارد که تنها بنیادشهید مسئولیت تمام این برنامه ها را به عهده دارد اما باید اعلام شود که بنیادشهید فقط نقش تسهیل گر را دارد و نیازهای ایثارگران را شناسایی می کند و از طریق خدمات در جامعه تامین می کند.
وی خاطرنشان کرد: البته با تغییر دولت ها و شرایط مختلف، میزان همکاری هاینهادهای مختلف برایارائه خدمت به ایثارگران به ویژه در بخش ورزشی، دچار نوسان و تغییر و تحول شده است الان وزارت ورزش می خواهند خدمت بدهند اما با توجه به قانون، بسیاری از این مکان ها و فضاهای ورزشی به بخش خصوصی واگذار شده است، که باید این مناسبات و تعامل با بخش خصوصی برای ارائه خدمت به ایثارگران بهتر شود.
مدیرکل ورزشی و اردویی بنیادشهید ادامه داد: بسیح، سپاه و ارتش چون در بخش ایثارگری به عنوان نیروهای نظامی نقشی داشته اند بهتر این مسائل را درک می کنند و همکاری پررنگ تری داشته اند، البته شهرداری ها و به طور خاص شهرداری همکاری خوبی داشته است اما با تغییرات در شهرداری و شورای شهر همکاری های افت پیدا کرده است که باید گفت ضرر اصلی این موضوع به تمام جامعه است.
وی تصریح کرد: ارائه خدمات از سوی نهادهای ورزشی به سمت کمرنگ شدن پیش می رود و اکنون هزینه های نگهداری فضاهای ورزشی بالا رفته است، حتی جانبازان هم اگر به این فضاها دسترسی نداشته باشند هزینه های زندگی و درمان آنها افزایش می یابد.
حسینی ادامه داد: با توجه به اینکه سواد سلامت در جامعه پایین است که البته این تنها مخصوص ایثارگران نیست، بسیاری از افراد جامعه نمی دانند که با تحرک زندگی بهتری خواهند داشت. همه این برنامه براییک هدف است که توسعه فرهنگ ورزش برای ایثارگران را شاهد باشیم تا ورزش به عنوان یکی از سبک های زندگی این افراد باشد، می خواهیم این فرهنگ و باور را میان ایثارگران به گونه ای نهادینه کنیم که باید سواد سلامت و حرکتی را در این گروه افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر باید شرایط ورزش کردن ایثارگران را تسهیل کنیم و حضور در فضای ورزشی آنان را به حدی برسانیم که با ورزش کردن بخشی از مشکلات جسمانی خودشانرا حل کنند چرا که معتقدیم برخی از ایثارگران و جانبازان قطع عضو یا قطع نخاعی در صورتی که فعالیت ورزشی نداشته باشند نمی توانند زنده بمانند.
وی معتقد است باید بخشی از فضاها و امکانات موجود ورزشی در اختیار بنیادشهید باشد تا جانبازان نخاعی یا قطع عضو هم بتوانند در فضای ورزشی خاص حرکات و فعالیت ورزشی داشته باشد چون همه متولیان امر ورزش می دانند که مسئولیت رسیدگی به خدمات ایثارگران به ویژه در امر ورزش، به عهده همه متولیان است.
حسینی افزود: از آنجا که فضاهای محدودی در اختیار بنیادشهید است طبق قانون باید همه سازمان ها در قبال ایثارگران مسئولیت داشته باشند تا ایثارگران از همه فضاهای ورزشی موجود در کشور استفاده کنند. باید بپذیریم ایثارگران متعلق به تمام مملکت هستند برای این موضوع مسئولیت متوجه همه ماست.
وی اضافه کرد: یک محیط ورزشی باعث می شود روابط در محیط خانه هم ترمیم شود و آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند ورزش به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده نیست بلکه ایثارگران با تحرکات ورزشی به عنوان سرمایه اجتماعی از نظر جسمی، روحی و روانی تقویت می شوند.
به گفته وی در حال حاضر فعالیت های بدنی در بین ایثارگران طبق آمارها شاید حدود یک تا دو درصد بیشتر از افراد عادی است که باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری از سوی سازمان های متولی صورت گیرد.
در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر آزاده شدند. مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۳۰ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.

شمار کل جانبازان کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می رسد. ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر (۵۹ درصد) جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر (۴۱ درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.

ایرنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی