جلسه شورای باغستان های قزوین روز شنبه با حضور هدایت الله جمالی پور استاندار، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمد بیگی نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی، علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری، یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزری، کاظم پور مدیر عامل سازمان باغستان، طاهرخانی شهردار، جمعی از مدیران و باغداران سنتی و بهره برداران در محدوده باغات سنتی قزوین برگزار شد.

ابوالفضل یاری در این جلسه اظهارداشت: به نظر می رسد مداخلات بیش از حد بخش دولتی در موضوع باغستان مشکل ساز شده و هیچ دستگاهی برنامه مدونی برای حفظ باغستان ندارد و کارها مفول مانده است.

وی بیان کرد: قرار نیست از سوی دستگاههای دولتی فقط در محدوده باغستان محدودیت ایجاد کنیم و راهکار هم نداشته باشیم و کارها انجام نشود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین تصریح کرد: برخی دستگاهها از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی، محیط زیست، میراث فرهنگی در باغستان محدودیت های بیش از حد دارند در حالی که ما باید برای این میراث ملی ارزشمند مانند آنچه در جنگل های ارسباران و دنا و دشت قزوین رخ داد تصمیم کلان و ملی بگیریم و این میراث را بخوبی حفظ کنیم.

 

یاری افزود: تصمیات آنی و بدون مطالعه نمی تواند مشکلات باغستان را حل کند زیرا این مجموعه بزرگ مشکلاتی دارد که حل آنها نیازمند عزم جدی و تامین هزینه های سنگین است و باید برای آن ردیف بودجه خاص ایجاد کنیم تا کارها عملیاتی شود.

image_2021_6_26-10_8_58_118_7tk

 

وی گفت: برخی خرده مالکان به دلیل اقتصادی نبودن باغستان آن را رها کرده و رفته اند و ما باید بتوانیم ضمن حل چالش های جدی آن برای اقتصادی شده فعالیت در باغستانها برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهارداشت: تصمیمات ما در دوره های مختلف متغیر بوده و با تغییرات استانداران و سایر مدیران تصمیمات هم تغییر می کند و یک زمان با ساخت اتاقک موافقت و یک زمان مخالفت می شود و این نا هماهنگی ها منطقی نیست.

وی بیان کرد: باید با کمک نمایندگان و استاندار محترم برای ردیف دار شدن باغستان اقدام کنیم و پس از آن مداخلات دستگاهها مشخص باشد تا در یک دوره زمانی مشخص به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

یاری اظهارداشت: رویکرد منطقی این است که دستگاههای دولتی در امور باغستان دخالت نکنند و فقط در تامین زیرساخت و تسهیل در کارها و تامین اعتبارات مشارکت داشته باشند و نظارت کنند.

برنا