باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
تپه‌های تاریخی سگزآباد مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است

نماینده بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی گفت: تپه‌های تاریخی سگزآباد با قدمت ۹ هزار ساله مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته و این ضعف باید با ایجاد «سایت موزه» برطرف شود.

 روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه در آئین رونمایی الواح هخامنشی و گور ۳ هزار ساله بانوی سگزآبادی که با حضور هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی، فرماندار و جمعی از مدیران در موزه شهر قزوین برگزار شد اظهار داشت: همه ما باید نسبت به ارزش‌های تاریخی و تمدنی خود اهتمام و توجه داشته باشیم و از آنها صیانت کنیم.

وی تصریح کرد: استان قزوین دارای ظرفیت‌ها و آثار تاریخی متعددی است اما مدیران استان نتوانسته‌اند ارزش‌های تاریخی موجود را همانند مدیران استان اصفهان معرفی و برجسته کنند به همین دلیل در حال حاضر استان‌های دیگر در حوزه گردشگری از استان قزوین شرایط بهتری دارند.

وی یادآور شد: شهرستان‌های بوئین زهرا و آوج دارای آثار ثبت شده تاریخی متعددی است هر چند تمام اثار و اماکن تاریخی استان برای ما ارزش و اهمیت دارد و نگاه ما هم محله‌ی و منطقه‌ای نیست اما متأسفانه در تمام ادوار گذشته نسبت به آثار تاریخی شهرستان‌های بوئین زهرا و آوج از جمله تپه‌های تاریخی شهر سگزآباد که همه مسئولان در سخنرانی‌ها به قدمت نه هزار ساله آن اشاره و افتخارمی کنند کم کاری و بی توجهی شده است.

عباسپور با یادآوری تاریخ و تمدن ۹ هزار ساله تپه‌های تاریخی شهر سگزآباد افزود: بر اساس نتایج کاوش‌های باستان شناسان مطرح کشور اولین ذوب فلز توسط بشر در تپه‌های تاریخی سگزآباد به ثبت رسیده است.

نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولین یکجا نشینی بشر به نوعی شهر نشینی توسط اجداد ما در تپه‌های سگزآباد به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه در فرآیند کاوش‌های پیش و بعد از انقلاب در تپه‌های تاریخی سگزآباد آثار ارزشمندی به دست آمده است یادآور شد: بخش زیادی از آثار کشف شده تپه‌های تاریخی سگزآباد زینت بخش موزه‌های مطرح جهان از جمله لوور فرانسه است لذا یکی از درخواست‌های اصلی مردم منطقه و شهر سگزآباد احداث سایت موزه در سگزآباد و برگشت آثار کشف شده تپه‌های سگزآباد به این سایت موزه است.

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تپه‌های تاریخی سگزآباد به دلیل ارزش‌های تاریخی می‌تواند یکی از مقصدهای گردشگری کشور و حتی گردشگران بین الملی باشد.

وی اضافه کرد: به تپه‌های تاریخی سگزآباد بی مهری و بی توجهی شده تا جایی که این تپه‌های ارزشمند تاریخی از حداقل امکانات و زیرساخت‌ها از جمله راه دسترسی مناسب محروم است.

عباسپور از سگزآباد به عنوان شهر ریشه‌ها یاد کرد و گفت: علیرغم اینکه تپه‌های تاریخی سگزآباد از زیر ساخت‌های لازم و راه دسترسی مناسب برخوردار نیست اما به دلیل ارزش
تاریخی هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است و در برخی مواقع گردشگران خارجی هم از وضعیت اسفبار تپه‌های سگزآباد اظهار شگفتی و تعجب کرده اند که زیبنده ما نیست.

وی با بیان اینکه حوزه گردشگری می‌تواند یکی از جایگزین‌های صادرات نفت باشد گفت: ایجاد زیر ساخت‌های لازم و معرفی درست ظرفیت‌های تاریخی می‌تواند درآمد پایدار را در
سطح ملی و منطقه‌ای ایجاد و رونق اقتصادی و اشتغال را به همراه داشته باشد.

عباسپور سپس توزیع عادلانه اعتبارات تاریخی و فرهنگی استان را یکی از مطالبات به حق مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: از مدیریت استان و حوزه میراث فرهنگی به جد درخواست داریم در خصوص توزیع اعتبارات تاریخی عدالت را رعایت کنند.

مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۰۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی