باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

اندر حکایت و احوال آقا زاده ها ی استان قزوین

پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۰۴:۱۷ ب.ظ

اندر حکایت و احوال آقا زاده ها ی استان قزوین

آقازاده، اصطلاحی است برای اشاره به افرادی در کشور ایران که به وسیلهٔ رانت و سوءاستفاده از نفوذ و قدرت پدر یا مادر یا اقوام نزدیکشان شروع به فعالیت اقتصادی می نمایند و با زحمت نسبی کمتری، قدرت و ثروت کسب می نمایند و موفقیت خود را مدیون این رابطه خانوادگیشان هستند.

 به نظر می رسد وجود آقا زاده  ها بر اساس قصه های قرآن به ادوار مختلف تاریخ بر می گردد تا جائیکه آقا زاده ای همانند حضرت اسماعیل آقازاده ای می شود که  از پدر می خواهد بر آنچه که از جانب خداوند مامور گشته است حتی اگر ستاندن جان شیرین او است وظیفه خود را انجام دهد ودر مقابل آقا زاده ای همانند فرزند نوح است که به توصیه و اندرزهای های پدر برای جداسازی مسیر خود از کفارتوجه نمی کند  و راه را به بیراهه می رود و سرانجام در وادی هلاکت  گرفتار می شود.

اما واقعیت این است که بعد از پیروری انقلاب بیشترین کار برد واژه آقازاده ها در ادبیات سیاسی کشور بیشتر دارای بار منفی بود و نگاه افکار عمومی در به کار گیری این واژه بیان گر خاطرات و اتفاقات تلخ از سوی آقازاده ها بوده است.

وجود و فعالیت های غیر قانونی و فرا قانونی آقازاده ها به تعدادی از مدیران سطح کلان کشورو یا صرفا پایتخت منحصر و محدود نمی شود  چه بسا  حتی در سطح یک روستا نیز آقازاده ها ی وجود داشته باشند و به میزان موقعیت و ظرفیت های همان روستا برای خود موقعیت و امتیازات ویژه ای فراهم کرده باشند.

پرونده های سوء استفاده برخی از آقازاده ها نشان می دهد که آقازاده ها با توجه به ظرفیت های که محل زندگی و فعالیت آنها از آن برخودارهستند ؛ دامنه فعالیت خود را گسترش می دهند.

استان قزوین با توجه به ظرفیت های که دربخش های  سیاسی ، صنعت ، شرکت های خصولتی ، ابنیه های تاریخی ، کشاورزی ، و ... برخوردار است  می تواند بستر مناسبی برای فعالیت های فراقانونی و سوء استفاده برخی از آقازاده ها با این تفکر که در صورت گیر افتادن در چنگال عدالت و قانون پدران آنها به داد آنها می رسند؛  باشد.

وجود پدرخوانده های فراوان سیاسی و صاحبان قدرت و ثروت دراستان قزوین و بعضا غیر شفاف بودن برخی از فعالیت ها و یا حتی وامدار بودن برخی از مدیران پست های مختلف استان به صاحبان قدرت و پدرخوانده های سیاسی ، آقا زاده ها را دچار وسوسه می کند که از مواهب قدرت پدران خود برای بهره گیری  بیشتراز منافع اقتصادی و حتی تحت فشار قراردان برخی از مدیران ضعیف  سوء استفاده کنند.

این روز ها آقازاده ها و حتی برخی افراد نورچشمی انتظار دارند که در هر محیط و عرصه ای که عزم و اراده ورود می کنند درب ها همراه با تعظیم دربانان به روی آنان گشود شود و قوانین و حتی هنجار های مورد قبول و احترام جامعه در جهت میل و  تامین منافع آنها نادیده انگاشته شود.

 البته وجود آقا زاده ها  منحصر و محدود به یک جریان خاص سیاسی و یا یک دوره ای از حاکمیت یک جریان سیاسی بر امور استان قزوین نبوده و نیست  بلکه پدیده نامیمون آقازاده ها که می تواند اعتبار و حیثیت یک جریان سیاسی را به باد بدهد و آنان را در موضع ضعف ، انفعال ،  سردرگمی و بعضا آسمان و ریسمان بافتن  قراردهد؛ در ادوار مختلف وجود داشته است.

 اما یقینا سوء استفاده برخی از  آقازاده های که پدران آنها برای فرزندان تمام اقشارمردم  نسخه هدایت می پیچند و خود و فرزندانشان را مصون از هر خطا و اشتباه می دانند در نزد افکار عمومی زیانبارترو ویران کننده تر است ؛  و درست و یا نادرست حتی بخشی از رویگردانی مردم بویژه جوانان امروز از برخی ارزش ها ی دینی و انقلاب به جهت سوء استفاده و عملکرد نادرست همین مدعیان و آقازاده های آنان است .

افکار عمومی انتظار دارند  که پدرخوانده های سیاسی و برخی از صاحبان قدرت و ثروت بخشی از توان و ظرفیت خود را به جای موعظه کردن دیگران برای هدایت ،  نظارت و مراقبت رفتار آقازاده های خود معطوف کنند تا خود نیز خدای ناکرده  به جهت مهر پدری و یا توجیه عملکرد فرزندان ناخواسته از جایگاه خود استفاده ناثواب نداشته باشند.

البته ناگفته پیدا است آنچه که در زمینه آقازاده ها بیان شده صرفا منظور از آقازاده های است که با کمترین شایستگی و تلاش صرفا به جهت برخوداری از رانت و مواهب قدرت پدران برای خود عالاف و علوف دست و پا کرده اند؛  می باشند وگرنه و در حال حاضر و گذشته آقازاده های بوده اند و هستند  که با استفاده از هوش ، استعداد ، ظرفیت و تلاش درست وبستر عادلانه به جایگا ه های دست پیدا کرده اند  و یا آقازاده های که با چشم بستن بر همه مواهب و خوشی ها بویژه در هشت سال دفاع مقدس مایه افتخار و مباهات برای پداران شده اند ،نیستند و یقینا همچنان این آقازاده ها نزد مردم عزیز و محترم بوده و هستند.

و جان کلام آیا در استان باید منتظر شنیدن خبر های بسیار تلخ و ویرانگر از اقدامات برخی آقا زاده ها باشیم یا اینکه خبر های خوبی از آقازاده ها ی استان در راه است.

اندکی صبر .......

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۹/۲۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی