باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

قزوین زیرساخت لازم برای پیوند اعضا را ندارد

رییس واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: زیرساخت های لازم برای پیوند عضو در این استان مهیا نیست و کلیه پیوندهای این استان در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران صورت میگیرد

ابوالفضل ابراهیمی روز چهارشنبه در نشست خبری انجمن اهدای عضو که به مناسبت هفته نفس برگزار شد، افزود: قزوین جزو استان های پیشگام در اهدای عضو است و رتبه ۳ کشوری را در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه اعضای ۶ بیمار مرگ مغزی در سال ۱۳۹۹ و اعضای ۱۱ بیمار نیز  در سال ۱۴۰۰ پیوند شده است، تصریح کرد: یکی از دغدغه هایی که دانشگاه علوم پزشکی و حوزه درمان در پیوند اعضا با آن مواجه هستند، اشتباه گرفتن کما با مرگ مغزی است.

 ابراهیمی اشاره کرد: حیات مجدد فرد مبتلا به مرگ مغزی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. 

رییس واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بیان کرد: تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، تومورهای مغز، عفونت های مغزی، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از عوامل بروز مرگ مغزی است. 

ابراهیمی با بیان اینکه، نیمی از افرادی که جان خود را به علت مرگ مغزی از دست می دهند، قابلیت پیوند اعضا دارند، بیان کرد: اعضای بدن فرد مبتلا به عفونت‌های ویروسی از جمله کرونا، هپاتیت، ایدز ممکن نیست. 

این مقام مسئول ادامه داد: آمار دقیقی از تعداد مرگ مغزی های استان قزوین نداریم اما تا به امروز هیچ موردی در خصوص امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی گزارش نشده است. 

وی در خصوص وظیفه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حوزه اهدای عضو خاطرنشان کرد: حساسیت های ویژه ای در خصوص تشخیص مرگ مغزی وجود دارد و ۴ پزشک متخصص باید به صورت کتبی مرگ مغزی را تایید کنند. 

وی در خصوص معیار های تشخیص مرگ مغزی گفت: توقف دائمی و غیر قابل برگشت تمامی قسمت های مغز و به اصطلاح فروپاشی مغز را مرگ مغزی می گویند و این در صورتی است، سطح هوشیاری بیماری کاهش یابد.

 وی ادامه داد: زمانی که متخصصان امر در یک فرد به نتیجه مرگ مغزی رسیدند، مرحله رضایت گیری از بیماران آغاز می شود.

ابراهیمی اظهار داشت: : معمولا مرحله رضایت گیری با کمک پزشکان و روانشناسان و همچنین انجمن اهدای عضو قزوین که متشکل از یک گروه مردم نهاد است، صورت می گیرد. 

رییس اهدای عضو، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص مهیا بودن زیرساخت های پیوند اعضا در استان قزوین گفت: پیوند اعضا نیازمند کادر پزشکی بسیار قهار و مجرب است و همچنین نیازمند یکسری تجهیزات بیمارستانی است که زیرساخت‌های آن در استان قزوین مهیا نیست.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی قزوین با ساخت و بهره برداری بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی در یک چشم انداز بلند مدت قصد مهیا نمودن زیرساخت های لازم برای پیوند اعضا در داخل استان را دارد. ابراهیمی همچنین گفت: پیوند پوست که از حساسیت کمتری نسبت به سایر اعضای بدن برخوردار است در حال تدارک و انجام شدن در استان است

منبع: ایرنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۲۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی