محسن رهروان دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور در حاشیه بازدید از جایگاه سی ان جی(CNG) امام رضا(ع) در شهر بوئین زهرا با اشاره به اهمیت جایگاه های سوخت سی ان جی در تامین نیازهای انرژی اظهارداشت: در حال حاضر روزانه در کشور بیش از 23 میلیون مترمکعب سوخت سی ان جی در خودروها مورد استفاده قرارمی گیرد در حالی که قادریم با همین امکانات تا  40 میلیون مترمکعب از نیازهای کشور را تامین کنیم.

 وی بیان کرد: استفاده از سوخت سی ان جی علاوه بر دستاوردهایی که در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست دارد می تواند زمینه صرفه جویی ۲۳ میلیون لیتر بنزین را در کشور فراهم کند.

سی ان جی 1

رهروان افزود: با افزایش قیمت گاز در حال حاضر یک چهارم قیمت بنزین است به همین دلیل شاهد افزایش مصرف این سوخت در کشور هستیم که در این میان به دلیل مشکلات ناشی از تورم و ثابت ماندن قیمت های گاز شاهد چالش های فراوانی در مسیر خدمت رسانی جایگاه داران ایجاد شده است.

 

وی یادآورشد: در حال حاضر بخش زیادی از مصرف کنندگان سوخت  سی ان جی را دهک های پایین جامعه، کارگران و فعالان شبکه حمل و نقل درون شهری تشکیل می دهند که توجه به این افراد همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و دولت و مجلس محترم بوده است.

رهروان گفت: در حال حاضر بیش از 5 میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور وجود دارد که بر اساس طرح خوبی که ارائه شده و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی آن را پیگیری کرده قرار است بیش از یک میلیون و 400  هزار دستگاه خودرو به سیستم دوگانه سوز مجهز شوند که این تعداد به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده خواهد شد.

دبیر هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور بیان کرد: در حال حاضر در کشور حدود 2500 جایگاه سوخت سی ان جی راه اندازی شده و فعالیت دارند و اگر رویکرد توسعه جایگاههای سوخت سی ان جی در کشور ادامه نمی یافت علی رغم همه فعالیت هایی که در زمینه خودکفایی بنزین انجام شده، کشور همچنان می بایست بخش زیادی از بنزین مورد نیاز خود را وارد می کرد که این کار در شرایطی که امکان صادرات بنزین و گازوئیل در شرایط تحریم نفت بسیار سخت و حتی نشدنی است مشکلات زیادی ایجاد می کرد.

وی اضافه کرد: از آنجا که تحریم صادرات سوخت گاز در حال حاضر به صورت کامل فراهم نیست، به میزان مصرف سوخت سی ان جی در کشور می توانیم بنزین صادر کنیم که هم اکنون به مقدار زیادی صادر می شود که برای تامین نیازهای مالی کشور در زمان تحریم نفت بسیار حیاتی است.

سی ان 88

رهروان در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری کلان در زمینه  توسعه جایگاه های سی ان جی کشور گفت: متاسفانه بیش از  ۵۰ تا ۷۰ درصد قطعات و لوازم جایگاه های سی ان جی از جمله اقلام الکتریکال و ابزار دقیق، وارداتی هستند که انتظار داریم در آینده با ایجاد زیرساخت های تکنولوژیک و انتقال صحیح فناوری، با کمک صنعتگران و همچنین شرکت های دانش بنیان بتوانیم با بومی سازی قطعات و تجهیزات جایگاههای سوخت سی ا جی بتوانیم کشور را از واردات این اقلام  بی نیاز کرده و میزان وابستگی را به خارج کاهش دهیم.

وی تاکید کرد : در حال حاضر با افزایش نرخ ارز، تامین قطعات و تجهیزات جایگاه های سی ان جی برای جایگاه داران بسیار سخت شده زیرا  علاوه بر موضوع تحریم شاهد افزایش 700درصدی قیمت تجهیزات نسبت به دو سال قبل هستیم که این روند ، جایگاه داران را در شرایط بسیار سخت و شکننده ای قرار داده که اگر مشکلات جایگاه داران  CNG  مورد توجه قرار نگیرد این صنعت در مسیر توسعه و ادامه حیات خود دچار مشکلات بسیار جدی خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: شرایط سخت فعلی ایجاد شده برای جایگاه داران  CNG در یک دهه گذشته بی سابقه بوده به طوری که در حال حاضر هزینه های تعمیرات و نگهداری سالانه جایگاه های CNG در مقایسه با جایگاه های سوخت مایع بسیار بالاست.

وی اضافه کرد: این هزینه ها به دلیل تعداد بالای تجهیزات مستهلک شونده و ماهیت تولیدی بودن و تغییر ماهیت گاز فیزیکی گاز در فرآیند تبدیل به سوخت  CNG است که با فشار 250 بار صورت می گیرد.

رهروان یادآور شد : در دو سال گذشته چندین نوبت شاهد افزایش هزینه برق در هر مرحله تا 20 درصد بودیم که در کنار آن شاهد افزایش 40 درصدی مجموع حقوق  و مزایا و بیمه پرسنل نیروی انسانی شاغل در این عرصه بودیم در حالی که کارمزد جایگاه های سی ان جی از سال ۹۸ تاکنون هیچ تغییری نداشته است.

دبیرهیئت مدیره انجمن صنفی  CNG کشور گفت: نرخ گذاری دستوری سوخت سی ان جی در سال های گذشته و نبود تناسب کارمزد جایگاه داران با میزان سرمایه گذاری و نگهداری جایگاه ها  و ثابت ماندن حق العمل و کارمزد جایگاه ها علیرغم افزایش بیش از 80 درصدی هزینه های جایگاه داران شرایط را برای ادامه فعالیت این گروه خدماتی بسیار دشوار کرده است.

وی بیان کرد: حمایت یارانه ای از جایگا ه های  CNG برای تامین قطعات و اختصاص دادن ارز ترجیحی و یا ارز  4200 تومانی و نیمایی و نیز تامین مواد اولیه برای تولید قطعات با نرخ یارانه ای توسط وزارتخانه های مرتبط از مطالبات اصلی این صنف است که می تواند در کاهش مشکلات موثر باشد.

رهروان گفت: با وجود اینکه درآمد و کارمزد جایگاه ها بسیار کمتر از میزان تورم است در برخی موارد مشکلاتی در ثبت سفارش و تخصیص ارز داخلی  وجود دارد که در این شرایط به دلیل محدودیت تردد درون شهری به دلیل وضعیت قرمز کرونایی شاهد کاهش مصرف سی ان جی هستیم که مشکلات و چالش های فعالان این عرصه را دوچندان کرده و می توان اذعان کرد تیر خلاص بر پیکر صنعت جایگاه داری رها شده است.

سی ان جی12222

وی خاطرنشان کرد: اعمال نشدن حداقل افزایش کارمزد جایگاه های  CNG از  ابتدای سال گذشته تاکنون موجب زیان دهی شدید بسیاری از جایگاه داران شده که این آسیب برای جایگاه داران مناطق محروم و کمتر توسعه یافته بسیار بیشتر است تا جایی که صاحبان جایگاه ها حتی قادر به تامین هزینه های جاری خود نیستند که ادامه روند کنونی، تعطیلی این جایگاه ها را لبدنبال خواهد داشت.

رهروان در ادامه از بروز بحران در این صنعت را محتمل دانست و اظهارداشت: در صورتی که نسبت به تعدیل کارمزد و افزایش آن اقدامی صورت نگیرد بسیار نگران هستیم با ورشکستگی بسیاری از جایگاههای سوخت  CNG در کشور، اشتغال بیش از 40 هزار نفر با بحران مواجه شود.

وی تاکید کرد : با توجه به احساس مسئولیت و  انگیزه جایگاه ها داران سوخت برای ادامه خدمت رسانی به مردم و تثبیت اشتغال  40 هزار نفر از شاغلان این صنعت از مسئولان کشور، درخواست می کنیم به مشکلات این گروه اهمیت داده و برای حل آن اقدام کنند.

رهروان اضافه کرد: ایران با داشتن دومین ذخایر گاز جهان باید از این نعمت خدادادی بهترین استفاده را کند زیرا بسیاری از کشور های توسعه یافته که واردکننده گاز هستند، در حال برنامه ریزی برای افزایش مصرف سوخت سی ان جی و جایگاه های خود هستند و با تجهیز سیستم ناوگان حمل و نقل بار و مسافر به سوخت  CNG و مشتقات آن، به سمت توسعه این صنعت هستند ما می توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی اظهارداشت: از آنجا که کشور ما از منابع عظیم گازی برخوردار است باید با سرعت به سمت توسعه جایگاهها و ایجاد تقاضای  CNG باشیم و خودروهای سنگین خود را نیز به سیستم گازسوز مجهز کنیم تا در این راه بتوانیم به توسعه بیشتر اقدام کنیم.

رهروان افزود :طبق برآوردهای کارشناسی حداقل میزان مصرف سی ان جی باید به  ۶۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته و به تناسب از مصرف سوخت های فسیلی مانند بنزین و گازوییل که آلایندگی زیادی دارند کم کنیم که با این کار می توان ضمن صادرات به درآمدهای ارزی کشور کمک کرد.

فعالیت 65 جایگاه  CNG در استان قزوین

رهروان تصریح کرد: در استان قزوین بیش از 65 جایگاه  CNG فعالیت دارد و با توجه به اینکه قزوین در شاهراه مواصلاتی کشور قرار دارد لذا جایگا های سوخت سی ان جی استان علاوه بر خدمات رسانی به مردم منطقه می توانند به سایر مسافران و رانندگان هم خدمت رسانی کرده و بخشی از نیلازها را تامین کنند.

دبیرهیئت مدیره انجمن صنفی  CNG کشور اظهارداشت: در حال حاضر تعداد زیادی از جایگاه های  CNG در استان باید « اورهال» شود که با توجه به افزایش هزینه تجهیزات این کار نیز مشکل ساز شده است.

وی گفت: از مسئولان و نمایندگان مجلس انتظار داریم برای جلوگیری از تعطیلی جایگاه های  CNG و ایجاد صف های طویل خودرو ها در بودجه سال آینده تمهیدات ویژه ای را برای به روز رسانی و تعمیرات جایگاهها سوخت اختصاص دهند .

سی ان جی 3

رهروان بیان کرد: در حال حاضر در استان قزوین ظرفیت توسعه جایگاه های  CNG وجود دارد اما به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری در این صنعت نیازمند کمک های حمایت و تشویق های مناسب سرمایه گذاران برای توسعه جایگا های سوخت  CNG هستیم.

رهروان با لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین هم دیدار و گفتگو کرد و خواستار کمک برای حل مشکلات جایگاه داران شد.