باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

(( چرایی تکرار کلید واژه وحدت توسط استاندار)) 

ولی اله حسین زاده

 

 

بدون تردید وحدت از جمله واژه های آرامش بخش تمام جوامع در ادوار مختلف بوده است و هر گاه جامعه ای در مسیر وحدت گام برداشته، مسیر موفقیت و پیشرفت را طی کرده است؛ بر همین اساس قرآن، معصومین و بزرگان دینی بارها و بارها امت اسلامی را به وحدت و پرهیز از تفرقه دعوت کرده است.

علی رغم اینکه یکی از مولفه‌های  مهم و اصلی پیروزی انقلاب اسلامی وحدت تمام آحاد ملت بود؛ لیکن کشور ما در زمینه وحدت فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است، به جرات می توان  گفت وحدت مردم در شکل گیری و پیروزی انقلاب و عرصه هشت سال دفاع مقدس نقطه عطف، تاریخ ساز و شاید تکرار نشدنی در کشوربوده است.

واقعیت این است که وحدت های شکل گرفته بعد از دهه اول انقلاب بین گروه های مختلف سیاسی و مدیریتی کشور آنچنان شکننده بوده که با وزش نسیمی شاخه های وحدت درهم پیچیده و شکسته شده است، چرا که عموما دعوت به وحدت در حد یک تعارف ، ژست سیاسی و یا رفع تکلیف اخلاقی بوده است.

بدون تردید تشییع تاریخی، بی نظیر و سرشار از شور عشق و شیدای پیکر سردارحاج قاسم سلیمانی انسجام و وحدت کم نظیری را بین تمام ملت ایران شکل داد و این وحدت می توانست سال ها کشور و نظام را در عرصه های مختلف بیمه کند؛ اما متاسفانه آنگونه که شایسته بود این ظرفیت به درستی پاس داشته نشد.

این روزها هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین که 10 ماه از حضور وی در استان قزوین می گذرد تا حدود زیادی به ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان در بخش های مختلف اشراف و تسلط پیدا کرده است؛ از هر فرصت و تریبون بر وحدت مردم، فعالان سیاسی، مدیران، نخبگان ، دلسوزان ، مدیران حوزه مدیریت شهری و  .....استان تاکید دارد تا جایی که به نظر می رسد دغدغه ی این روز های جمالی پور جز دعوت به وحدت و همدلی موضوع دیگری نیست.

واقعیت این است که ظرفیت های استان قزوین به اذعان تمام کارشناسان در بسیاری از بخش ها در رتبه و جایگاههای برتر کشور قراردارد؛ اما متاسفانه استان به رغم برخورداری از این ظرفیت ها و تلاش هایی که در تمام ادوار مختلف صورت گرفته است تاکنون نتوانسته آنگونه که شایسته بوده است در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد.

به نظر می رسد که عوامل متعددی در شکل گیری وضعیت و جایگاه نامناسب فعلی استان قزوین نقش داشته اند که پرداختن به تمام آنها از حوصله این وجیزه و خوانندگان به دوراست؛ اما بدون تردید تفرقه، تشتت، تخریب، عملکرد جزیره ای، نگاه حذفی و قدر ندانستن و بی مهری به ظرفیت های انسانی از مهمترین دلایل عقب ماندگی و انباشته شدن مشکلات استان قزوین است.

با مطالعه تاریخ استان قزوین به خصوص بعد از انقلاب اسلامی کمتر دوره ای را می توان یافت که کنشگران و فعالان سیاسی استان که معمولا سکان مدیریت استان را در اختیار داشته اند توانسته باشند با حفظ سلایق و دیدگاه های  سیاسی در خصوص منافع کلان مردم و استان، تفاهم، همدلی، همراهی ، هم افزایی و درک مشترک داشته باشند.

دردمندانه باید اعتراف کرد آنچه که بزرگان سیاسی استان خواسته و یا ناخواسته به نسل های امروز آموخته اند جز تخریب، حذف، تفرقه، خود محوری، تمامیت خواهی و خود را حق مطلق معرفی کردن نبوده است که این نگاه و رویکرد خطرناک را می توان در رگه های از گفتار و نوشتار نسل های امروز در رسانه ها و تریبون های مختلف استان به وضوح مشاهده کرد.

اما اصرار مستمر جمالی پور استاندار قزوین بر وحدت را می توان در دو بعد ملی و استانی مورد بررسی قرارداد در بعد ملی آنچه که همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است وحدت بین آحاد مردم، همدلی و هم افزایی قوای مختلف برای برون رفت از مشکلات و شکوفایی ظرفیت ها و خنثی سازی توطئه ها ی دشمنان و پرهیز از بازی در زمین دشمن بوده است که قطعا شرایط ویژه ، تاریخی و سخت فعلی کشور که در ابعاد مختلف مورد طمع دشمنان قرار گرفته است؛ وحدت ، همراهی و هم افزایی رابرای  نظام مهم تر، حیاتی تر و ضروری کرده است.

در همین راستا استان قزوین نیز در ابعاد مختلف با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است که اطلاعات بخشی از مشکلات و چالش ها از اتاق های تصمیم گیران و شورای تامین استان به بیرون درز نمی کند و بعضا در برخی جلسات حتی استاندار از خبرنگاران درخواست دارد بخشی از آمار و اطلاعات که نگرانی مردم را بیشتر می کند انعکاس ندهند؛ معهذا این روزها  طبقه چهارم ساختمان استانداری قزوین نقطه ی تلاقی سهم خواهی ها، بحث ها ، گفت وگو ، چکش کاری و تعدیل مطالبات غیر مرتبط با حوزه ای مسئولیت ها و...است لذا به نظر می رسد جمالی پور که تا حدودی از، مشکلات و بحران ها و شرایط سخت و تاریخی کشور مطلع است، می داند که عبور از این شرایط سخت جز با وحدت، همدلی و هم افزایی تمام ارکان تصمیم گیری استان امکان پذیر نیست. به همین دلیل دعوت استاندار به وحدت را می توان کپی و تجویز نسخه ملی وحدت دانست ضمن اینکه وحدت و همدلی مدیران قوای مختلف در استان قزوین می تواند در حد جغرافیای استان آرامش را  به سطح مدیران ملی انتقال دهد.

برخی شاید از منظر سیاسی دعوت مستمر جمالی پور به وحدت را با توجه به فضای جدید سیاسی استان از روی  ضعف و ناچاری تفسیر و تحلیل کنند که چنین دیدگاهی نیز جای بحث و گفتگو دارد اما بهر جهت دعوت به وحدت و همدلی را از هر دریچه و منظری که بنگریم باید پاسخ شایسته ای دریافت کند.

کلید واژه وحدت در سخنان  استانداران قبلی استان از جمله زاهدی نیز مکرر بیان می شد تا جایی که وی سایه افکندن سیاست در استان قزوین  را بر سایر امور ، سم مهلک توصیف کرد که روند توسعه استان قزوین را دچار مشکل کرده است و امروز نیز جمالی پور در مدت کوتاه به جمع بندی استانداران قبلی رسیده است و این خود گواهی است که باید این زخم کهنه و بدخیم را تا بیش از این پیکر نحیف استان قزوین را زمین گیر نکرده است درمان کرد.

به نظر می رسد که جمالی پور علی رغم اینکه تجربه استانداری غیر از استان قزوین را به همراه ندارد از این میزان اختلافات ، تشتت ، سهم خواهی ، درگیر های غیر ضرورجریانات سیاسی ، نخبگان و چهره های سیاسی استان قزوین خسته و شگفت زده شده است و این خستگی را می توان حتی در زیر و بم های صدای وی در سخنرانی ها حس کرد.

بدون تردید شرایط فعلی استان قزوین تاب تحمل تنش و حاشیه های جدید سیاسی و از دست رفتن دوباره فرصت ها و ظرفیت های باقی مانده مادی و معنوی را ندارد؛ لذا کارنامه تمام مدیران استان در سطوح و قوای مختلف به خصوص مدیران بومی که ریشه در این آب و خاک دارند و همیشه در دسترس مردم قراردارند در حوزه عمل به وحدت و همدلی مورد قضاوت و ارزیابی مردم قرار خواهد گرفت و شایسته نیست واژه وحدت در استان قزوین همچنان در حد یک تعارف سیاسی باقی بماند.

قطعا وحدت به معنای یکرنگ شدن، یک فکر و سلیقه داشتن و یا در هم هضم شدن نبوده و نیست بلکه وحدت به مثابه کشتی است که مسافران خود را با حفظ سلایق و رنگ های مختلف به ساحل توسعه و پیشرفت هدایت می کند، می باشد.

به هر حال تفرقه ، تشتت و اختلاف و نگاههای حذفی علاوه بر اینکه باعث به هدر رفتن ظرفیت های استان در ادوار مختلف شده است و افسوس و حسرت های امروز نیز گره ای از مشکلات و عقب ماندگی را رفع نمی کند، وحدت می تواند بخشی از فرصت های از دست رفته را جبران کند؛ بنابراین مصلحت و شرایط ویژه کشورو استان می طلبد که مدیران استان با وحدت و همدلی در جهت رفع مشکلات مردم و استان با رویکرد عدالت محورانه گام بردارند و آرامش و اطمینان را به سطح جامعه که درگیر مشکلات مختلف بخصوص اقتصاد و معیشت هستند؛ تزریق کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی