باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
ائمه جمعه باید صدای مردم مستضعف ومطالبه گر خواسته های عمومی باشند

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قزوین گفت: ائمه جمعه باید ساده زیست، عدالت محور، فراجناحی و صدای مردم مستضعف بوده و مطالبه گری و حق طلبی را درخطبه‌ها فریاد بزنند.

 حجت الاسلام حسن دهقان نژاد ظهر به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قزوین که در شبستان امیرالمومنین مسجدالنبی برگزار شد با تشریح اهمیت جایگاه نماز جمعه اظهار داشت: خطبه‌های نماز جمعه بر اساس نیازهای روز جامعه و مطالبات مردمی و احتیاجات منطقه و دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی ایراد می‌شود و باید در آن واقعیت‌ها گفته شود.

وی بیان کرد: امامان جمعه باید با تسلط بر امور و مسائل بتوانند در فضایی منصفانه ضمن بیان مشکلات و چالش‌ها و مطالبات مردم به امیدآفرینی و وحدت هم کمک کنند.

دهقان نژاد تصریح کرد: ائمه جمعه در استان‌ها و شهرها نقش محوری دارند و لازم است بدون جهت گیری خاص و نگاه فراجناحی مبتنی بر واقعیت‌ها و نیازهای روز جامعه اظهارنظر کرده و ارتباط مردمی داشته باشند و در متن جامعه حضور مستمر داشته باشند.

وی گفت: ائمه جمعه باید در محلات مختلف حضور یافته و با ثروت اندوزان، قدرت طلبان و افراد خاص ارتباط نداشته باشند تا مورد وثوق عموم مردم قرار گیرند.

دهقان نژاد تصریح کرد: نقش امامان جمعه جوان در گام دوم انقلاب بسیار مهم و مورد تاکید است و در تبیین سبک زندگی اسلامی می‌توان از جوانان با انگیره و علاقمند به پژوهش در این عرصه نیز استفاده کرد.

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قزوین یادآور شد: تبیین سبک زندگی اسلامی با پشتوانه تحقیق، کمک به اعتلای فرهنگی بر اساس تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز و استفاده از ظرفیت فکری افراد توانمند و نخبگان دانشگاهی و حوزوی به عنوان بازوان فکری و تحقیقی ائمه جمعه برای تقویت کیفی امور نیز مورد توجه جدی قرار دارد.

وی اظهار داشت: نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است و باید ائمه جمعه محور وحدت، هم افزایی، حرکت در مسیر فرهنگی مناطق خود باشند.

ائمه جمعه زبان گویای مردم و مطالبه گر جامعه باشند

دهقان نژاد در ادامه گفت: ائمه جمعه باید زبان گویای مردم باشند و کار فرهنگی را بخوبی پیش ببرند و سخنگوی مردم بودن بر اساس واقعیت‌ها می‌تواند به اعتماد سازی عمومی کمک کند.

وی اظهار داشت: ارتباط با طبقات ضعیف جامعه، تواضع و فروتنی، ساده زیستی، رفتار توأم با محبت و مهربانی، بی طرفی کامل و نداشتن رویکرد جناحی و سیاسی می‌تواند به تقویت جایگاه امامان جمعه منجر شود.

دهقان نژاد گفت: وقتی امام جمعه در کنار حشر و نشر و ارتباط چهره به چهره و نزدیک با مردم با آنها زندگی کند حتماً با دغدغه‌های جامعه بیشتر آشنا شده و بستر خوبی هم برای بیان مشکلات و جذب گروه‌ها به این نهاد خواهد داشت که در این راستا برخی خوب عمل کرده اند و برخی نیز لازم است به این رویکرد اهمیت بیشتری دهند.

وی یادآور شد: فساد ستیزی و عدالت طلبی باید در خطبه‌های نماز جمعه دیده شود و این رویکرد تنها با استناد به واقعیت‌ها و اسناد مستدل، واقع گرایی و روحیه مردمی می‌تواند عملی شود.

این مسئول بیان کرد: ستادهای نماز جمعه نباید فقط تدارک چی برای اقامه نماز باشند بلکه لازم است ارتباطات اجتماعی خود را بالا ببرند و با رفتار درست در برخورد با نمازگزاران زمینه جذب جوانان و نوجوانان را مهیا کنند.

دهقان نژاد تصریح کرد: خلاقیت و بیان مسائل نو از مطالبات رهبری است و باید در نمازهای جمعه شاهد مدیریت هوشمندانه باشیم و با ابتکار مانند راه اندازی میز خدمت و برنامه‌های فرهنگی و استفاده از فضای مجازی به نشاط معنوی و جذابیت این جایگاه کمک کنیم.

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قزوین در ادامه اظهار داشت: طرح میعاد برای جذب نوجوانان به مصلی‌ها از کارهای خوبی است که به حضور جوانان در فضای صمیمی نمازهای جمعه منجر شده و این حرکت ادامه خواهد یافت.

بهر ه گیری از هیئت‌های اندیشه ورز

وی گفت: با تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز و بهر ه گیری از ایده‌ها و نظر افراد خوش فکر بویژه رسانه‌ها بسیار امیدواریم بتوانیم ضمن آُسیب شناسی بتوانیم به کیفی سازی خطبه‌ها و تدوین برنامه‌های جانبی در این مکان‌ها همت کنیم.

دهقان نژاد افزود: استفاده از فعالان رسانه‌ای در هیئت‌های اندیشه ورز بسیار اهمیت دارد و می‌تواند در تصمیم گیری تأثیرگذار باشد و در این میان توجه و انعکاس مشکلات معیشتی مردم در نمازهای جمعه هم حتماً مورد توجه جدی تر قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: نماز جمعه نقش هدایت گری جامعه را دارد و با بسترسازی و همکاری نهادهای زیرمجموعه خود می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز تأثیرگذار و راهنما باشد و این رویکرد باید تداوم یابد.

نماز جمعه باید وحدت آفرین باشد

دهقان نژاد در خصوص رسالت مهم نماز جمعه در تقویت وحدت جامعه اظهار داشت: اگر ائمه جمعه تریبون عده خاصی شوند و شائبه طرفداری از یک جناح سیاسی را داشته باشند حتماً خلاف است و بویژه این رویکرد در زمان انتخابات حتی جرم است لذا تلاش می‌کنیم با رصد کامل فعالیت امامان جمعه نگاه وحدت آفرینی و بی طرفی در همه شهرها مانند گذشته حاکم باشد و مردم این نهاد را متعلق به خود و صدای جامعه بدانند.

وی بیان کرد: البته بی طرفی به معنای مطرح نکردن مطالبات و خواسته‌های عمومی و نگفتن مشکلات و درد و رنج‌ها نیست اما این کار باید بدون تخریب گروه‌ها و با هدف حل مشکلات و با ظرافت صورت گیرد.

دهقان نژاد گفت: در حال حاضر ۱۹ پایگاه نماز جمعه در استان داریم که فعال هستند و با کمک امامان جمعه در روشنگری دینی، سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی می‌شود.

وی در خصوص سطح دانش امامان جمعه هم یادآور شد: دو امام جمعه شهر قزوین و تاکستان مجتهد هستند و بقیه سطح ۳ را دارند و با رویکرد خدمت به مردم در این سنگر انجام وظیفه می‌کنند و در کنار داشتن سواد و بینش و بصیرت لازم برای ارتقای این سطح نیز برنامه داریم.

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان قزوین تقویت توان علمی و دینی امامان جمعه جوان را از رویکردهای این شورا دانست و اظهار داشت: امسال بیش از ۲۰ عنوان برنامه محوری برای ائمه جمعه پیش بینی شده که ارتباط با جوانان، برگزاری فعالیت‌های ورزشی مانند کوهنوردی، حضور در نهاده‌ای دانشگاهی، دانش آموزی، پاسخگویی به سوالات و تقویت ارتباط رسانه‌ای از جمله این فعالیت‌ها است.

وی اظهار امیدواری کرد با بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها بتوان ضمن اطلاع رسانی مناسب در آسیب شناسی مشکلات و ایجاد جذابیت در خطبه‌های نماز جمعه گام‌های مؤثری برداشت.

مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۰۳
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی