محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی حاضر شد و به سوالات و انتقادات خبرنگاران پاسخ داد.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در این نشست اظهارداشت: حوزه های اقتصادی ما بویژه گردشگری در استان بسیار پر رنگ هست و باید مورد توجه بیشتر باشد.

وی افزود: قلبأ از این که این همه ظرفیت گردشگری در استان وجود دارد خوشحال و از این که معرفی نشده ناراحتم و یک نعمت خدادادی که ما در ایجادش نقش نداشتیم ولی به ما ارث رسیده در استان داریم می تواند منشا تحول در اقتصاد منطقه و کشور باشد اما از آن غفلت شده بطوری که حتی همسایگان از این ظرفیت ها بی اطلاع هستند.

image_2022_3_13-21_12_45_931_1ie

 

استاندار قزوین گفت: قزوین می تواند شهر فرهنگ، تاریخ و طبیعت  و پرچمدار توسعه گردشگری باشد لذا بایستی نهضتی ایجاد شود تا فرهنگ پذیرش گردشگران و رفتن به سوی احیای گردشگری شکل بگیرد و دولت تسهیل گری کند و ظرفیتها معرفی شود و به سمت حفظ و احیا برویم.

اعلایی افزود: قزوین محل زیست بزرگان بوده و نباید از این ظرفیت که تلفیقی از گردشگری، تاریخی، فرهنگی و طبیعی با جغرافیای بی نظیر قرارگیری آثار است با برنامه ریزی وضعیت بهتری پیدا کند.

استاندار قزوین اظهارداشت: در این میان خبرنگاران و فعالان رسانه یک ظرفیت ویژه است که در کنار فضای مجازی باید از آن استفاده کنیم.

نهضت فعالان مجازی راه اندازی شود

اعلایی گفت: پیشنهاد می شود نهضت فعالان فضای مجازی با ظرفیت های خوبی که در قزوین دارد برای معرفی قابلیت های گردشگری راه اندازی شود و ما هم تلاش می کنیم و بسیار امیدوار هستیم فضای بهتری مهیا شود.

استاندار قزوین بیان کرد:  فعالان فضای رسانه ای باید روی بناهای تاریخی حساس باشند و نگذارند کسی نگاه چپ به آنها کند و اگر همه در کنار هم قرار گیریم می توانیم کارهای بزرگی را رقم بزنیم.

وی افزود: راههای مواصلاتی با تردد روزانه ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو و قابلیت های گردشگری در آوج، آبگرم، تاکستان، بویین زهرا ، البرز و قزوین بایستی در برخی سیاست گذاری ها تجدید نظر کنیم تا قزوین بهتر معرفی شود.

استاندار قزوین تصریح کرد: در صنعت ظرفیتهای زیادی داریم اما نگاه مطلق به صنعت درست نیست ولی حتما در برخی مناطق باید صنایع های تک شکل بگیرد و برخی خط قرمزها رعایت شود تا محیط زیست و صیانت از آب زیرزمینی آسیب نبیند‌.

اعلایی گفت: در برخی مناطق امکان استقرار صنایعی که می تواند به اشتغال کمک کند هست ولی در برخی جاها باید استقرار و توسعه متوقف شود البته در بخش معدن هم ظرفیت های فوق العاده ای داریم که روی برخی موارد مغفول مانده مانند آلومینیوم و مس ورود بیشتری کنیم.

وی اظهارداشت: آهنگ رشد و توسعه و ایجاد ظرفیت های جدید اقتصادی نباید در استان متوقف شود زیرا باور داریم اقتصاد منشا تحولات دیگر است ولی می توانیم به سمتی برویم که صنایع بزرگ در استان مستقر شوند تا بتوانیم با کمک آنها بتوانیم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم.

image_2022_3_13-21_12_48_738_rFX

استاندار قزوین در ادامه گفت: در خودروسازی اتفاقات خوبی در استان رخ خواهد داد و در صنایع تبدیلی تاکید بیشتری داریم.

خدمات گذشتگان را زیر سوال نمی بریم

اعلایی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در خصوص زیر سوال بردن برخی خدمات مدیران  گذشته اظهارداشت:  ادعا نمی کنیم که سو استفاده عامدانه در واگذاری زمین در بخش صنعت شده است اما در فضایی که رانت و ظرفیت و زمینه سوء استفاده هست شاید اتفاقات ناخواسته هم رخ دهد که باید مراقب باشیم خطا به حداقل و صفر برسد.

وی افزود: با حبس دارایی و زمین بشدت مخالفیم زیرا نباید این زمین ها به نفع گروه خاصی یا بد واگذار شود و یا اصلا واگذار نشود و این ایراد زیر سوال بردن گذشتگان نیست ولی تلاش می کنیم عیوب گذشتگان را نداشته باشیم.

وی گفت: اخیرأ به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان ۳۰ مورد پرونده واگذاری زمین شناسایی شده که چون به تولید نرسیده باید ابطال شود تا سرمایه گذاران دارای اهلیت از این ظرفیت استفاده کنند.

آب مهمتربن اولویت ما در دوره مدیریت جدید است

استاندار قزوین در ادامه گفت: مهمترین اولویت ما دراین دوره توجه ویژه به منابع آبی است و برای کشاورزی و آب که بسیار مهم است برنامه داریم تا هم صنعت و کشاورزی و گردشگری توسعه یابد.

اعلایی تصریح کرد: بیشترین تاثیر را از خشکسالی در قزوین داشتیم و بشدت تهدید می شویم البته نگران نیستیم ولی باید برنامه ریزی کنیم تا از بحران عبور شود

وی گفت: در برخورد با چاههای غیر مجاز کارهای بسیار خوبی در استان توسط شرکت آب منطقه ای با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی صورت گرفته است و خوشبختانه افت منابع آب بسیار کاهش یافته است.

image_2022_3_13-21_12_53_669_VTx

استاندار قزوین اضافه کرد: دشت قزوین نوسان دارد اما زنده است و همه باید کمک کنیم تا با افزایش  ضریب آب به درآمد به ارتقای جایگاه کشاورزی استان منجر شود.

وی گفت: اگر به آب توجه نکنیم دچار بحران و مشکلات اجتماعی می شویم لذا با جدیت بدنبال ایجاد بازار آب هستیم و به صورت پایلوت آن را در کشور  اجرایی می کنیم.

استاندار بیان کرد: روش سنتی غرقابی دیگر منسوخ شده و این که ۸۸ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است  باید به سمت ابیاری نوین برویم و ارزش افزوده بیشتری برای آب ایجاد کنیم تا به رونق سایر بخشهای ما از جمله صنعت، کشاورزی و گردشگری و ساخت و ساز ها کمک شود. 

وی افزود: توسعه کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت از دیگر برنامه هاست که در اولویت قرار خواهد گرفت.

سرعت انتصابات در استان منطقی است

وی در خصوص انتصابات هم گفت: برخی روند انتصابات را کند و برخی سریع می دانند اما در مجموع در مقایسه با دیگر استانها روند تغییرات منطقی است.

استاندار در پاسخ به سوال خبرنگار برنا که چرا برنامه ای برای استفاده مناسب از مدیران جابجا شده که سرمایه نظام هستند نمی شود گفت: می پذیریم که برای همه مدیران هزینه شده و قرار است از ظرفیت مشورتی آنها استفاده کنیم و برای نمونه بزودی از فرمانداران سابق در حوزه پروژه ای استفاده خواهد شد و از بقیه مدیران سابق هم استفاده خواهیم کرد.

وی در مورد نحوه انتخاب مدیران هم گفت: شاخصها نسبی است و تلاش می کنیم انتصابات مناسب باشد و مهمترین ویژگی کارآمدی افراد است.

استاندار قزوین اظهارداشت: سیاسی کاری و جنسیت در انتصاب مدیران نقشی ندارد و از بانوان هم در مدیریتها استفاده خواهیم کرد.

 وی اضافه کرد: حقوق کارمندان دولت در سامانه شفافیت اعلام شده و برای خودمان هم آمادگی داریم این کار انجام شود و توصیه می کنیم شهرداران هم این موضوع را در اولویت قرار دهند.

کمبود اعتبارات موجب تاخیر در اجرای طرح های عمرانی شده است

اعلایی گفت: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی دچار چالش شدیم و طرحهای مهمی از جمله جاده قزوین به الموت و تنکابن و قزوین به کلاچای و  بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی متوقف شده است.

وی گفت: مدارس و مراکز درمانی فرسوده و منابع محدود اعتباری از دیگر چالش هاست و اخیرا آنچه تخصیص داده شده به صورت اوراق انجام می شود.

استاندارقزوین بیان کرد: در مجموع بودجه های دولتی موتور محرکی برای توسعه نیست و سال گذشته ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی بوده که ۵۰ درصد داده شده و بخشی اوراق بوده است و باید بخش خصوصی ورود کند. 

اعلایی اظهارداشت: آبرسانی از سد طالقان به شهرستان آبیک در مراحل پایانی است و با تامین  ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر مشکلی در تکمیل آن نداریم و برای ادامه طرح و انتقال آب به استان بخش خصوصی مشارکت خواهد کرد تا این کار عملیاتی شود.

وی در مورد حل مشکل برخی تعاونی های مسکن گفت: برخی تعاونی ها مشکلات چندین ساله دارند که حل  برخی نیازمند تصمیمات جدید است اما آن را در دستور کار قرار داده ایم و عزم جدی داریم که مشکلات  تعاونیها حل شود.

اعلایی در زمینه ساماندهی مبادی ورودی شهرها هم گفت: این کار در دستور کار مدیریت شهری است و کمک می کنیم این وضعیت بهبود یابد و برای المان سازی و شعارهای داخل شهری و ساماندهی مبادی و درون شهری اقدام شود.

image_2022_3_13-21_14_33_119_xtn

در این نشست سوالات مختلفی به عنوان دغدغه مردم و رسانه ها مطرح شد که توجه به مناطق محروم، بی نتیجه بودن برگزاری همایش ها، علت بی توجهی به مدیران برکنار شده و استفاده نکردن از مدیران سابق، توجه به توسعه گردشگری، نحوه انتصابات، توزیع عادلانه امکانات در مناطق کم برخوردار و صیانتداز باغستان، انتقال آب سد طالقان به قزوین و تامین زیرساختها برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی از مهمترین سوالات مطرح شده بود.

حضور بموقع استاندار حتی چند دقیقه زودتر از حضور خبرنگاران و حضور دختر خردسال ۱۰ ساله استاندار از نکات جالب این نشست بود.

عارفه دختر آقای استاندار تا پایان جلسه که سه ساعت طول کشید با حوصله نشست و مدیریت و پاسخگویی پدر را نظاره گر شد.

دختر استاندار که به اصرار خبرنگاران قرار شد سوالی از پدرش بپرسد سوال کرد آیا می شود شبها کمی زودتر به خانه بیایید؟ که این دغدغه نشان داد دکتر اعلایی تا دیروقت در انجام ماموریت محوله  و خدمت رسانی به مردم استان است و کمتر فرصت رسیدگی به خانواده را دارد.

برنا