باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


آیا نمازهای جمعه استان قزوین به مرز فاجعه رسیده اند؟

!

 

"ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چون برای نماز جمعه ندا درداده شد، به سوی ذکر خدا بشتابید، و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این برای شما بهتر است." آیه نماز جمعه، آیه نُهم سوره جمعه است که به شرکت در نماز جمعه و رهاکردن دادوستد به هنگام آن فرمان می‌دهد. به فتوای برخی از فقیهان بر پایه این آیه شرکت مسلمانان در نماز جمعه واجب و دادوستد هنگام آن حرام است. به باور علامه طباطبایی سیاق آیه نشان می‌دهد که هنگام نماز جمعه هر عملی که انسان را از آن بازدارد حرام است. برخی از فقها وجوب شرکت در نماز جمعه و حرمت دادوستد هنگام برپایی آن را مخصوص زمان حضور معصوم دانسته‌اند. شأن نزول آیه را نخستین نماز جمعه مسلمانان دانسته‌اند که به امامت اسعد بن زُراره برگزار شد. این تاکیدات نشان از شان و جایگاه بسیار بالای نماز جمعه در آموزه های دینی مسلمانان دارد به همین جهت پس از استقرارنظام مقدس جمهوری اسلامی امام راحل وظیفه برپایی نمازجمعه تهران را بر عهده ابوذر انقلاب آیت‌الله طالقانی گذاشتند و ایشان اولین نمازجمعه تهران را بعد از پیروزی انقلاب در روز جمعه، پنجم مرداد 1358 در دانشگاه تهران اقامه کردند که همچنان میزان حضور و تنوع نمازگزاران در آن نماز جمعه در ذهن ها باقی مانده است. 

چهارم مردادماه سال 1398 در کشور ما  نماز جمعه در 900 شهر کشوربرگزارشد و به نظر می رسد بعد از انقلاب تاکنون در کشوربیش از  2080نماز جمعه برگزار شده است ، برگزاری بدون وقفه نماز جمعه در کشور حتی در سخت ترین شرایط از جمله بمباران مصلی های نماز جمعه از سوی رژیم بعث عراق و بمب گذاری منافقین گواهی بر اهمیت و جایگاه بی بدیل نماز جمعه در کشور ما دارد.

نمازجمعه بنا برتاکیدات و فرمایش امام راحل نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است که باید هر چه شکوهمندتر و پر محتواتر اقامه شود. چراکه نماز جمعه یک نماز عادی نیست؛ بلکه نماز جمعه با شکوهی که دارد ، برای نهضت یک پشتوانه محکم و در پیشبرد انقلاب اسلامی یک عامل است.

بدون شک برگزاری نمازهای جمعه در کشور ما فضایل، ارزش و دستاوردهای بسیار زیادی را به همراه داشته است، اما استمرار این فضائل نیازمند بررسی دقیق و منصفانه آسیب، ضعف و کاستی هایی است که امروز نماز جمعه مبتلا به آنها شده است؛ از جمله فضایل نماز جمعه در کشور را می توان در گسترگی برگزاری نمازهای جمعه در 900 نقطه حتی در دورترین شهرهای کشور و نمایش همبستگی عمومی مسلمین در برابر دشمنان و...نام برد؛ اما ضعف و آسیب های ستاد های نماز جمعه را می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی و کنکاش قرارداد که در این وجیزه به مختصر به چند مورد اشاره می گردد.

در کشور ما مسئولیت حساس، خطیر و سنگین برگزاری نمازهای جمعه بر عهده شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نهاده شده است؛ لذا این نهاد به طور مستقیم در سطح کلان و استان ها در ارتقاء جایگاه نماز های جمعه و یا برعکس آن مسئولیت دارد.

 بنا بر آموزه های دینی ما افرادی که مسئولیت برپایی مراسمها و آئین های دینی را برعهده دارند در واقع بر لبه تیزشمشیر حرکت می کنند که در صورت کوچکترین غفلت و خدای ناکرده لغزش و خطا آنان را به قعر نابودی و آتش می افکند و در صورت انجام درست مسئولیت و وظیفه برای آنان اجر و پاداش مضاعفی نسبت به دیگر مومنان وعده داده شده است.

بنا برنقل بزرگان و همچنین آرشیو رسانه ها صفوف های نماز جمعه در گذشته بسیار فشرده و متراکم تر و دارای تنوع فکری از اقشار مختلف مردم بوده است که متاسفانه امروز صفوف نمازهای جمعه کشور بر اساس آمار نسبت به گذشته خلوت تر شده است و از آن تنوع فکری اقشار مختلف مردم که دارای سلیقه های مختلف سیاسی بودند در نمازهای جمعه خبری نیست؛ که این یکی از آسیب های نمازهای جمعه امروز است. در همین راستا رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اعلام اینکه قشر حزب الهی، خانواده شهدا، مذهبی‌ها و … در نمازجمعه حضور فعال دارند، باید نظرسنجی کنیم که آیا در نمازجمعه شهرها ، قشر خاکستری و یا افراد جدید جذب شده‌اند ؛ خواستار تنوع شرکت کنندگان در نماز های جمعه شده اند.

 کیفیت خطبه ها و برگزاری نماز های جمعه با آنچه که می بایست باشد فاصله گرفته است و کیفیت برگزاری نمازهای جمعه کشور با نمازهای جمعه اوایل انقلاب و آنچه که امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته و دارند دارای فاصله است؛ تا جایی  که رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور صراحتا بر کیفیت بخشی نمازهای جمعه با توجه به اینکه نمازهای جمعه با کیفیت مطلوب فاصله دارند تاکید دارد.

به هر روی، در صحنه نگه داشتن مردم مسلمان، به ویژه جوانان و نوجوانان و تغذیهی علمی و معنوی هر چه بهتر و بیشتر و زنده نگه داشتن راه و یاد معمار انقلاب اسلامی امام راحل (قدس سره) نگاه دقیقتری را در انجام مسئولیت میطلبد؛ لذا دغدغه هم باید در جهت تقویت نمازهای جمعه باشد که سایه افکندن دغدغه های سیاسی ،جناحی و گروهی بر نمازهای جمعه به تعبیر یکی از ائمه جمعه سابق استان نمازهای جمعه را تبدیل به نمازهای جناحی می کند.

امروز همانگونه که خود علما در بیاناتشان تاکید دارند ؛ بزرگان دینی ما بیش از آنچه که با گفتار مردم را به دین دعوت کنند با رفتار عملی خود مردم را به ارزش های دینی دعوت می کردند؛ لذا امروز مردم ما نیز از مسئولین و متولیان ستادهای نماز جمعه عمل به آنچه که بیان می کنند را دارند. اگر ائمه محترم جمعه در خطبه های نمازهای جمعه اقشار مختلف مردم را به رعایت تقوا، انصاف ، عدالت، حسن خلق، حفظ بیت المال و ... دعوت می کنند شایسته و ضرورت دارد که خود و نزدیکانشان پیشقدم و نمادهای عملی در این عرصه ها باشند؛  چگونه می شود که امام جمعه محترمی که نقش پدر معنوی جامعه حتی برای افراد سست ایمان و شاید بی ایمان را دارد؛  همگان را به پرهیز از سیاسی کاری در امور دعوت نماید و خود و جایگاه نمازهای جمعه را فراتر از جریانات سیاسی معرفی و قلمداد می کند؛  اما همواره حشر و نشرش فقط با فعالین و متنفذین یک جریان خاص سیاسی است و حضور پررنگ و محوری در گردهمایی ها ، جلسات و تصمیم گیری یک جریان شناخته شده سیاسی دارد.

رهبر انقلاب  در دیدار اخیر با ائمه جمعه ضمن تاکید بر «حمایت از جهت‌گیری‌ها و جریانهای انقلابی»   از سوی ائمه ائمه جمعه عنوان تاکید دارند که در نماز جمعه ((باید به همه‌ی طرفها روی خوش نشان دهید)) نباید در نماز های جمعه دائما  یک جریان سیاسی  و اجرایی مورد هجمه و تخریب قرار بگیرد  و جریان دیگر  سیاسی خود را  علی رغم تمام ضعف ها و کاستی مصون از هر گونه نقد و  تذکر بداند و دارای حاشیه ای امن باشد.

 مردم امروز به مدد فضای جدید رسانه ای و شناخت چهره به چهره تمام رفتار و گفتار حاکمان را رصد و زیر نظر دارند لذا اگر گفتاری حتی اگر از مقدس ترین تریبون ها مطرح گردد ولی با رفتار و عمل گوینده سخن همخوانی نداشته باشد نه تنها گفتار تاثیرگذار نیست بلکه حتی تناقض ها مردم را نسبت به بسیاری از باورها و جایگاه های مقدس بدبین می کند؛ به همین دلیل متاسفانه و دردمندانه امروز نفوذ کلام و مرجعیت بخشی از محترمین و جایگاه های مقدس در جامعه کاهش پیدا کرده است.

به راستی چرا در بیشتر نقاط کشور و حتی استان قزوین متولیان و دست اندرکاران ستادهای نماز جمعه و حتی ائمه محترم جمعه وابسته به یک جریان خاص سیاسی هستند؛ آیا این ترکیب به طور ناخواسته و اتفاقی شکل گرفته است یا اینکه اهدافی از شکل گیری چنین ترکیب های وجود دارد؛ بدون تردید به هر میزان که دایره مسئولان ستادهای نمازجمعه به یک جریان خاص محدود گردد و وابستگی مادی ستادهای نماز جمعه از مردم به دستگاه های مختلف حاکمیتی بیشتر گردد به همان میزان شاهد کاهش حضور مردم و تاثیر گذاری نمازهای جمعه در سطح عمومی جامعه خواهیم بود.

و سخن پایان اینکه بنا بر تاکید حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور "باید ببینم که نمازجمعه هرمنطقه چقدر محبوبیت دارد، اگر شهری تعداد نمازگزاران نمازجمعه آن کم شده باشد و یا تغییر پیدا نکرده باشد و اگر شهری نمازجمعه آن در گذشته ۷ هزار نفر جمعیت داشته باشد و امروزه به ۷۰۰ نفر رسیده شده باشد، این یک فاجعه بزرگ است، باید سریعاً بازنگری صورت بگیرد."

و حال این سئوال مطرح است آیا صدای این فاجعه در نمازهای جمعه استان قزوین به گوش نمی رسد؟! اگر واقع بینانه و منصفانه به تصاویر قبل و فعلی صفوف نمازهای جمعه نگاه کنیم صدای فاجعه  آهسته آهسته به گوش می رسد؛ پس باید به داد نمازهای جمعه برسیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی