باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
جهش آبیاری نوین اراضی کشاورزی قزوین در دولت یازدهم و دوازدهم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۴۷ درصد از مجموع تجهیز اراضی کشاورزی این استان به آبیاری های نوین در دولت یازدهم و دوازدهم رقم خورده که یک جهش به شمار می‌رود.

فاطمه خمسه  با بیان اینکه در هفت سال و نیم گذشته ۲۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری های نوین مجهز شده اند که این رقم نزدیک به همه قعالیت های انجام شده در قبل از این تاریخ بوده است، اظهار داشت: تا پیش از دولت یازدهم و دوازدهم ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری های نوین مجهز بودند که این رقم اکنون به بیش از ۵۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

این مسوول گفت: نیمی از آبیاری های نوین انجام شده در اراضی کشاورزی قزوین در دولت یازدهم و دوازدهم در حالی رقم خورده که در سال های اخیر با مشکلات مختلف اقتصادی نظیر تورم و تحریم های ظالمانه کشور روبرو بروده ایم اما از آنجا که تقویت کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه از اولویت های دولت بوده، در زمینه پیشبرد طرح های آبیاری نوین با ارایه یارانه شاهد حمایت های کم نظیری از کشاورزان بوده ایم.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون حدود هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین اعم از باغی و زراعی به سامانه های آبیاری مدرن مجهز شده اند.

این مسوول با بیان اینکه هفت هزار هکتار از مزارع و باغ های قزوین در حال تجهیز به آبیاری های نوین هستند، یادآور شد: با اجرای طرح های آبیاری نوین در دست اجرا مساحت اراضی کشاورزی استان قزوین که تحت پوشش سامانه های آبیاری نوین قرار می گیرند، به ۶۲ هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

آبیاری نوین، گامی مهم در ارتقای بهره وری بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: بدون شک یکی از راه های تحقق کشاورزی مدرن و ارتقای بهره وری در این بخش و همچنین قدم برداشتن به سمت اقتصاد مقاومتی، تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری نوین است که این مهم در دولت فعلی به بهترین شکل مورد توجه قرار گرفته و از اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

این مسوول همچنین خاطرنشان کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری های نوین ضمن کاهش قابل توجه مصرف آب در این بخش، پایدار شدن فعالیت های کشاورزی و رشد عملکرد و تولید محصولات نیز کمک می کند.

خمسه یادآور شد: میانگین مصرف آب در مزارع از سوی کشاورزان از طریق آبیاری های سنتی و غرقابی در هر هکتار سالانه نزدیک ۱۵ هزار متر مکعب است که این رقم با اجرای سامانه های نوین آبیاری می تواند تا سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب کاهش پیدا کند.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان  ۷۵ هزار هکتار باغ میوه و سایر زراعی است.

حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قابلیت اجرای سامانه های آبیاری نوین را دارند.

ایرنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی