باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

کیش شخصیت آفت برخی داوطلبین انتخابات

ولی اله حسین زاده

 

 

عرصه انتخابات در کشور ما میدان و فرصت ظهور و بروز چهره های جدید در فضای مدیریت کشور است؛ به همین دلیل در موسم انتخابات شاهد ثبت نام گسترده داوطلبین در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا می باشیم.
ثبت نام بی ضابطه و بدون هزینه  داوطلبین در انتخابات مختلف موجب گردید که بسیاری از کارشناسان، مردم و مسئولان بر اصلاح شرایط و قوانین ثبت نام در انتخابات در کشور تاکید کنند.
اما واقعیت این است بخشی از ثبت نام های گسترده بخصوص از سوی جریان اصلاح طلب به جهت داشتن نگرانی و دغدغه تائید صلاحیت داوطلبین این جریان است؛ چرا که تجربه انتخابات گذشته نشان داده همواره صلاحیت داوطلبین اصلاح طلب با وسواس و سخت گیری زیاد مورد بررسی قرار می گیرد.
قبل از آغاز رسمی ثبت نام داوطلبین در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمزمه ها و گمانه زنی های فراوانی جهت حضور افراد و چهره های مشهور و مطرح و شاخص و بعضا گمنام و جویای نام به گوش می رسید که در نهایت پس از آغاز ثبت نام انتخابات نفر  داوطلب از جریانات سیاسی اصلاح طلب، اصول گرا، اعتدالیون و مستقلین  در چهار حوزه انتخاباتی استان قزوین نام نویسی کردند.
به نظر می رسد بخشی از چهره های سیاسی استان در راستای برنامه ریزی و هماهنگی های درون گروهی و بخشی نیز با احساس تکلیف و اجتهاد شخصی  مستقلا به عنوان داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند.
پس از اینکه لیست نهایی تائید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان اعلام شد، انتظار این بود که بخشی از داوطلبین که با هماهنگی جریانات سیاسی و بعضا رخصت از بزرگان پا به عرصه گذاشته اند پس درک واقع بینانه از شرایط و ظرفیت خود به نفع همفکران خود از عرصه انتخابات کناره گیری کنند.
در روزهای گذشته بخشی از داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت هر عنوان و بهانه انصراف خود را از ادامه حضور در عرصه انتخابات را رسما اعلام کرده اند تا زمینه پیروزی دوستان و همفکران خود را فراهم نمایند؛ اما تعدادی از داوطلبین انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بعضا بر اساس اجتهاد شخصی و یا هماهنگی با گروه های همفکر ثبت نام کرده اند تحت تاثیر  فضای انتخاباتی ومشاوره های غیر واقعی و احساسی قرار گرفته وشاهین پیروزی را بر روی شانه های خود احساس می کنند، به همین دلیل انصراف از ادامه حضور در انتخابات را برای خود نمی پسندند.
بی شک با ادامه روند فعلی و تشتت این افراد علاوه بر اینکه جایگاه خود را در میان دوستان و همفکران از دست می دهند زمینه شکست دوستان و همفکران خود را فراهم می کنند و در آینده با عادی شدن شرایط نمی توانند با وجدان خود کنار آیند.
واقعیت این است علی رغم اینکه بخش زیادی از  داوطلبین اردوگاه جریان اصول گرا با احساس تکلیف به عنوان داوطلب ثبت نام کرده بودند با درک شرایط و با توجه به مصلحت اندیشی های بالاتر در راستای وحدت درون گروهی از ادامه حضور در عرصه انتخابات انصراف دادند اما این روزها در اردوگاه اصلاح طلبان نیز احساس تکلیف گرایی ازسوی برخی داوطلبین انتخابات یازدهمین دوره مجلس دیده می شود که البته از این احساس تکلیف را می توان با نوعی  کیش شخصیت نام برد.
از غرور و خود‌بینی شدید به عنوان «کیش شخصیت» نام برده می شود. در واقع کیش شخصیت، آن نوع خود برتر بینی است که با به خدمت گرفتن جهل و ساده لوحی دیگران و نیز تملق‌گویی‌های افراطی توجیه‌گران و اطرافیان بر شخص عارض می‌شود آن چنان که خود را نماد فضایل و مطلق همه‌ی محاسن می‌پندارد. به نظر می رسد که برخی از داوطلبین انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بیماری خود بزرگ بینی و اعتماد به نفس افراطی دچار شده اند.
البته این کیش شخصیت می تواند علاوه بر داوطلبین انتخابات در وجود برخی شخصیت ها نیز تجلی پیدا کند؛ همانگونه که امروز بخشی از چهره های جریانات سیاسی و اجتماعی استان بدان مبتلا شده  و خود را تافته جدابافته تصور می کنند و دوست دارند که دیگران بدون قید و شرط هر آنچه که بیان می کنند اجرا نمایند.
به واقع این پرسش وجود دارد که برخی افراد که ادعای نخبگی و بزرگی دارند چگونه از تحلیل واقع بینانه شرایط و فضای انتخابات ناتوان هستند و در شرایطی که از حداقل شانس برخودار هستند خود را پیروز قطعی انتخابات می دانند و نمی خواهند از پیله ای که برای خود تنیده اند خارج شوند.
امید است که در فرصت باقی مانده  برخی افراد با کنار زدن مشاورین متملق و چاپلوس و بعضا لجوج و درک شرایط حساس کنونی پیله تنیده شده به خود را رها کرده و با تصمیم عاقلانه و آینده نگر شرایط و نتایج انتخابات را به نفع دوستان خود رقم بزنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۲/۰۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی