باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

به بهانه روز خبرنگارو بی مهری مدیران به خبرنگاران شهرستان ها :    

 ((من را به این جان سختی باور نبود))

از بیشتر خبرنگاران ایران سوال کنید که چگونه به حرفه ی  خبرنگاری علاقه مند شدند بخش زیادی از خبرنگاران پس ازانقلاب پاسخ می دهند که علاقه مندی آنان به حوزه خبرنگاری از زمان تهیه روزنامه دیواری در مدارس شروع شده است. آری علاقه بنده  هم به روزنامه نگاری از تهیه روزنامه دیواری مدارسه شروع شد و پس از آن بود که به عنوان مسئول کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر سگزآباد  اولین نشریه روستا ی کشور را با نام ((آوای تات))  منتشرکردم.

پس ازاتمام مسئولیت در شورای شهر به طور رسمی و تمام وقت وارد عرصه خبرنگاری و همکاری با رسانه ها و نشریات مختلف استان شدم  و اینک 15  سال است که در جمع خانواده پرتلاش  خبرنگاران استان قزوین فراز و نشیب، نامهربانی و ناملایمت زیادی و بعضا قدرشناسی  ، مهربانی و همراهی را تجربه و پشت سرگذاشته ام اما همچنان در این عرصه فعالیت دارم.

اساتید و پیشکسوتان  در عرصه خبرنگاری برای حضور موفق خبرنگاران و رسانه ها در عرصه جامعه  ویژگی و  موئلفه های را تعریف کرده اند  که عمل به بدان ها رمز موفقیت خبرنگار و رسانه است.

شغل خبرنگاری برای کسانی که با عشق و علاقه پای در این عرصه نهاده اند  زندگی کردن با لحظات شیرین،  وصف ناپذیر  و لذت بخش است حتی اگر در این عرصه ناملایمات و بی مهری های فراونی را از دون پایگان و بلند پایگان تجربه نمایند. خبرنگاران، هواداران دانایی و روشنگری‌اند؛ کسانی که خداوند به قلم ایشان سوگند خورده است؛ خداوندی که جز به پدیده‌های با عظمت سوگند نمی‌خورد. خبرنگاران کسانی هستند که حقیقت را بازتاب می‌دهند و بذر خوبی‌ها را می‌پراکنند و از این حیث، رسالتی پیامبر گونه دارند؛‌ کسانی که در روزگاری نه چندان دور، بیرق بیداری و آگاهی بر دوش افکندند و در نگارش خبر از خون خویش همچون ((محمود صارمی)) و دهها شهید خبرنگار دیگر ،  مایه گذاشتند.

خبرنگاری، حرفه و شغل نیست؛ فراتر از آن نوعی «رسالت» و گونه‌ای هدایت و مدیریت خواست‌ها و نیازهای جامعه است. برترین بندگان خدا، پیام‌آوران او بوده‌اند. کسانی که از پس سالها تزکیه و تقوا و مرارت و مجاهدت به افتخار خبررسانی نایل آمدند و کسوت نبوت در پوشیدند. خبرنگا، بیرق چنین رسالتی را بر دوش دارد؛ و وای بر من و ما اگر این رسالت عظیم را فراموش و یا آن را به بهای اندکی به پای قدرتمندان بفرشیم.

رفعت جایگاه خبرنگار از منظر فرهنگ اسلامی آنگاه به راستی تحقق می‌یابد که به اخلاق و منش پیام‌آوری آراسته باشد. در این صورت است که بالاترین شأن و جایگاه از آن خبرنگار خواهد بود.

 

 

معهذا اولین موئلفه در تمام شغل ها از جمله خبرنگاری علاقه و عاشق بودن است ، داشتن مهارت و معلومات ، ایثار ، امانت داری ، جسارت ، رک گویی ، پر هیز از تملق و چاپلوسی ، صداقت ، پشتکار ، نهراسیدن از صاحبان قدرت ، اخلاق گرایی  و ... از جمله ویژگی های خبرنگاری است که حلقه واسط بین جامعه و مسئولان است و رسالت  بیان حقایق و تابیدن نور بر تاریکی ها را بر عهده دارد؛  می باشد.

تلاش کرده ام که با تمامی سختی ها و مشکلات بخشی از مسئولیت و رسالت خطیری که بر عهده گرفته ام انجام دهم هر چند که وجود بخشی از مشکلات  و کجی ها به دلیل کم کاری و دور شدن من و ما از رسالت اصلی خبرنگاری بوده است لذا هر از گاهی وجدانم  نهیب می زند که سهم و نقش من در این مشکلات چه میزان بوده است و آیا برای جبران کاستی و غفلت ها دوباره قلمم به حرکت درآمده است ؟

همواره در نشست های مختلف تاکید کرده ام که شغل خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و زیان آور و پر استرس است که جدا از نام پر طمطراقش دارای کوهی از مشکلات ومملو از نامهربانی است و این سختی ها و نامهربانی برای  خبرنگاران شهرستان ها چند برابر است بخصوص اگر خبرنگارشهرستان بوئین زهرا باشید؛  در شهرستانی که مدیریت اصلی و بخش زیادی از مدیران آن از ایجاد ارتباط با اهالی رسانه بی بهره و عاجز هستند و روابط عمومی در ادارات آن واژه مبهم و غریبی است ، سخت تر هست.

در جامعه و محیطی که آستانه تحمل مدیران  و حاکمانش در پائین ترین سطح ممکن قراردارد و میل مدیرانش بیش از نقد پذیری مجیزه گویی را می پسندد و بر خلاف ((دورنمایی خوبی))  که ازخود بروز می دهند سخن گفتن  ازانجام  رسالت خبرنگاری شبیه یک شوخی و طنز است.

خبرنگاران شهرستان ها خبرنگاران جان سختی هستند که به رغم تمام بی مهری ، ناملایمات ، بی توجهی و...   همچنان در این عرصه فعالیت دارند ؛  پس درود بر تمام خبرنگاران واقعی استان بخصوص خبرنگاران شهرستان ها که خستگی را خسته کردند و تبدیل روز به شب را به عینه می‌بینند و بی‌تفاوت از کنار آن نمی‌گذرند. و برای بیان و نشر واقعیت و  آگاهی بخشیدن به جامعه تلاش مضاعفی دارند.

 اگر امروز از مسئولیت رسانه‌ای سخن می‌گوییم، جلوه‌گاه آن قلم خبرنگاران و تعهد خبری آنهاست و اگر به تهذیب رسانه‌ای و گسترش چتر فرهنگ بر صفحات مطبوعات و خبرگزاری‌ها امید می‌بندیم، عنصر اصلی و بنیادین آن، قلم خبرنگاران است.قلم خبرنگار، وجدان بیدار جامعه‌ است بنا براین با لطف خداوند قلم خبرنگاران در شهرستان ها بخصوص در  شهرستان بوئین زهرا همچنان مانا خواهد آمد و این مهمانان ناخوانده که  چند روزی بر مسند مدیریت ها تکیه زده اند به زودی ترک مسئولیت خواهند کرد و چون دیگر مدیران خواهند رفت و از آنان جز خاطرات تلخ برای عموم و خاطرات شیرین برای مجیزه گویان و فرصت طلبان در اذهان باقی نخواهد ماند.    

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی