باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
ساختمانهای قزوین ۱۶ سانتیمتر نشست دارد

 کارشناس مهندس ساختمان استان قزوین گفت: کاهش آبهای زیرزمینی و بی توجهی به مطالعات ژئوتکنیک در استان موجب شده تا شاهد نشست ۱۶ سانتیمتری در ساختمانهای شهر قزوین باشیم

به مناسبت روز مهندس و بزرگداشت خواجه نصیر طوسی همایش بررسی علل وقوع نشست‌های ساختمانی، آسیب ناشی از آن و اقدامات پیشگیرانه ظهر چهارشنبه در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برگزار شد.

امیر کلهر از کارشناسان ساختمان در خصوص فرونشست ساختمان اظهار داشت: ظرفیت باربری و نشست‌ها در طراحی شالوده‌های ساختمانی مهم است.

وی افزود: تغییر حجم خاک به دلیل تنش‌های اعمالی منجر به فرونشست می‌شود که در این میان از نگاه فرونشست‌ها تا حد مجاز می‌توان آن را پذیرفت و از برخی نشست‌ها جلوگیری کرد.

کلهر تصریح کرد: باید کاری کنیم تا خارج از فرونشست‌های یکنواخت و در حد مجاز در بقیهد موارد بتوانیم توصیه‌های کارشناسی را در ساختمانها لحاظ کنیم.

وی اضافه کرد: در ساختمان‌های ۴ طبقه نشست بین یک تا دو سانتیمتر مجاز است و بیشتر از آن موجب ترک خوردن ساختمان می‌شود.

کلهر بیان کرد: به دلیل کاهش آب‌های زیرزمین در استان قزوین شاهد فرونشست تا ۱۶ سانتیمتر هستیم که باید توجه به مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها جدی گرفته شود.

وی اظهار داشت: نشست ساختمان در اشکال مختلف مانند ایجاد ترک در دیوارها، ایجاد فاصله بین کف تمام شده و دیوارها، گیر کردن درب‌ها و ترک خورد در کناره درب و پنجره‌ها دیده می‌شود که باید برای پیشگیری اقدام کرد.

این کارشناس ساختمان یادآور شد: در پیشگیری از این پدیده باید در طراحی هر سازه، مطالعات ژئو فیزیکی انجام شود و تعیین نوع خاک و توجه به مباحث مقررات ملی ساختمان ضروری است.

کلهر گفت: متأسفانه استان قزوین در مطالعات ژئو تکنیکی ضعیف عمل کرده و در بسیاری از موارد در در ۲۴ مبحث مقررات ملی ساختمان جدی نبوده ایم.

وی اظهار داشت: همه مدارس، بیمارستانها و ایستگاههای اتش نشانی و ساختمان‌های بالای سه طبقه باید مطالعه ژئوتکنیک داشته باشد و جمع آوری اطلاعات اولیه، عملیات گمانه زنی در این مطالعات مهم است.


مهندس ساختمان گفت: تراکم دینامیکی، بهسازی خاک، تزریق نفوذی، تزریق دوغاب سیمان، تزریق شکست هیدرولیکی، ستون سنگی و پی‌های عمیق از روش‌های مقابله با نشست ساختمان است.

مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۰۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی