باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جایگاه متزلزل حوزه  روابط عمومی در نگاه مدیران استان قزوین

در تقویم کشور 27 اردیبهشت به نام روز ارتباطات و روابط عمومی  نامگذاری شده است تا در این روز همانند بسیاری از روز ها و مناسبت های دیگر با ارسال پیام های تبریک بین علاقمندان و فعالان این روز گرامی داشته شود و یا از سوی تعدادی از مدیران در این خصوص پیام های تکراری صادر شود.

 اما آیا به راستی تمام اهمیت ، شان و جایگاه حوزه روابط عمومی در ارسال پیام های تکراری و یا نهایتا یک نشست خلاصه می شود و یا اینکه اهمیت و جایگاه روابط عمومی بسیار بالاتر و پر اهمیت تر است.

قصد ندارم که در زمینه اهمیت و جایگاه روابط عمومی سخن بگویم که سال های سال است در این زمینه نوشته و گفته شده است و شاید هم برخی از این گفته ها به جهت تکرار ملال آور هم شده باشد چرا که در عرصه عمل هیچ تغییرو اقدامی در حفظ شان و ارتقاء جایگاه حوزه روابط عمومی انجام نشده است.  

به یاد دارم که در دوره آموزش خبرنگاری وقتی استاد حوزه روابط عمومی در زمینه اهمیت ، جایگاه و نقش بی بدیل حوزه روابط عمومی در هدایت ، موفقیت و  پیشبرد اهداف یک دستگاه و مدیر سخن می گفت  من بیان داشتم  اگر برایم فرصت برای انتخاب  پست مدیریت و یا مسئولیت حوزه روابط عمومی فراهم شود بی شک با افتخار مسئولیت حوزه روابط عمومی را انتخاب می کردم.

اما علی رغم اینکه تعدادی از مدیران حوزه روابط عمومی دستگاه های استان قزوین از تخصص ،  تجربه و انگیزه لازم در این حوزه برخودار هستند و در سال های گذشته به جهت عملکرد موفق در سطح ملی رتبه های برتر را هم کسب کرده اند اما واقعیت این است که در بسیاری از دستگاه های استان جایگاه ، اهمیت و نقش حوزه روابط عمومی مغفول و ناشناخته باقی مانده است؛ لذا ضرورت دارد که بازتعریفی از نقش و اهمیت حوزه روابط عمومی در سطح مدیران دستگاه های مختلف استان صورت بگیرد.

  در گذشته نگاه  و انتظار مدیران به حوزه روابط عمومی صرفا تهیه متن و نصب پلاکار و بنر درمناسبت های مختلف بود و امروز نیز تهیه اخبار یکطرفه و گزینشی مهمترین رسالت حوزه روابط عمومی شده است این در حالی است که تهیه خبر یکی از مسئولیت های روابط عمومی ها است.

باور و یقین دارم  مدیران روابط عمومی می توانند مهمترین ،  اصلی ترین ،  نزدیک ترین و دلسوزترین مشاوران  برای مدیران باشند ؛ چراکه  هر مدیر موفق نیازمند مدیر روابط عمومی موفق ،  قوی ، توانمند ،  آینده نگر ، خلاق و صادق است تا بتواند به درستی ظرفیت ها ، چالش ، تهدید ها و فرصت ها را شناسایی و برای  مدیریت آنها  برنامه ریزی دقیق و مناسب طراحی و به مرحله اجرا درآورد.

امروز در برخی از دستگا های اجرایی استان قزوین تاریک ترین ، کوچک ترین ، کم امکانات ترین  و نامناسب ترین فضا ی اداری را در اختیار مدیران حوزه روابط عمومی قرارداده اند این در حالی است که حوزه روابط عمومی به عنوان ویترین و پیشانی دستگا های مختلف محسوب می شود.

لذا باید فضای روابط عمومی ادارات در بهترین بخش ادارات قرارداشته باشد و به لحاظ  اعتبارات ،  امکانات ،  تجهیزات و نیرو نیز از مطلوبترین شرایط برخودار باشند چراکه فعالیت در حوزه روابط عمومی بدون محدودیت زمانی و مکانی است و اگر فعالین حوزه روابط عمومی از شرایط و امکانات مناسب برخودار نباشند نمی توانند مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

تعدادی از مدیران کل استان قزوین بدون  در اختیار گذاشتن امکانات ،  اعتبارات و اختیارات به حوزه روابط عمومی از آنها انتظارات فراتر از آنچه که در اختیار آنها قرار داده اند مطالبه می کنند.

هر گونه جابجایی و عزل و نصب در حوزه  روابط عمومی باید بر اساس شایسته سالاری ، تخصص ، تجربه و توانمندی افراد صورت بگیرد و از تحمیل نیرو های غیر متخصص و صرفا سیاسی در این حوزه پر هیز شود.

البته مدیرانی که صرفا با نگاه جناحی و حزبی و با حمایت و لابی گری اشخاص روی کار می آیند واحدی بعنوان روابط عمومی را امری زائد می دانند چون برای این دسته از مدیران چیزی بعنوان پاسخگویی به افکار عمومی یک امر غریب و بیگانه ای است و اصلا برایشان مهم نیست که مردم راجع به آنها چه فکر می کنند؟

قطعا افرادی که با رویکرد های سیاسی و بدون داشتن تخصص و تجربه و انگیزه در حوزه روابط عمومی قرار می گیرند نه تنها هیچ کارایی نخواهند داشت بلکه با عملکرد ضعیف و سیاسی خود جامعه هدف دستگاه ها مربوطه را نسبت به آن بدبین و ضعیف و زمینه کاهش مشارکت مردم را به دستگاه مورد نظر فراهم می کنند. 

برخی از مدیران استان  حوزه روابط عمومی را یک واحد هزینه بر و غیر اولویت دار  و بعضا زینت المجالس جلسات تصور می کنند که این نگاه در سطح کلان به تخصیص اعتبارات به مجموعه  آموزش و پرورش  هم وجود دارد این در حالی است که هزینه کردن در حوزه روابط عمومی و آموزش و پرورش به نوعی سرمایه گذاری برای توسعه پایداراست ضمن اینکه حیات ، پویایی و رمز موفقیت مدیران و دستگا های مختلف مستلزم پویایی و موفقیت حوزه روابط عمومی است.

رابطه برخی مدیران با رسانه ها از جنس رابطه جن و بسم الله است و اصلا رسانه ها را به رسمیت نمی شناسند لذا روابط عمومی ها را هم تقویت و فعال نمی کنند.این دسته از مدیران مصداق بارز  ضرب‌المثل آسته بیا آسته برو که گربه  شاخت نزنه،هستند و این روز ها تعداد این مدیران در استان قزوین در حال افزایش هستند.   

بی شک مدیران ضعیف ، ناتوان ، ناکارآمد ، کم دانش ، خودمحور   نسبت به حوزه روابط عمومی نگاه تحقیر آمیز  و ضعیف دارند و برعکس  مدیران موفق ، متخصص ، جسور ، خلاق ، متعهد و کارآمد و دارای عملکرد موفق  حوزه روابط عمومی را برای خود چون بالی می دانند که با تقویت آن می توانند به سمت موفقیت ها پرواز کنند و اوج بگیرند.

در ماه های گذشته برخی از مسئولین روابط عمومی استان تلاش داشته اند با بهبود فضای استقرار و امکانات تا حدی جایگاه از دست رفته روابط عمومی را ترمیم و ارتقاء بخشند.

البته ناگفته پیداست ضرورت دارد مدیران حوزه  روابط عمومی هم دانش و اطلاعات  خود را در حوزه روابط عمومی به روز کنند وهمچنین  از جسارت لازم برای تغییر نگاه مدیران به حوزه روابط عمومی و تغییر رویکرد بی مهری و کم توجهی آنها به حمایت و پشتیبانی حوزه روابط عمومی برخودار باشند.

و سخن پایان اینکه در بسیاری از ادارات شهرستان ها حوزه روابط عمومی وجود خارجی ندارد و صرفا تعریف یک چارت سازمانی است لذا شایسته است مدیران استان بویژه استاندارکه خود از تجربه فعالیت در حوزه روابط عمومی برخودار است نگاه و رویکرد خود را نسبت به حوزه روابط عمومی تقویت و ارتقاء ببخشد هر چند که وی فراموش کرد به مناسبت روز روابط عمومی یک پیام ساده هم صادر کنند اما بهر حال تغییر نگاه  و رویکرد استاندار می تواند  دیگر نگاه  مدیران در سطح ادارات کل و مدیران شهرستان ها را نسبت به حوزه روابط عمومی تغییر و تقویت نماید.   

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۲۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی