باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آیا مسوولیت انتخاب استاندار را می پذیرید؟!

شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۰۴:۴۴ ب.ظ

آیا مسوولیت انتخاب استاندار را  می پذیرید؟!

بالاخره با رای اعتماد هیئت دولت به محمد مهدی اعلایی به عنوان یازدهمین استاندار قزوین بحث گمانه‌زنی‌ها در خصوص این که کلید ساختمان سفید میدان سرداران در قزوین به چه کسی سپرده می شود به خط پایان رسید و پرونده یکی از مهم‌ترین مباحث چند ماه اخیر استان قزوین بسته شد؛ تا بیش از این بحث انتخاب استاندار دولت سیزدهم موجب اختلاف و چند دستگی  حامیان دولت مردمی را در قزوین فراهم نکند.

بعد از شروع فعالیت دولت سیزدهم یکی از مباحث داغ  استان انتخاب استاندار بود که بعضا این مباحث به بگو مگوها ، اختلاف  و وزن کشی جریانات حامی دولت مستقر  شد تا جایکه هر کدام از این جریانات و افراد نزدیک به دولت سیزدهم گزینه مطلوب خود را به عنوان استاندار آینده قزوین معرفی می کردند تا در انتخاب اینده مدیران استان سهم بیشتری را نصیب خود کنند .

نام های بسیار زیادی از مدیران بومی و غیربومی، نظامی و غیرنظامی، مدیران با تجربه و کم تجربه، نیروهای جوان و انقلابی و ... برای هدایت سکانداری استانداری قزوین مطرح شد و هر روز که هیئت وزیران جلسه داشت نگاه ها و گوش ها برای شنیدن نام استاندار قزوین حساس می شدند تا ببینند بالاخره نام کدام یک از گزینه های مطرح شده از پوشه زردرنگ وزیر کشور در هیئت دولت مطرح می شود.

هر زمان که معرفی استاندار قزوین به دلایل مختلف با تاخیر همراه می شد ، بار دیگر بحث چرایی و موانع عدم انتخاب و معرفی استاندار در محافل سیاسی استان  داغ می شد.

براساس اخبار موثق روند انتخاب استاندار قزوین قبل از جلسه دوازدهم ابان  هیئت دولت  به اتمام رسیده بود و گزینه موردنظر نیز برای حضور در هیئت دولت برای کسب رای اعتماد حاضر شده بود؛ اما چند ساعت مانده به جلسه هیئت دولت به گزینه مورد نظر اعلام می گردد که فعلا انتخاب استاندار قزوین به تعویق افتاده است و چهارشنبه برخلاف رویه دولت سیزدهم نام دو گزینه به عنوان استانداران قم و مرکزی مطرح شد و گزینه استانداری  قزوین از دستور مصوبات هیئت دولت خارج شد.

اما اینکه چرا گزینه ای که به نظر می رسید در بین گزینه های مطرح به جهت توانمندی، تجربه، ارتباطات ملی و توان مدیریتی از سایر گزینه ها قوی تر بود و می توانست با توجه به ارتباطات گسترده ملی سرمایه گذاران خوبی را برای استان جذب کند ،  در لحظات پایانی کنار گذاشته شد ،مباحث فراوان و گوناگون مطرح است.

برخی شنیده ها حاکی از این است که یکی از شخصیت های حقوقی استان با حضور در وزارت کشور، وزیر را برای انتخاب گزینه ای که مورد پسند و رضایت وی و هوادارانش نبوده است را  تحت فشار قرار داده  و خواستار حذف وی می شود.

وزیر کشور هم با توجه به تشتت شدید در اردوگاه  حامیان دولت سیزدهم در استان قزوین  بر اساس پیش بینی صاحب قلم در یاداشت های قبلی اعلام می کند که تمام گزینه های معرفی شده از سوی حامیان دولت در استان قزوین برای پست  استانداری قزوین را کنار می گذارد و راسا استاندار جدید قزوین را انتخاب و معرفی خواهد کرد که روند انتخاب محمدی مهدی اعلایی که نامش در بین  گزینه های مطرح شده چند ماهه گذشته وجود نداشت نیز مؤید این موضوع است.

علی رغم اینکه در محافل رسمی از عدم دخالت شخصیت های حقیقی و حقوقی در انتخاب استاندار سخن گفته می شود اما به نظر می رسد که انتخاب استاندار بدون جلب رضایت این شخصیت ها برای وزارت کشور سخت و بعضا پر حاشیه خواهد بود اما به نظر می رسد با  توجه به اختلاف نظر شدید در بین حامیان دولت در استان ،در انتخاب استاندار جدید استان قزوین کمترین مشورت با شخصیت های حقیقی و حقوقی استان صورت گرفته است.

اینک در افکار عمومی استان این سوال مطرح است که مسوولیت انتخاب یازدهمین استاندار  قزوین را چه کسانی و با کدام پشتوانه اجتماعی در استان قبول می کنند و چرا این افراد استان را از وجود استانداری توانمند و قوی محروم کرده اند.

البته آنچه که در خصوص گزینه های مطرح شده قبلی استانداری قزوین و اعلایی استاندار انتخاب شده مطرح می شود بر اساس رزومه ای است که از ایشان در دسترس همگان قرار دارد لذا امیدواریم که استاندار جدید بر خلاف کارنامه نه چندان قوی ، در استان قزوین عملکردی موفق و درخشان داشته باشد  چرا که از مواهب عملکرد قوی و موفق وی صاحب قلم  و دیگران به  عنوان شهروند ان استان بهره مند خواهیم شد.

البته واقعییت این است  که  محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در بین استانداران معرفی شده دولت سیزدهم که بعضا کم تجربه و یا نظامی و یا اینکه نگاه های بسته دارند استاندار مطلوب تری باشد  اما سخن این است که چرا در شرایط فعلی فرصت حضور استاندار قوی تر برای استان فراهم بود برخی از دوستان این فرصت را از مردم استان سلب کردند

و اگر به هر دلیل اعلایی استاندار جدید استان با توجه به پیش بینی ها نتوانست انتظارات را براورده کند و  عملکرد موفق و قوی از خود بر جای  بگذارد و استانداری قزوین دوران آزمون و خطای وی شد، آیا شخصیت های حقوقی و حقیقی و‌ هواداران آنها که امروز خود را پیروز میدان انتخاب استاندار قزوین می دانند و در مسیر انتخاب گزینه قوی تر از اعلایی به اشکال مختلف سنگ اندازی و مانع تراشی کردند مسوولیت عملکرد وی را خواهند پذیرفت و آیا پاسخ افکار عمومی را برای از دست رفتن فرصت شتاب گرفتن توسعه استان را خواهند داد یا خیر؟

البته که ناگفته پیداست که باید در فرصت مناسب و با گذشت زمان عملکرد اعلایی را در استان مورد ارزیابی و قضاوت قرارداد .

به هر حال بر اساس شنیده ها عصر بیست دوم  آبان  با حضور وحیدی وزیر کشور به طور رسمی اعلایی به عنوان یازدهمین استاندار قزوین معارفه خواهد شد لیکن چگونگی و روند انتخاب   استاندار جدید قزوین تجربه تلخ دیگری را به کارنامه سیاسیون استان در خصوص ذبح شدن منافع کلان استان و مردم در برابر منافع گروهی و بعضا نگاه های خودخواهانه و  بسته برخی از شخصیت های  حقوقی استان افزود‌.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۲۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی