باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

بسیاری از حوادث و آسیب‌های اجتماعی ریشه در فضای مجازی دارد

 دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: با بررسی بسیاری حوادث و آسیب‌های اجتماعی که در سطح جامعه به وقوع می‌پیوندد، ردپای آسیب‌های فضای مجازی مشاهده می‌شود.

محمد قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ریشه‌های قتل فجیع دختر نوجوان تالشی توسط پدرش؛ اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال‌های زیادی است در خصوص آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات فضای مجازی که خانواده‌ها را درگیر کرده اشاره و تاکید فراوانی داشتند که آنگونه که شایسته و لازم بوده مورد توجه قرار نگرفته است لذا امروز اکثر این مسائل و جرایمی که در اجتماع انجام می‌شود بر اساس آسیب شناسی های انجام شده به فضای مجازی بر می‌گردد.

وی افزود: دلایل حادثه اتفاق افتاده در شمال کشور باید بررسی و ریشه یابی شود تا از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود، اما با بررسی بسیاری حوادث و آسیب‌های اجتماعی که در سطح جامعه به وقوع می‌پیوندد، ردپای آسیب‌های فضای مجازی مشاهده می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: در کشور ظرفیت فضای مجازی به روز شده و دامنه آن گسترش پیدا کرده اما فرهنگ استفاده درست و سالم از این ظرفیت آموزش داده نشده و نظارتی که دولت بتواند نسبت به فضای مجازی داشته باشد را ترویج نکرده‌ایم.

قاسمی بیان کرد: مجموعه قضائی به صورت روزانه از سوی مردم بخصوص خانواده‌های مذهبی نسبت به تهدیدات فضای مجازی مراجعه کننده دارد چرا که سر منشأ و ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مربوط به فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس جدید که تازه فعالیتش را شروع کرده بتواند خلاءهای قانونی را برطرف کند تا بتوان نظارت بیشتری برای پیشگیری از وقوع جرم داشت.

این مقام قضائی استان قزوین تصریح کرد: اگر جرمی در اجتماع ایجاد شود و سپس به دنبال درمان باشیم هزینه‌های زیادی به حاکمیت و کشور تحمیل می‌شود و شاید هم نتوان حق مطلب را هم بیان کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اظهار داشت: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است اما متأسفانه در سال‌های اخیر خانواده‌های ما بیشتر درگیر تهدیدات بوده لذا نیاز است در حوزه فرهنگ سازی و نظارت و موضوعات پیرامون آن اقدامات لازم و تأثیرگذاری صورت گیرد.

قاسمی گفت: امروز فضای حقیقی به نوعی به فضای مجازی تبدیل شده و بسیاری از اتفاقات در فضای مجازی رقم می‌خورد و بخشی از جرایم در حوزه‌های اخلاقی و اجتماعی در فضای مجازی رصد می‌شود.

وی یادآور شد: راهکار این است که فضای مجازی مدیریت شود و از این فرصت به نحو مطلوب در جهت ارتقای جامعه و پرورش نسل‌های جوان استفاده شود نه اینکه نسل جوان که آینده سازان کشورند با درگیر شدن در فضای مجازی برای خود و خانواده‌ها دغدغه و مشکل ایجاد کنند.

این مقام قضائی در خصوص چگونگی حکم قصاص برای پدر رومینا به عنوان قاتل گفت: برخی از احکام برگرفته از شرع اسلام است که در قانون مجازات گنجانده شده و عمداً بر اساس فتوای مشهور مراجع و بخش زیادی هم به فتوای امام راحل بر می‌گردد که اختیار قصاص به اولیای دم داده شده و اگر رابطه‌ای نسبی و سببی بین قاتل و مقتول وجود داشته باشد محدودیت‌هایی برای قصاص وجود دارد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: در خصوص قصاص قتل رخ داده در شمال کشور هم باید در چارچوب شرع و قانون اظهار نظر کرد اما بهتر است قبل از وقوع چنین حوادث تلخی در حوزه پیشگیری اقدامات بیشتری انجام شود تا دوباره شاهد چنین موضوعاتی در سطح جامعه نباشیم.

وی بیان کرد: در کشور قانون جامع پیشگیری با حضور و عضویت اکثر دستگاه‌ها وجود دارد و علی رغم اینکه جلسات زیادی در این خصوص برگزار شده است اما همچنان این قانون به بستر جامعه راه پیدا نکرده لذا تمام دستگاه‌های متولی و اجرایی نهادها و سازمان‌ها و دستگاه‌های عمومی و غیر دولتی باید به موضوع پیشگیری ورود جدی داشته باشند تا بتوانیم فضای مناسبی را برای دور کردن خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی و ارتکاب جرم داشته باشیم تا خانواده‌ها به سمت تعالی حرکت کنند و در نتیجه از بستر فضای مجازی بهتر استفاده کنند.

مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۱۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی