باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
انباشت پسماندها و زنگ خطر محیط زیستی برای قزوین

 رشد فزاینده شهرنشینی در سال‌های اخیر با افزایش تولیدپسماندها همراه بوده و در پی این اتفاق و همچنین رو به پایان بودن ظرفیت مرکز دفع پسماند محمدآباد به دلیل انباشت زباله های استان در این مکان، یک زنگ خطر جدی زیست محیطی را برای قزوین به صدا درآورده است.

 مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا در شهرها در دهه های اخیر به یکی از دغدغه های اصلی مسئولان به ویژه مدیران مدیریت شهری تبدیل شده است در همین راستا در اواخر دهه ۸۰ با توجه به افزایش حجم تولید و انباشت زباله‌های شهری درقزوین سایت ساماندهی، پردازش و دفع زباله محمد آباد از سوی شهرداری قزوین راه اندازی شد.

به گفته مسئولان، سایت ساماندهی، پردازش پسماند و دفع زباله محمدآباد قرار بود تا ۲۰ سال با ورود روزانه ۲۵۰ تن زباله به فعالیت بپردازد، اما در ۲ سال گذشته پسماند ۱۹۰ روستا و ۲۲ شهر استان قزوین که بطور میانگین ۸۰۰ تا ۸۵۰ تن در روز برای ساماندهی و بازیافت به این سایت منتقل می شود که این موضوع ظرفیت سایت محمدآباد را در معرض اتمام قرار داده است.

در کنار این موضوع، یکی از معضلات موجود در شهر و استان قزوین  ساماندهی پسماند های صنعتی است که با تخصیص ۱۰ هکتار از اراضی همجوار مجتمع محمد آباد و واگذاری آن به یک شرکت خصوصی تمامی پسماندهای صنعتی  استان  از ۹۳ در این مکان و توسط شرکت مذکور پذیرش و ساماندهی می شود اما دفع غیراصولی این پسماندها نیز به دغدغه ای برای دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

ظرفیت سایت پسماند محمد آباد رو به اتمام

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت حسن اجرای قانون مدیریت پسماندها را عهده دار است و به عنوان یک سازمان نظارتی عملکرد کلیه واحدهای درمانی و پسماندهای شهری و صنعتی  را بررسی و پیگیری می کند.

حسن عباس نژاد با اشاره قزوین یکی از استانهای مهم صنعتی و کشاورزی کشور محسوب می شود به همین دلیل در سطح استان پسماندهای کشاورزی، صنعتی قابل توجهی در کنار پسماندهای خانگی و عادی تولید می شود، افزود: یکی از مشکلات بسیار جدی  محیط زیست بحث مدیریت بر پسماندهاست  چرا که مدیریت نادرست پسماندها خطرات زیادی را برای سلامتی انسان به همراه دارد.

وی اظهار داشت: با روند شهرنشینی و افزایش جمعیت در دهه های اخیر ساماندهی پسماندها به ویژه  عفونی و صنعتی به یکی از چالش های استان قزوین تبدیل شده است که رفع آن نیاز به راهکارهای علمی و عملی دارد و اگرچه تاکنون گام های موثری در راستای ساماندهی پسماندهای استان برداشته شده ولی این ها  نیستند.

عباس نژاد تاکید کرد: امروزه  زباله های بیمارستانی، عفونی و شیمیایی برای سلامت جامعه یک تهدید جدی محسوب می شوند و باید ایمن سازی و تحت شرایط خاص دفع شوند.

وی ادامه داد: باید فرایند دفع پسماند مورد توجه قرار گیرد وبدانیم باید دفن پسماند داشته باشیم نه دفع آن و کیفیت پسماند و بازیابی آن مهم است اما به نظر می رسد در فرآیند دفن هم مشکل داریم.

این مسئول با اشاره به جایگاه پردازش و دفن زباله سایت محمد آباد قزوین افزود: این سایت برای  جمع آوری ۲۰ ساله پسماند قزوین در نظر گرفته شده بود اما به دلیل روند ورود روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله  و نبود فرآیند دفع پسماند (کمپوست و بازیافت) این جایگاه با چالش مواجه شده و ظرفیت آن رو به اتمام است.

عباس نژاد افزود: هم اکنون  ۵۵ درصد پسماندهای استان تر است و حدود ۵ درصد نیز بازیافتی و  ۳۵ تا ۴۰ درصد باقیمانده هم باید دفن شود اما متاسفانه در فرایند دفن پسماند در استان خلاء و مشکل داریم.

وی تصریح کرد: یکی از این مشکلات مربوط به دپو زباله‌های خانگی بیش از ظرفیت پذیرش این سایت است چراکه در ابتدای کار بنا بود روزانه ۲۵۰ تن پسماند خانگی به این سایت منتقل شود اما امروز این رقم سه برابر ظرفیت شده است.

مدیر کل محیط زیست  قزوین در خصوص ورود پسماندهای صنعتی استان های همجوار به قزوین،خاطر نشان کرد: به‌ هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم استان قزوین محل دفن پسماند استان‌های دیگر باشد و از ابتدای سالجاری ورود پسماندهای صنعتی استان های همجوار ممنوع شده است.

عباس نژاد  با بیان اینکه در خصوص پسماندهای عادی  به دنبال رعایت ملاحظات زیست محیطی هستیم، اضافه کرد: سایت محمدآباد در گذشته فقط برای پسماند شهری شهر قزوین پیش بینی شده بود  اما طی ۲ سال گذشته تصمیم بر این شد که پسماندهای شهرهای دیگر استان به سایت محمدآباد وارد شده و این مجموع به صورت یکپارچه مدیریت شود.

وی افزود: در خصوص پسماندهای صنعتی هم بر اساس تصمیماتی که در کارگروه مدیریت پسماند استان گرفته شده، پسماندهای جامد داخل استان در این سایت دریافت می شود و پسماندهای مایع اجازه دریافت نداریم به همین دلیل دریافت پسماندهای مایع چه از داخل استان یا سایر استان ها در سایت پسماند قزوین ممنوع شده است.

عباس نژاد یاد آور شد: واحدهایی که می خواهند پسماند خود را به سایت محمدآباد هدایت کنند باید پس از هماهنگی با محیط زیست استان اقدام به این کار کنند و در صورتی که پسماندهای آنها قابلیت لندفیل داشته باشند اجازه ورود پسماند را خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه پسماند ها به دنبال امحا هستیم نه دفع، افزود: در لندفیلی که طراحی شده از نظر بستر سازی و ایزولاسیون مدتا باید کار امحا انجام شود.

ورود بیش از اندازه پسماند صنعتی به سایت محمدآباد

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در زمان تاسیس سایت محمدآباد قرار براین بود روزانه ۲۵۰تن زباله به سایت وارد شود، ولی این میزان به ۸۰۰ تن افزایش یافته که این روند مشکل ساز شده است.

 زهرا یوسفی  با اشاره به روند ساخت سایت محمدآباد اظهار داشت: عملیات اجرایی این سایت در سال ۸۳ آغاز شد و تا سال ۸۹ ادامه یافت.

وی افزود: در ادامه شرکت نصر محمدآباد با مسئولیت استانداری تاسیس و مسولیت سایت را برعهده گرفت و بنا شد، سالانه ۸۰ میلیون تومان بابت اجاره بهای آن پرداخت کند.

یوسفی تصریح کرد:  پس از واگذاری سایت به استانداری مقرر شد این سایت تا شعاع ۳۰ کیلومتری را پوشش دهد در صورتی که از ابتدا قرار بود این سایت پسماند و زباله های شهری قزوین را پوشش دهد.

رییس کمیسیون خدمات شهری پارلمان قزوین اضافه کرد: شهرداری قزوین در شرایطی که ۱۴ میلیارد تومان برای راه‌اندازی این سایت هزینه کرده است با تصویب استانداری موظف شد سهام آن را در اختیار تمامی شهرداری قرار دهد که درپی آن شاهد هستیم شهرداری‌هایی که برای ساخت سایت هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند، سهامدار مجموعه شده اند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در زمان تاسیس سایت محمدآباد افق بهره وری از آن ۲۰ ساله تعریف شد ولی پس از گذشت پنج سال شاهد هستیم که ظرفیت آن درحال اتمام است.

وی با بیان این که در سال های قبل با مصوبه استانداری و محیط زیست ۱۰ هکتار آن به دفن زباله های صنعتی اختصاص یافت، افزود: بر اساس مصوبه های موجود سالیانه باید ۲ هزار و ۵۰۰ تن پسماند صنعتی به سایت محمدآباد وارد شود؛ در صورتی که تاپایان سال ۹۶ حدود ۳۳ هزار تن زباله صنعتی در این سایت دفن شده است و عملا شاهد ورود بیش از اندازه این نوع پسماند و زباله در این مجموع بوده ایم که خطری برای محیط زیست است.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: درسال ۹۷ بیش از پنج هزار تن زباله و در سال ۹۸ نیز ۳ هزار تن زباله دیگر به این سایت اضافه شده است و همچنین هشدار تخلیه زباله های شیمیایی و خطرناک عسلویه و استان‌های دیگر که در این سایت دفن شد نیز واکنش‌هایی را به همراه داشت.

یوسفی خاطرنشان کرد: شهرداری اگر بخواهد سایت پسماند دیگری در استان راه اندازی کند، باید  ۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه کند و عملیات اجرایی آن نیز سه سال به طول می‌انجامد.

وی افزود: بیشترین آسیبی که بابت سایت محمدآباد به مجموعه مدیریت شهری قزوین وارد شد به دلیل تصمیم گیری غلطی بود که با دیدگاه استانداری و آن هم برای تاسیس شرکت روی داد؛ چرا که این کار موجب شد کار تخصصی شهرداری قزوین به افراد غیر کارشناس سپرده شود.

مشکلات دفن زباله در سایت محمد آباد باید رفع شود

رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین گفت: امروز سایت محمد آباد در وضعیت خوبی بسر نمی برد و از نظر زیست محیطی با مشکلات زیادی مواجه است.

سیده منیره قوامی افزود:  از ابتدای تاسیس سایت محمدآباد ۱۴ میلیارد تومان برای آن هزینه شد تا منبعی برای کسب درآمد پایدار برای شهرداری قزوین باشد اما این مجموعه اکنون تنها هزینه بر بوده است.

وی اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته از سوی کمیسیون محیط ‌زیست و خدمات شهری در مورد سایت محمدآباد به مسئولین مربوطه هشدار داده شده بود و پیش‌بینی می شد که وضعیت طی ۲ سال آینده در سایت محمدآباد بحرانی ‌شود و گفته شد شهرداری باید سایت را تحویل بگیرد؛ ولی هیچ مسئولی به این تذکرات و هشدارها توجهی نکرد.

قوامی افزود: سازمان حفاظت محیط ‌زیست امروز استانداری را در این زمینه مسئول نمی‌داند؛ بلکه معتقد است شهرداری باید پاسخگو باشد چراکه طبق قانون جمع آوری پسماندهای شهری از درب منازل و طی نمودن پروسه پردازش و دفن بهداشتی از وظایف ذاتی شهرداری است.

قوامی  با بیان اینکه مسئولان استانداری در گذشته مسئولیت سایت محمدآباد را بر عهده گرفتند و مدیریت آن را به پیمانکار سپردند که هیچ یک از این اقدامات قانونی نبود، تاکید کرد: طبق قانون وظیفه شهرداری است که مسئولیت سایت محمدآباد را بر عهده گیرد و زباله‌ها را پردازش کند و این موضوع را بارها در کمیسیون شورا و کارگروه محیط زیست استان تذکر دادم اما بررسی نشد.

وی اضافه کرد: اکنون که سایت محمدآباد با بحران مواجه شده است، مسئولان مجموعه مدیریت شهری استانداری را مقصر می‌دانند؛ در حالی که می‌توانستند از بروز بحران در ۲ سال گذشته جلوگیری کنند.

رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر قزوین تاکید کرد: اکنون باید مسئولیت سایت محمدآباد از استانداری به شهرداری بازگردد و  استفاده از راهکارهای کارشناسی راه رهایی از این چالش است.

سایت پسماند صنعتی هیچ ارتباطی به سایت  پسماند خانگی محمد آباد ندارد

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین گفت: روزانه ۸۵۰ تن زباله وارد سایت محمد آباد می‌شود که  ۶۰۰ تن آن مازاد بر ظرفیت است و ادامه این روند موجب نارضایتی ساکنان منطقه خواهد شد.

مهدی امینی افزود: لایحه تاسیس شرکت نصر محمدآباد متولی سایت پسماند محمد آباد در سال ۹۰ ارایه شد و در نهایت این شرکت در سال ۹۲ به بهره برداری رسید و تمامی مسئولیت‌های حقوقی سایت محمدآباد بر عهده این شرکت قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در سال ۹۳ تا ۹۸ این سایت حدود ۲۰ هکتار فضا را اشغال کرده و قرار بود ۵۰ هزار تن کمپوست از پسماندهای آنجا تهیه شود، ولی در ادامه مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد و مانع این کار شد.

امینی ادامه داد: روزانه باید ۵۰۰ تن از پسماندها به بخش پردازش منتقل می‌شد ولی چون کمپوست تولید نمی‌شود به طور مستقیم دفن می‌شوند.

این مسئول یادآور شد: سال ۹۴ در کارگروه پسماند استان مصوب شد شهرداری‌ها به ازای تحویل هر کیلو گرم مواد مبلغی را پرداخت کنند که این مصوبه شامل شهرداری قزوین شد.

امینی با بیان اینکه  سایت های پسماند صنعتی هیچ ارتباطی به سایت زباله خانگی محمدآباد ندارند، تاکید کرد: پسماندی که توسط ما پذیرش می شود، صرفا خانگی بوده و مربوط به شهرهای داخل استان است و  شرکتی که به پذیرش پسماند صنعتی در سایت محمدآباد اقدام می کند در کنار واحد ما و دارای ۱۰ هکتار مساحت است و به شکل مستقل فعالیت می کند.

میرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه زباله‌های بیمارستانی در زمره خطرناک‌ترین انواع زباله‌ها هستند،گفت: روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله از شهر جمع‌آوری می‌شود که چهار و نیم تن از آن را زباله‌های بی خطرسازی شده بیمارستانها و مراکز درمانی تشکیل می‌دهد.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ مرکز جمع آوری زباله های عفونی در قزوین فعال است، افزود: مراکز جمع آوری چنین زباله هایی موظف به جداسازی این نوع زباله ها در مبدا و استفاده از سطل ها و کیسه هایی با رنگ مشخص هستند.

این مسئول تاکید کرد: تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ملزم به تفکیک زباله‌های عادی از عفونی هستند و در این راستا با پیگیری‌های صورت گرفته تمامی بیمارستان‌های قزوین به دستگاه اوتوکلاو مجهز شده اند.

وی ادامه داد: از سال ۸۴ بحث جمع آوری زباله به صورت متمرکز در شهرداری قزوین مطرح و برای ساماندهی آن نیز در سال ۸۸ با همکاری استانداری، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای ماده ۷ قانون مدیریت پسماند اقدامات لازم به عمل آمد.

امینی تصریح کرد: در حوزه پسماندهای بیمارستانی نیز تمام بیمارستان های استان تا پایان سال ۹۱ مجهز به دستگاه های رتوکلاو(بی خطر سازی زباله های عفونی) شده و هم اکنون نیز ۳۹ مرکز درمانی مجهز به این دستگاه روزانه چها و نیم تن زباله خود را بی خطرسازی کرده و تبدیل به زباله های عادی می کنند.

وی اضافه کرد: نحوه انتقال زباله‌های عفونی توسط مراکز درمانی در شهر مشکلات زیادی دارد و بدون شک سازمان نظام پزشکی متولی اصلی این موضوع به شمار می‌آید و در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی نظارت و کنترل لازم را در نحوه امحاء زباله‌های مراکز درمانی دارد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین یادآور شد: براساس آیین نامه های موجود نیز حمل این نوع مواد از مراکز بهداشتی و درمانی به سایت محمدآباد جهت دفن با خودروهای مخصوص انجام می شود و دستگاه های بی خطرساز مراکز درمانی نیز هر ۶ ماه توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مورد آزمایش قرار گرفته و تاییدیه آن نیز به مدیریت پسماند شهرداری قزوین ارسال می شود.

واقعیت های پنهان زباله در محیط زیست

حیدر بارانی فعال محیط زیست نیز در این خصوص گفت:  پسماندهای صنعتی بخصوص بخش ویژه آن که دارای خصوصیات سمیت، بیماری زایی، قابلیت اشتغال و خورندگی هستند چنانچه بدون کنترل و مدیریت صحیح دفع شوند، موجب آلودگی آب، هوا، خاک و به خطر افتادن بهداشت و سلامت افراد جامعه می شوند.

وی افزود: وجود فلزات سنگین از جمله جیوه، سرب، کادیم و آرسنیک در پسماندهای صنعتی باعث مسمومیت های زیاد و بیماری های گوناگون در انسان می شود و پسماندهای صنعتی علاوه بر ایجاد آلودگی عامل انتشار آلودگی های جدید و ناشناخته مانند مواد سرطان زا و سمی در محیط می شوند. به طوری که ۶۰ تا ۹۰ درصد سرطانها عامل زیست محیطی دارند.

بارانی ادامه داد: پسماندهای صنعتی از راههای مختلف مانند نشت وپخش مواد خطرناک جامد ومایع  وگاز در محیط و بدلیل ماندگاری بالای فلزات سنگین در خاک و نفوذ آن به آب های سطحی و زیر زمینی موجب آلودگی محیط زیست شده و و از راه های مختلف بر  سلامت و بهداشت انسان و سایر موجودات و حتی نسل های آینده به صورت مستقیم اثر می گذارد.

وی تصریح کرد: پسماندهای عفونی  که حاصل فعالیت های بیمارستان و، درمانگاه  و ... است در صورت عدم مدیریت صحیح و بی خطر سازی موجب انتشار آلودگی وانواع بیماری های واگیردار می شوند و باید یادآور شد بر اساس آمار جهانی ۱۰ تا ۵۲ درصد زباله های بیمارستانی عفونی بوده و حتی در صورت بازیافت نیز ممکن است باعث انتقال بیماری های واگیر دار شوند.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: بر اثر برخورد سهوی با زباله های عفونی میلیون ها نفر در جهان به بیماری های هپاتیت  B , c  و بیماری  HIV  مبتلا شده اند، بنابراین نظارت بر مدیریت و بی خطر سازی و دفن بهداشتی زباله های عفونی از سوی وزارت بهداشت و درمان و سازمان محیط زیست لازم و ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال که، شیرابه های پسماندهای صنعتی و عفونی چه آسیبی به سفره های زیر زمینی وارد می کنند وچه تاثیری در سلامت جامعه دارند؟ نیز گفت یکی از پیامد های نامطلوب دفع غیر اصولی پسماندهای صنعتی تولید ونشت شیرابه و آلودگی در منابع خاک و آبهای سطحی و زیر زمینی  است و ترکیبات شیمیایی و فلزات سنگین موجود در شیرابه  پسماندهای صنعتی بشدت خطرناک و مسمومیت زا  بوده و از طریق آلودگی  آب و خاک به چرخه زندگی گیاهان و جانوران وارد و موجب مسمومیت و به خطر افتادن سلامت جامعه می شود.

بارانی افزود: بنابراین لازم است ضمن جلوگیری از تخلیه و رها سازی پسماندهای صنعتی در محیط برفرآیند دفن بهداشتی و سیستم جمع آوری شیرابه و تصفیه آن در سایت پسماندهای صنعتی ازسوی سازمان محیط زیست نظارت مستمر صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: در خصوص مقدار دقیق پسماندهای ورودی از سایر استان ها آمار رسمی تاکنون ارایه نشده است، اما مسوولان محیط زیست استان تایید می کنند که درگذشته پسماندهای صنعتی وعفونی از سایر نقاط به استان منتقل می شده و از سال ۹۷ ورود این نوع پسماندها  ممنوع شده است.

این فعال محیط زیستی تاکید کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در ماده ۷  قانون مدیریت پسماند مصوبه ۱۳۸۳/۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی ایران مسولیت و مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی ویژه و بی خطر سازی آنرا بر عهده تولید کننده پسماند قرار داده، از این رو راهکار انتقال این گونه پسماندها از سایر استان ها به قزوین مغایر قوانین و غیر اصولی بوده و در صورت لزوم باید طبق آیین نامه حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک و تحت شرایط ویژه وکنترل و نظارت های دقیق جهت  جلوگیری از احتمال انتشار آلودگی  در حین حمل و جابجایی پسماندهای صنعتی این کار صورت پذیرد.

 بارانی با بیان اینکه براساس قانون اولویت اول در مدیریت پسماندهای صنعتی بی خطرسازی در محل تولید بوده و در مرحله دوم مکان دفع پسماندهای صنعتی باید در نزدیکی محل تولید طراحی و احداث شود،افزود: انتقال پسماندهای صنعتی از استان های جنوبی به شهر قزوین به هیچ وجه توجیه زیست محیطی و اقتصادی نداشته و مسوولانی که در این خصوص  مجوز داده اند باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: از طرفی مجوز احداث و بهره برداری سایت دفع پسماندهای صنعتی در محمد آباد صرفا جهت پذیرش پسماندهای صنعتی استان بوده و دارای ظرفیت محدود می باشد، پذیرش و دفن پسماندهای سایر استان ها باعث کوتاه تر شدن عمر سایت و همچنین  موجب انتقال و انتشار آلودگی های زیست محیطی  در دشت قزوین می شود.

انتقال پسماندهای صنعتی به سایت محمدآباد بیش از ظرفیت این مجموعه بوده است

بارانی اضافه کرد:بنا بر گزارش مسئولین  در سال ۹۳ جهت دفع اصولی و بهداشتی پسماندهای صنعتی استان ۱۰ هکتار زمین در محدوده سایت ۱۱۰ هکتاری دفن زباله های شهری در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده و از سوی سازمان صمت مجوز پذیرش و دفع سالانه دو هزار و ۵۰۰  تن  پسماند صنعتی صنایع استان قزوین  با تایید سازمان محیط زیست و کار گروه مدیریت پسماند صادر شده است، بنا بر آخرین آمار رسمی در طی چهار سال گذشته از زمان بهره برداری  این سایت حدود ۴۰ هزار تن تاکنون پسماند صنعتی به این مکان منتقل شده است که بیش از ظرفیت سالیانه بوده است.

وی همچنین با بیان ایکه رعایت  دقیق قوانین محیط زیستی توسط متولیان صنعت ومعدن و صاحبان صنایع و تولید کنندگان و سازمان های نظارتی باید مورد توجه قرار گیرد،اظهار داشت: اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید می کند " فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران  ملازمه پیدا کند ممنوع است" بر این اساس اولویت اول در کنترل آلودگی های صنعتی عدم صدور مجوز تاسیس و احداث برای صنایعی است که پسماندهای خطرناک  تولید می کنند و در صورت لزوم سیاستهای کمینه سازی و جداسازی و تفکیک پسماندها در محل تولید باید اجرایی شود.

بارانی افزود: امروزه فعالیت بسیاری از صنایع آلوده کننده در کشور های توسعه یافته جهت حفظ سلامت و بهداشت جامعه ممنوع شده ومتاسفانه اینگونه صنایع را به کشورهای در حال توسعه و جهان سوم منتقل می کنند و از این رو لازم است سیاست های توسعه صنعت در کشور ما هم به سمت تولید پاک و با کمترین آلاینده باشد.

وی افزود: آنچه که نگرانی ها را تشدید می کند واقع شدن مکان دفع  پسماند صنعتی در جوار سایت دفن زباله های شهری است و بدلیل اینکه ضوابط و ملاحظات ارزیابی زیست محیطی  مکان یابی دفن زباله های خانگی  با پسماندهای صنعتی متفاوت بوده آیا ارزیابی زیست محیطی برای استقرار سایت پسماندهای صنعتی در مکان فعلی انجام شده یا خیر ازآنجایی که سایت محمد آباد برای زباله های شهری دارای تاییدیه ارزیابی زیست محیطی می باشد ، آیا جهت سایت پسماندهای صنعتی نیز مطالعات ارزیابی زیست محیطی انجام شده است؟

بارانی افزود: بدلیل حساسیت و خطرناک بودن این نوع پسماندها، ضروریست سازمان محیط زیست درخصوص داشتن تاییدیه ارزیابی زیست محیطی سایت دفع پسماندهای صنعتی  شفاف سازی و اطلاع رسانی نماید تا دغدغه تشکل های محیط زیستی بر طرف گردد.

ایرنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۲۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی