باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

شورای شهر قزوین در انتخاب شهردار به دنبال کدام گزینه هستند؛

"ژنرال"  یا "سرباز"


ولی اله حسین زاده

 در کشور ما برخی از عناوین و واژگان جدا از بار معانی در حوزه تخصصی در برخی زمینه ها همانند  فرهنگ، سیاست، مدیریت و...از جمله واژگان"ژنرال" و "سرباز" مورد استفاده قرار می گیرند.

در حوزه ی مدیریت به مدیران کار بلد، باتجربه، مقتدر، با انگیزه، مستقل و .... "ژنرال"می گویند و مدیران  واداده، سست عنصر، بی انگیزه، تابع، بی اختیار و... را "سرباز" می نامند.

متاسفانه بدنه مدیریت کشور ما در سطوح مختلف همواره در انتخاب همکار و مدیران تحت امر به دنبال افراد مطیع، ضعیف، بی اختیار یعنی"سرباز "هستند تا به راحتی بتوانند خواسته های نامعقول و فراقانونی خود را به چنین مدیرانی تحمیل و امتیازات بیشتری را بستانند.

با بررسی تجربه بیش از بیست ساله عملکرد پنج دوره نهاد شورا در کشور مشخص می شود که بخش زیادی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها در انتخاب شهرداران بیشتر به دنبال شهردارانی از میان "سربازان"هستند تا "ژنرال ها".

به یاد دارم که در اولین نشست خبرنگاران استان با شهردار مستعفی قزوین یکی از همکاران خطاب به وی  بیان داشت؛  که شهروندان قزوین از اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین انتظار داشتند پس از رفتن نصرتی برای قزوین شهرداری در حد و اندازه معاون وزیر و بالاتر را انتخاب کنند که چنین نشد.

 به هرجهت اکثریت اعضای شورای شهر قزوین که در اختیار لیست امید قراردارد به هر دلیل و با هر مصلحت اندیشی، هدایت، دخالت های درست و نادرست  ودر فرایند محفلی و غیر شفاف، سکان هدایت شهرداری قزوین را به شهردار پیشین سپردند و شوربختانه پیش بینی بسیاری از دلسوزان با توجه به شناخت و واقع بینی که به امور داشتند درخصوص سرنوشتی که برای شهردار مستعفی رقم خورد؛  درست از آب درآمد .

به هر حال واقعیت این است که اعضای شورای اسلامی دوره پنجم شهر قزوین به خصوص لیست امید سرنوشت تلخی را در انتخاب اولین شهردار تجربه کردند و طلایی ترین دوران و فرصت خدمت رسانی به شهروندان  قزوین را از دست دادند و با توجه به اینکه در سالجاری نیز فصل فعالیت های عمرانی به سرعت در حال گذر است؛ می توان گفت که فرصت های باقی مانده برای شورای دوه پنجم برای جبران کاستی ها اندک و با سرعت در حال گذر است.

معهذا با توجه به اینکه انتخاب شهردار مهم ترین، اصلی ترین و حساس ترین وظیفه اعضای شورای اسلامی شهرهست ؛  شایسته است که اعضای شورای اسلامی شهر قزوین با توجه به تجربه تلخ در انتخاب اولین شهردار و فارغ از فضا و همه حواشی ایجاد شده در انتخاب سرپرست شهرداری با تشکیل جلسات فوق العاده نسبت به انتخاب شهرداری توانمند، با تجربه در حوزه مدیریت شهری، متخصص، دارای ایده، خلاق، جسور، مقتدر و در یک کلام "ژنرال" اقدام نمایند تا هر چه سریع تر شهرداری قزوین از شرایط سخت و به نوعی بحران فعلی عبور نماید.

ناگفته پیداست اعضای شورای اسلامی شهرهای کوچک در انتخاب شهردار می توانند به صلاحیت های حداقلی اکتفا کنند؛ اما بدون تردید انتخاب شهردار قزوین با پیشینه غنی فرهنگی، مذهبی، تاریخی و اجتماعی مستلزم انتخاب شهرداری با حداکثر صلاحیت های عمومی و شخصی است؛ چرا که انتخاب شهردار جدید قزوین با حداقل صلاحیت ها سم مهلک و به نوعی خودکشی سیاسی و مدیریتی برای لیست امید خواهد بود؛  لذا باید شهردار جدید قزوین در طراز پیشینه و تاریخ پر افتخار شهر و با در نظر گرفتن حداکثر صلاحیت ها، توانمندی، تخصص، تجربه، کارآمدی و به نوعی یک "ژنرال" تمام عیار باشد. البته همگان واقف هستند که در صفحه شطرنج اگرحتی  یک "سرباز" خوب تا انتها حرکت کند وزیر می شود؛  ولی واقییت ای ن هست که لیست اصلاح طلبان در شورای شهر قزوین دیگر فرصت و زمانی برای آزمون و خطا، حداقل در این دوره برای تبدیل "سربازان " خود به "وزیر" ندارند.

یقینا در شرایط فعلی در مجموعه شهرداری قزوین انتخاب شهردار برای تجربه اندوزی و پر کردن روزمه ی کاری  به هیچ عنوان قابل قبول نیست بلکه باید فردی سکان هدایت شهرداری را بر عهده بگیرد که نام و کارنامه وی هم وزن و در حد و اندازه جایگاه شهر قزوین باشد نه اینکه فردی در جایگاه شهردار قزوین قرار بگیرد که با استفاده از نام و جایگاه شهرداری قزوین برای خود به دنبال ارتقاء شخصیت و کسب منافع باشد و یا لباس شهرداری قزوین برای او چنان گشاد باشد که فرد را در حوزه های شخصیتی دچار مشکل،  خودبزرگ بینی و در نهایت به سقوط بکشاند. 

بدون تردید شهرداری قزوین بخصوص پس از انتخاب سرپرست جدید دچار بحران و به نوعی حاشیه و سردرگمی شده است؛ لذا انتخاب شهردار ضعیف و به نوعی تحمیل شده و" سرباز" شرایط را برای اداره شهر بخصوص در بدنه شهرداری که شهردار مستعفی در زمینه رفاهی نگاه ویژه ای به کارکنان داشته است سخت و پرچالش می کند ولیکن انتخاب شهردار توانمند، متخصص، با تجربه، کارآمد، دارای کارنامه موفق، برنامه محور، خلاق، مقتدرو در یک کلام "ژنرال" از جمله دکتر پروین نیا در صورت برخوداری از شرایط قانونی با توجه به  شناخت خوبی که از شهرقزوین  دارد می تواند فضای پر تنش شهرداری قزوین را با سرعت از بحران و شرایط فعلی برهاند. البته یادآوری این نکته ضروری است که بخشی از مشکلات امروز شهرداری قزوین نتیجه ضعف نظارت اعضای شورا و انحراف از اهداف تعریف شده برای شکل گیری  شورا و ورود افراد غیر مرتبط در حوزه مدیریت شهری در ادوار مختلف است که بخشی از آنها امروز در معرض دید همگان قرار گرفته است .

شهرداری قزوین در مرکز و مناطق دارای نیروهای با تجربه و متخصص زیادی است که هر کدام از این نیروها سودا و نیم نگاهی به در اختیار گرفتن سکان بلدیه شهر را دارند؛ لذا انتخاب شهردار ضعیف و خارج از حوزه مدیریت شهری در خوشبینانه ترین حالت مقاومت مدیران مناطق و شکل گیری مدیریت جزیره ای و خودمختاری را در شهرداری قزوین به همراه خواهد داشت اما انتخاب شهردار قوی و به نوعی "ژنرال" می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن بدنه شهرداری قزوین در مرکز و مناطق را با شهردار جدید همراه سازد؛ چرا که مدیران و بدنه شهرداری کار کردن و همراه شدن با یک شهردار قوی و در طراز ملی و "ژنرال" را برای خود ارزش و به نوعی تجربه اندوزی می دانند.

انتخاب شهردار توانمند، جسور ،ریسک پذیر، مقتدر هیچ منافاتی با اعمال نقش سیاست گذاری و نظارت اعضای شورا نخواهد داشت بلکه انتخاب شهردار توانمند زمینه وانگیزه همکاری و تعامل دولتمردان در سطح ملی و مدیریت ارشد استان و سایر دستگاه های خدمات رسان و حتی حاکمیتی با شهرداری قزوین را بیشتر خواهد کرد و برافزایش اقتدار  اعضای شورای اسلامی شهر در سطح ملی و استان تاثیرگذار خواهد بود.

هرچند انتخاب شهردارضعیف، بی اختیار و "سرباز" می تواند در کوتاه مدت برای برخی از اعضای شورا امتیازات و منافع  کوتاه مدت به همراه داشته باشد؛ ولیکن  انتخاب شهردار ضعیف از سوی لیست امید با شعار شایسته سالاری اصلاح طلبان منافات خواهد داشت؛  البته بی انصافی است که مقاومت، صدا و نهیب های دلسوزانه تعدادی از اعضای شورای شهر قزوین را در خصوص در نظر گرفتن منافع شهر و شهروندان را در همین دوره نادیده بگیریم. هرچند که صدای حق خواهی این اعضا در هیاهوهای روزمره کمتر مورد توجه قرار گرفت.

امروز تجربه انتخاب شهرداران حتی در استان قزوین نشان میدهد  که مدیران ضعیف، ناکارآمد، فرصت طلب و قدرت طلب در فرایند انتخاب خود به عنوان شهردار تن به هر ذلت جهت در اختیار گرفتن پست شهرداری می دهند و پس از قرار گرفتن در پست شهرداری نیز از خود اختیار هیچ گونه تصمیم گیری ندارند و تابع محض و بی چون چرای اعضای شورا ی شهرو برخی واسطه و دلالان سیاسی می شوند؛ اما مدیران توانمند، متخصص، با تجربه حتی در فرایند انتخاب شهردار نیز با حفظ شان مدیریتی خود زیر بار خواست های نامعقول نمی روند.

و سخن پایان اینکه یادآوری این نکته برای لیست امید در شورای اسلامی شهر قزوین خالی از لطف نیست که در شرایطی این عزیزان در سال 96 سکان مدیریت شهری شهر قزوین را برعهده گرفتند که مدیریت شهرداری قزوین به مدت 14 سال در اختیار و استیلای اصول گرایان قرارداشت و شهروندان قزوینی با هزاران امید درجهت ایجاد تحول و شتاب گرفتن توسعه شهر قزوین و تغییر رویکرد مدیریت شهری به لیست امید اعتماد کردند؛ بنابراین عملکرد لیست امید در شورای شهر قزوین  بر میزان مشارکت آنان در انتخابات  آینده بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

به نظر می رسد که ادامه تشتت اعضای شورای اسلامی شهر قزوین در لیست امید و عملکرد ضعیف، راه را برای بازگشت کم هزینه و سهل اصول گرایان به بلدیه قزوین؛ علی رغم تمام کاستی، ضعف و نقد های اساسی که در دوره مدیریت خود در شهرداری قزوین بخصوص در ایجاد کارها و سازه های  پرهزینه اما  کم تاثیر و غیر کارشناسی داشتند؛ هموارتر خواهد کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۱۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی