باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

۱۵۷ نفر از شهروندان قزوینی در انتظار پیوند اعضا هستند

مدیرعامل انجمن اهدای قزوین گفت: ۱۵۷ نفر از شهروندان قزوینی در انتظار پیوند اعضا هستند و پیوند کلیه بیشترین تقاضا را دارد. 

به گزارش خبرنگار ما، سعید مظفری روز چهارشنبه در نشست خبری انجمن اهدای عضو که به مناسبت هفته نفس برگزار شد، افزود: بالغ بر ۲۵ هزار نفر در کشور در انتظار پیوند اعضا هستند که در این میان سهم استان قزوین، ۱۵۷ نفر است. 

وی با بیان اینکه، ۱۳۵ نفر در انتظار پیوند کلیه، ۱۲ نفر در انتظار پیوند قلب ۱۲ و ۱۰ نفر در انتظار پیوند کبد هستند، تصریح کرد: خوشبختانه قزوینی ها در عضویت در انجمن اهدای عضو و دریافت کارت بسیار فعال هستند به طوری که ۵۷ هزار نفر از شهروندان قزوینی کارت اهدای عضو دارند 

 وی با اشاره به ۲۵تا ۳۱ اردیبهشت،به عنوان هفته اهدای عضو، گفت: امر اهدای عضو در ایران میراق و یادگار امام خمینی (ره) است. 

وی ادامه داد: در کشور ما پس از فتوای حضرت امام خمینی (ره) در سال 1368 و پس از آن فتوای رهبر معظم انقلاب در سال 1370 و در ادامه سایر مراجع و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1379 موضوع پیوند اعضا از فرد مرگ مغزی که یکی از بزرگترین پیشرفت های علم پزشکی می باشد، به صورت رسمی آغاز شد.

مظفری بیان کرد: اولین انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال 1391 راه اندازی شد و انجمن اهدای عضو قزوین، در راستای پیشبرد سیاست های انجمن اهدای عضو ایرانیان اندازی انجمن اهدای عضو ایرانیان در سال 1398 تاسیس شد.

وی همچنین اظهار داشت: کمک به بیماران در انتظار عضو و اشاعه فرهنگ اهدای عضو از مهمترین وظایف این انجمن است. 

وی با بیان اینکه، انجمن اهدای عضو قزوین تا زمان شیوع ویروس کرونا قدم در مسیر شکوفایی گذاشته بود؛ اظهارداشت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا اقدامات خوبی در زمینه اهدای عضو صورت گرفت و پس از شیوع ویروس کرونا، تفاهم نامه هایی با برخی نهاد ها و دستگاه های اجرایی استان نظیر اسنانداری، شهرداری و آموزش و پرورش نوشته شد. 

وی با اشاره به همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با انجمن اهدای عضو افزود: برای فرهنگ سازی امر اهدای عضو مقرر شده تا یک دوره ضمن خدمت با هدف افزایش ارتقای سطح فرهنگی، دوره هایی با این محوریت برای فرهنگیان و دانش آموزان مقطع متوسطه دوم برگزار شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو قزوین، بیان کرد: شایع ترین دلیل مرگ مغزی در بین شهروندان قزوینی، تصادفات جاده‌ای است. 

وی ادامه داد: استفاده از اعضای فرد مرگ مغزی بهترین ، سالم ترین و ارزان روش پیوند است. بنابراین از تمام شهروندان تقاضا داریم در صورت مواجهه با مرگ مغزی یکی از اطرافیان خود نسبت به اهدای عضو او و جانبخشی به فرد دیگر، موافق باشند

 مظفری تصریح کرد: در دنیا 99% درصد مرگ ها از طریق مرگ قلبی و فقط یک درصد از طریق مرگ مغزی اتفاق می افتاد و تشخیص مرگ مغزی در ایران توسط 4 پزشک متخصص صورت میگیرد. 

وی با بیان اینکه، هر فرد مرگ مغزی، جان ۸ بیمار را نجات می دهد، اظهار داشت: بیشترین آمار افراد مبتلا به مرگ مغزی در بین جوانان ۲۰ تا ۴۰ سال است و متاسفانه به دلیل تصادفات جاده‌ای که پیشتر نیز به آن اشاره کردم میزان مرگ مغزی در کشور بسیار بالا است. 

وی گفت: در سال ۷الی ۸هزار مرگ مغزی صورت میگیرد که یک سوم مرگ مغزی ها منجر به اهدا می شود. 

مظفری در ادامه خاطرنشان کرد: ایران در پیوند کبد رتبه اول را دارد. فرهنگ سازی اهدای عضو در دهه اخیر بیش از پیش شده اما همچنان با برخی چالش ها در این مسیر رو در رو هستیم. 

وی بیان کرد: عدم باور مرگ مغزی به عنوان مرگ اصلی و عدم آگاهی خانواده ها در بحث اهدا و عدم درک تفاوت کما و مرگ مغزی، ترس از سرزنش اطرافیان و عدم آگاهی شهروندان از قرار گرفتن در لیست انتظار عضو برخی از چالش های پیش رو در بحث اهدای عضو است. 

مدیر عامل انجمن اهدای عضو همچنین گفت: دریافت کارت اهدای عضو توسط هر فرد یکی از دغدغه های انجمن اهدای عضو است چراکه میزان رضایت بخشی خانواده هایی که فرزندانشان دارای کارت اهدای عضو هستند ۹۵ درصد مثبت است.

منبع: ایرنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۲۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی