باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
چابک سازی و کوچک شدن دولت باید عملیاتی شود

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، کوچک شدن دولت، واگذاری امور به بخش خصوصی، فروش اموال دولتی و تزریق آن برای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی و تولید است.

 لطف الله سیاهکلی با حضور در اداره کل بیمه تأمین اجتماعی استان قزوین با مدیر کل و معاونان این اداره و بیمه خدمات درمانی دیدار کرد و مشکلات و دیدگاه‌های کارشناسان را مورد توجه قرار داد.

لطف الله سیاهکلی در این نشست گفت: بدون شک یکی از چالش‌ها و مشکلات کشور در حوزه بیمه تأمین اجتماعی است که قوانین آن نواقصی دارد که جوابگوی نیازهای جامعه کنونی نیست.

وی افزود: تأمین اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه آن نباید حیات خلوت دولت و برخی مدیران باشد و در شرایطی که برای نمونه یک کارگر ساختمانی پس از ۳۵ سال بازنشسته می‌شود ظلم است زیرا شیره جان این افراد را که باید زودتر بازنشسته شوند را می‌گیریم و فردی ناتوان تحویل خانواده اش می‌دهیم
که ایراد دارد.

کاهش تصدی گری دولت ضروری است

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی مردم توان بیمارستان خصوصی را ندارند اما کیفیت درمانی آنها بالاست و یا با ایجاد بیمه‌های تکمیلی و انواع دیگر نمی‌توانیم جوابگوی همه خواسته‌های مردم باشیم نشان می‌دهد بازنگری در قوانین بیمه‌ای الزامی است.

سیاهکلی مرادی افزود: تجربه گذشته نشان می‌دهد نهادهای دولتی و نیمه دولتی در تولید و سرمایه گذاری هیچگاه موفق نیستند به همین دلیل حتی سازمان تأمین اجتماعی که یک غول اقتصادی است اما در حل مشکلات خود نیز ناتوان است و خروجی مناسبی ندارد.

وی گفت: وقتی با تعیین سهم ۵۱ درصدی برای دولت و ۴۹ درصدی برای بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها همچنان می‌خواهیم بیشترین سهام را در اختیار دولت قرار دهیم تا مدیریت را اعمال کند باید منتظر ناکارآمدی آن باشیم.

سیاهکلی بیان کرد: مدیریت دولتی در کشور ما بیمار است و مدیر هیچ انگیزه‌ای برای بهره وری بیشتر ندارد چون حقوق ثابت می‌گیرد و به کم و کسری اعتبارات هم کاری ندارد به همین دلیل در چابک سازی و واگذاری تصدی گری دولتی همچنان مقاومت می‌شود و همه خود را صاحب اموال دولت می‌دانند
و کسی حاضر نیست کارها به بخش خصوصی سپرده شود.

وی اظهار داشت: قوی‌ترین مدیران دولتی ما بویژه در حوزه اقتصادی گاهی از ضعیف‌ترین مدیران بخش خصوصی هم کم توان تر هستند چون وقتی در کسب درآمد بیشتر سهیم ندارد هیچ انگیزه‌ای برای افزایش بهره وری و دادن طرح و ایده و تغییر راهکارها ندارد.

سیاهکلی مرادی بیان کرد: مدیر دولتی چون در ایجاد درآمدها و چرخش ثروت دستگاه شریک نیست و نفعی ندارد انگیزه کافی برای خلاقیت و کار بیشتر ندارد و چشم دیدن بخش خصوصی و سرمایه گذار کلان را هم ندارد اما بخش خصوصی اگر تلاش بیشتری نکند تا هزینه‌هایش کم شود دیگر قادر به کسب سود و ادامه فعالیت نخواهد بود.

وی گفت: به گفته کارشناسان، گویی مدیران دولتی سوار سه چرخه هستند که اگر رکاب هم نزنند نمی‌افتند اما بخش خصوصی مانند دوچرخه سواری است که اگر به صورت مستمر رکاب نزند حتماً خواهد افتاد و آسیب خواهد دید.

قوانین بیمه‌ای ایراد دارد / ‬ ضرورت بازنگری در قوانین

نماینده منتخب مردم استان قزوین در مجلس یازدهم یادآور شد: محاسبه سن بازنشستگی در کشورمان هم بر اساس فقط سن و سال اشتباه است در حالی که در دنیا به سن واقعی کار هم توجه می‌کنند به همین دلیل گاهی ما افرادی را بازنشسته می‌کنیم که قادرند سال‌ها کار کنند و تجربه بالایی دارند و برخی افراد را تا زمان ناتوانی به کار می‌گیریم.

وی مقررات بازنشستگی اجباری را هم از دیگر مشکلات بیمه‌ای دانست و اظهار داشت: بازنشستگی اجباری دولت هم اشتباه است و در حالی که دولت تصور می‌کند با بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند وضعیت را بهتر کند اما بر مشکلات خود اضافه کرده است.

سیاهکلی مرادی گفت: در رویکرد بیمه بیکاری هم نقص‌هایی داریم و کسی که به هر دلیلی بیکار شده اگر یک جای موقتی برای گذران زندگی پید ا کند بلافاصله بازرس کار ورود کرده و مستمری بیکاری وی را قطع می‌کند که یک ظلم مضاعف است و مردم را به تنبلی و تلاش نکردن دعوت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: این نمونه‌ها نشان می‌دهد اقدامات ما ضد و نقیض است در حالی که بیمه تأمین اجتماعی وظیفه دارد برای کسی که بیکار شده دنبال شغل باشد نه این که رصد کنیم هر جا رفت کاری کرد بسرعت بیمه اش را قطع کنیم.

سیاهکلی بیان کرد: اعتقاد دارم شرایط فعلی شور ما را اکثر کشورهای پیشرفته داشته و سپری کرده اند و راه برون رفت از مشکلات اقتصادی فقط کوچک شدن دولت و فروش اموال و شرکت‌های دولتی و تزریق آن برای تسهیلات اشتغال و کارآفرینی و تولید است.

وی گفت: این که دولت این همه ثروت دارد و همه جا را متعلق به خود کرده اشتباه است و تا زمانی که دولت این همه بزرگ و ثروتمند است ایراد دارد و بهره وری و کاهش هزینه‌ها محقق نمی‌شود.

سیاهکلی اظهار داشت: گفته می‌شود قوانین کشور ما مترقی است اما وقتی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد و رضایت مردم را جلب کند پس حتماً ایراد دارد و باید اصلاح شود.

وی اضافه کرد: دولت خدمت می‌دهد اما با روش‌های غلط و قوانین دست و پاگیر آن را به کام مردم تلخ می‌کند و در مجموع خدمات بیمه‌ها در کشور راضی کننده نیست و به نظر می‌رسد اگر مشکلات بیمه‌ای و بهره‌های بانکی حل شود در واقع ۷۰ درصد مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بپذیریم بیمه در کشور جایگاه واقعی خود را ندارد تا وقت بیماری و خشکسالی و حریق رخ داد مردم با کمک بیمه نگرانی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: اصول کار این است وقتی حادثه‌ای رخ داد فقط باید بیمه ورود کند نه این که دولت و ملت درگیر شوند و همه اعتبارات کشور را تزریق کنند و باز هم کسی راضی نشود در حالی که متولی باید بیمه باشد و دیگر دولت ورود نکند البته حمایت‌های سیستماتیک را انجام دهد.

سیاهکلی یادآور شد: وقتی تصدی گری دولتی داریم در واقع خود دولت رو در روی ارباب رجوع است اما اگر بیمه وارد کار شود دولت در کنار قرار گرفته و مطالبه گر هم می‌شود اما امروز دولتی‌ها حاضر نیستند تصدی گری را واگذار کنند و چابک و کوچک شوند و تا زمانی که فقط حرف بزنیم و اقدام نشود فایده ندارد.

طرح. e. healh را در استان عملیاتی کنیم

سیاهکلی که از کارشناسان ارشد حوزه آی تی و فنآوری اطلاعات است، بر توسعه دولت الکترونیک و خدمات غیر حضوری را تاکید کرد و طرح جدیدی را پیشنهاد داد و گفت: با اجرای طرح. e. healh به صورت الگو در استان و پیگیری تحقق پزشک خانواده می‌توانیم به رضایت مندی مردم کمک کنیم.

وی بیان کرد: از کارشناسان تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی انتظار دارم گزارشی از مقایسه بیمه درمانی ایران با سایر کشورها تهیه کنند و ضمن آسیب شناسی مشکلات را منعکس کنند تا در حوزه درمان و بیمه تأمین اجتماعی بتوانیم قوانین را اصلاح کرده و بر اساس نیازها آن را تنظیم و تصویب کنیم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم مردم نگران آینده نباشند و امنیت کشور تقویت شود باید بیمه‌ها تأمین کننده نیازهای مردم باشد البته حمایت دولت هم ضروری است ولی امروز وضعیت به گونه‌ای است که فقیر و غنی زندگی راحتی ندارند و راضی نیستند و نگرانی همچنان وجود دارد و حتی ما مدیران هم قادر به تأمین هزینه‌های درمان نیستیم چه برسد به افراد فقیر و کم درآمد لذا درخواست می‌کنم یک کمیته تخصصی تشکیل شده و قوانین این بخش را رصد کرده و مشکلات را بازگو کنید تا برای رفع آن در مجلس اقدام کنیم.

کارشناسان ایده‌های خود را منعکس کنند

وی اضافه کرد: بیشترین چالش ما تعدد مقررات و بخشنامه است و اصل کار که شیوه مدیریت است تعطیل شده و هر فردی قانون را به نفع خود تفسیر می‌کند و مشکلات باقی است.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شما باید از نمایندگان خود بخواهید تا کارهای مهم و کلان را پیگیری و حل کنند و این کار مستلزم انعکاس دیدگاه‌های کارشناسی شما و بدنه متخصص جامعه به مجلس است.

مهر قزوین

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۰۳
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی