باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جاده مرگ همچنان در محور بوئین‌زهرا و تاکستان جان می‌گیرد!

 

ولی‌ا… حسین‌زاده

از محورهای اصلی شهرستان بوئین‌زهرا به عنوان یکی از کریدورها و  شریان‌های اصلی کشور که حلقه اتصال غرب به مرکز محسوب می‌شوند، نام می‌برند؛ در نتیجه باید چنین شهرستانی در حوزه کیفیت جاده در شرایط بسیار خوبی قرار داشته باشد تا رانندگان و مسافران سایر استان‌ها و شهروندان شهرستان در این محورها با امنیت تردد کنند.

واقعیت این است که شهرستان بوئین‌زهرا علاوه بر اینکه در زمینه برخورداری از ظرفیت‌های کشاورزی، تاریخی، صنعت در سطح استان قزوین و کشور، شناخته شده است؛ اما مسافران و رانندگانی که از محورهای اصلی شهرستان تردد می‌کنند این شهرستان را به سبب کیفیت پایین راه‌های مواصلاتی می‌شناسند تا جایی که موضوع خرابی و کیفیت نامطلوب جاده‌های شهرستان با هر نیت در رسانه‌ی معاند من و تو به تصویر کشیده می‌شود.

البته در سال‌جاری ترمیم روکش آسفالت در محورهای بوئین‌زهرا شروع شده اما بی‌شک با توجه به اهمیت و گستردگی محورهای اصلی بوئین‌زهرا، سال‌ها زمان نیاز است تا روکش آسفالت جاده‌های بوئین‌زهرا تکمیل شود و تازه به علت پایین بودن کیفیت مصالح و شاید عدم نظارت جدی و دقیق و رعایت نکردن استانداردهای لازم از سوی پیمانکاران بعد از اتمام اجرای روکش‌ها، مجدد جاده‌های ابتدایی که عمر اجرای ترمیم آنها به کمتر از 5 سال نمی‌رسد مجدد نیازمند اصلاح باشد که این امر علاوه بر هدر دادن بیت‌المال، بدبینی و نارضایتی مردم را به همراه دارد.

***

محور بوئین‌زهرا به سه راهی رحیم‌آباد یکی از جاده‌های ترانزیت و پر ترافیک در شهرستان‌های بوئین‌زهرا و تاکستان است که در سال‌های گذشته میزان تصادفات در این محور، این جاده را به عنوان جاده مرگ معرفی کرده است.

فازهای اول و دوم پروژه دو بانده شدن محور بوئین‌زهرا به سه راهی رحیم‌آباد با تمام فراز و نشیب‌ها تا سه‌راهی دانسفهان در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسید و میزان تصادفات را در این محور به طور چشمگیر کاهش داد؛ هر چند موضوع احداث دوربرگردان‌ها در این محور و وضعیت نامطلوب روکش آسفالت همچنان رانندگان و مسافران و شهروندان شهرها و روستاهای  مجاور این محور را با مشکل و خطر مواجه ساخته است.

اما روند اجرای پروژه دو بانده شدن محور بوئین‌زهرا از سه‌راهی دانسفهان به سه‌راهی رحیم‌آباد که در سال‌های اخیر بیشترین تصادفات مرگبار را به خود اختصاص داده است بسیار کند بوده است تا جایی که چند سال طول کشیده تا پروژه دو بانده شدن  این مسیر در حوزه استحفاظی شهرستان بوئین‌زهرا به اتمام برسد.

واقعیت این است که بخشی از محور بوئین‌زهرا به سه‌راهی رحیم‌آباد در حوزه استحفاظی شهرستان بوئین‌زهرا و بخشی نیز در حوزه استحفاظی شهرستان تاکستان قرار دارد و شاید این وضعیت باعث گردید بود که مدیران هر یک از این دو شهرستان آن‌گونه که باید در زمینه تکمیل این محور جدیت لازم را نداشته باشند و اکنون این پروژه دوبانده شدن سه‌راهی دانسفهان به سه‌راهی رحیم‌آباد در حوزه استحفاظی شهرستان تاکستان، بسیار کند در حال اجراء است.

متاسفانه در روز جمعه 18 آذرماه در این محور بر اساس گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی (اورژانس) استان قزوین تصادف مرگبار دیگری در جاده سه‌راهی تختی به دانسفهان در ابتدای ورودی روستای طرویزک رخ داد و سه سرنشین شامل یک کودک هشت ساله و دو مرد 45 و 48 ساله به علت جراحات وارده در سر صحنه تصادف جان باختند و سه تن نیز مصدوم و راهی بیمارستان شدند!

بی‌شک هر جانی که در محور سه‌راهی دانسفهان به سه‌راهی رحیم‌آباد به جهت عدم دو بانده شدن و نامناسب بودن آن گرفته می‌شود همه از جمله ما اهالی رسانه و هر یک از مسئولان ذیربط  در این حوزه باید پاسخگو باشیم که چرا نتوانسته‌ایم اهمیت تسریع  در تکمیل این محور را آن‌گونه که شایسته بود برجسته کنیم و به عنوان یک مطالبه و درخواست اولویت‌دار به مدیریت ارشد استان و حتی کشور گوشزد کنیم.

پروژه دو بانده شدن محور سه‌راهی دانسفهان تا سه‌راهی رحیم‌آباد در مورخه 1/6/1392 آغاز شده است و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده باید 1/7/1393 به اتمام می‌رسید اما متاسفانه با وجود اینکه در ماه نهم سال 1401 قرار داریم همچنان بخش زیادی از پروژه دو بانده شدن این محور باقی مانده است و در طول این سال‌ها خانواده‌های زیادی در این مسیر پرخطر عزیزان خود را از دست داده‌اند.

در پایان باید گفت، اگر اجرای پروژه دو بانده شدن محور سه راهی دانسفهان تا سه راهی رحیم‌آباد با تزریق اعتبارات ویژه در دو شیفت انجام شود به ثواب نزدیک است؛ چرا اگر با تکمیل سریع این پروژه جان یک انسان در این محور نجات داده شود بر اساس آیه‌ای قرآن همانند آن است که جان تمام افراد جهان نجات داده شده است.

بنابراین شایسته است اعلایی استاندار قزوین با فوریت به همراه مدیران ذیربط از جمله مدیران اداره کل راه و شهرسازی و سازمان راهداری استان از این محورر بازدید و دستورات لازم را برای تزریق بودجه و تسریع در تکمیل پروژه دو بانده شدن محور دانسفهان به سه‌راهی رحیم‌آباد را صادر کند و با تعیین ضرب‌الاجل، سرعت تکمیل این پروژه شتاب گیرد تا بیش از این در این محور مسافران، رانندگان و مردم استان و استان‌های دیگر به دلیل از دست دادن عزیزان خود، رخت سیاه بر تن نکنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۲۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی