باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

۸ درصد قطعات خودرو در استان قزوین تولید می شود

دوشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹ ق.ظ

۸ درصد قطعات خودرو در استان قزوین تولید می شود

رئیس انجمن قطعات خودرو در استان قزوین گفت: با فعالیت بیش از 200 واحد قطعه ساز خودرو حدود 8 درصد این کالاها در استان تولید می شود و در صورت حمایت قادریم صادرات خود را نیز افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ما؛ نشست تخصصی انجمن قطعه سازان استان قزوین یکشنبه شب با حضور لطف الله سیاهکلی عضوکمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان کشور، عزیزالله افضلی رئیس سازمان صمت استان، رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، زارع نژاد رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین، غفوری فرماندار البرز و جمعی از قطعه سازان در شرکت ایرکا پارت صنعت، در شهر صنعتی البرز برگزار شد.

حسن زارع نژاد در این نشست اظهارداشت: در حال حاضر حدود 1400 قطعه ساز در کشور فعالیت می کنند و این صنعت برای بیش از 550 هزار نفر شغل ایجاد کرده و ما امروز تقریبا از واردات قطعه بی نیاز هستیم.

image_2022_4_24-21_39_30_873_6Qz

 

 

وی افزود: در استان قزوین بیش از 200 قطعه ساز داریم که برخی تولیدکننده دسته اول هستند و حدود 8 درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید می شود.

 

زارع نژاد یادآورشد: 40 درصد تولیدکنندگان قطعات خودرو در استان مجموعه ساز هستند و در حال حاضر در کشور جایگاه هفتم و یا هشتم را داریم و خوشبختانه همه واحدها به روز هستند و تنها تعداد محدودی به نوسازی و نصب ماشین آلات جدید نیاز دارند. 

وی بیان کرد: تکنولوژی روز می تواند قیمت تمام شده کالا را کاهش داده و کیفیت محصول را بالا ببرد و امروز در جایگاه خوبی هستیم که برخی قطعه سازان صادرات هم دارند و اگر حمایت لازم صورت گیرد می توانیم صادرات خوبی در این عرصه داشته باشیم.

زارع نژاد افزود: تمام سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی انجام شده که نشان می دهد این صنعت از توان بالقوه زیادی برخوردار است و اگر سیاست های درستی داشته باشیم صنعت قطعه سازی کمتر از نفت درآمد نخواهد داشت.

رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین یادآورشد: کشور ترکیه حدود 5 برابر ما از صنعت قطعه سازی درآمد کسب می کند و به نظر می رسد در این عرصه یک  ناهماهنگی وجود دارد و در این میان یک سری تحریم داخلی و خارجی موجب شده مشکلات زیادی باقی بماند.

image_2022_4_25-1_2_6_748_vZo

وی افزود: دوران تحریم اگر فقط موانع خارجی بود شاید مشکلات کمتر می شد زیرا قطعه سازان با مهندسی معکوس می توانند ادامه کار دهند اما برخی خودی ها نیز مشکل ساز شده اند و امیدواریم با راهکارهایی که ارائه می شود شاهد گشایش در امور باشیم.

این قطعه ساز تصریح کرد: ما راهکار هم داریم و با شناخت راه درست می توانیم مسیر آینده را مشخص کنیم زیرا امروز تولیدکنندگان توانمند ما قدرت ساخت قطعه خودروهای «های تک» را بجز قطعه الکترونیک دارند اما برای رسیدن به تعالی نیازمند حمایت دولت و مجلس هستیم.

وی اظهارداشت: بدون حمایت مجلس نمی توان راه به جایی برد و ما برای خرید ماشین آلات جدید هم نیازمند گشایش و تسهیلات کم بهره هستیم.

زارعی نژاد بیان کرد: بالا بودن بهره های بانکی تا 30 درصد، افزایش تعرفه گاز و برق نیز مشکل ساز شده و در حالی که بایستی قیمت تمام شده تولید پایین باشد همچنان با هزینه های سربار مواجهیم.

رئیس انجمن قطعه سازان استان قزوین بیان کرد: قطعه ساز در بمباران تحریم داخلی و خارجی است و هر چقدر تلاش می کنیم نمی توانیم از این همه موانع عبور کنیم.

وی بیان کرد: هر کشوری که تولید کننده توانمند داشته باشد می تواند ارزش افزوده ایجاد کند لذا باید مراقب باشیم تا خودمان با قوانین دست و پاگیر و بخشنامه های خلق الساعه مانع تولید نباشیم.

image_2022_4_24-21_39_33_587_okh

این قطعه ساز اظهارداشت: قبل از عید سیاست های بانکی کمی انقباضی شده و تولیدکننده و قطعه سازان مشکلات بیشتری پیدا کرده اند لذا باید پرسید چرا سیستم بانکی کشور خودرای است و به تولیدکننده مثل بنگاه اقتصادی نگاه می کند که ما با یک حرکت نابخردانه بانکها دچار چالش شده ایم.

زارع نژاد بیان کرد: قطعه سازانی داریم که 5 تا 50 میلیارد تومان چک دارند و بانکها در قراردادهای سه جانبه به تولیدکننده ظلم می کنند در حالی که حاشیه سود ما در قطعه سازی حدود 5 تا 10 درصد است و از افزایش قیمت خودروها نیز هیچ سودی نبرده ایم.

وی افزود: گناه تولید کننده و قطعه ساز این است که به جای دلالی و واسطه گری وارد تولید شده در حالی که بیش از 12 سال است مقام رهبری در خصوص حمایت از تولید تاکید جدی دارند اما در عمل کار چندانی برای رفع موانع انجام نشده است.

در این نشست تعدادی از قطعه سازان مشکلات خود را مطرح کرده و خواستار پیگیری و حل آنها شدند.

image_2022_4_24-21_39_34_194_HJ2

بالا بودن سودهای بانکی، مطالبات قابل توجه قطعه سازان از خودروسازان و تاخیر یک ساله در پرداخت، قاچاق قطعات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، قیمت گذاری دستوری و دادن بسته های تشویقی و تخفیفی مالیاتی، شناسایی مافیای دلالی در خودروسازی، بلوکه شدن بخشی از تسهیلات بانکی، نبود نیروی ماهر از جمله مهمترین مشکلات مطرح شده از سوی قطعه سازان استان قزوین بود.

منبع: برنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۰۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی